התקנים לשיפור כלי נשק עשויים לצאת מחוץ לחוק
ביום השנה לטבח בלאס וגאס הודיע דונלד טראמפ כי בשבועות הקרובים יחתום על איסור שימוש במשפרי ירי שיכולים להפוך כל רובה פשוט למכונת יריה. ההתקנים היו בשימוש היורה מוגאס, שרצח 58 אנשים ופצע עוד מאות

האם השיפורים המסוכנים לאקדחים יוצאו מחוץ לחוק? ביום השנה לטבח בלאס וגאס בו נהרגו 58 אנשים ונפצעו מאות, הודיע דונלד טראמפ כי ממשלו עתיד לאסור בקרוב על השימוש ב-Bump stocks, התקנים שיכולים להפוך נשק חצי-אוטומטי למכונת ירייה. במסיבת עיתונאים שערך בבית הלבן אמר טראמפ כי "אנחנו הולכים להעיף את ה-Bump stocks, תוך שבועיים-שלושה אוכל לחתום על החוק".


יעלם מהשטח תוך שבועיים-שלושה? התקן Bump stock (צילום: וושינגטון פוסט)


סטיבן פאדוק, הרוצח לאס וגאס, השתמש בהתקנים המדוברים ב-12 מתוך עשרות כלי הנשק שהחזיק בחדרו במלון "מנדליי ביי" בלאס וגאס. לפני שנה בדיוק הוא צלף מחלון חדרו באנשים שהשתתפו בפסטיבל מוזיקת קאנטרי שנערך בסמוך. מהירי נהרגו 58 בני אדם ונפצעו 413. עוד מאות נפצעו במהלך המנוסה מהמקום. זה היה אירוע הירי הקטלני ביותר בתולדות ארצות הברית והרשויות אמרו אז כי היכולת הטכנית של מאדוק לירות מאות כדורים בדקה במהלך עשר דקות הטבח שלו הייתה גורם משמעותי לקטלניות האירוע.

בחודש מרץ האחרון, לאחר הטבח בבית הספר התיכון בפארקלנד, פלורידה שיצר גל מחאה וקריאה להידוק הפיקוח על כלי נשק, הודיע התובע הכללי ג'ף סשנס כי משרד המשפטים מנסח תקנות שיאסרו על השימוש בהתקנים. התקנה החדשה תעמוד לשימוע ציבורי לפני שתאושר סופית.


כנראה לא תסתפק באיסור המוצע. אמה גונזלס, ממנהיגות מחאת הנוער לאחר הירי בפארקלנד, בעצרת בוושינגטון (צילום: Shutterstock)

חודש לאחר מכן, על רקע מחאת הנערים מפארקלנד והתרחבות הדירשה להחמיר את ההגבלות על כלי נשק, הודיעה חברת Slide Fire Solutions שמחזיקה בזכויות הפטנט של ה-Bump stocks כי תפסיק לייצר אותם החל ממאי. עם זאת, לא ברור אם מדובר בהפסקה קבועה או זמנית שכן החברה כבר עצרה בעבר את ייצור ההתקנים לפרק זמן קצר וחזרה לייצרם אחריו.

איסור השימוש בהתקני Bump stocks עלול לחזור כבומרנג לתומכים בהגברת הפיקוח על כלי נשק. מאחר שישנה הסכמה רחבה שהתקנים להפיכת רובים רגילים למכונות ירייה אינם הכרחיים, האיסור על השימוש בהם לא צפוי להתקל בהתנגדות גורפת במיוחד מצד יצרני הנשק והלובי החזק של איגוד הרובאים הלאומי (NRA). הבעיה היא שהם עשויים "להקריב" את הנצחון הפעוט הזה לטובת התעקשות על אי הטלת הגבלות בהמשך – כמו על רובי AR-15 מהסוג ששימש לטבח בפארקלנד, או החמרת בדיקות הרקע לפני מכירת נשק – ובכך ייצא שכרם של תומכי ההגבלות בהפסדם.

YOU MIGHT ALSO LIKE