הבית הלבן מתקשה למצוא מחליף ראוי לרוזנסטיין
למרות שהנשיא אמר שהוא מעדיף "לא לפטר" את סגן התובע הכללי, שמופקד על החקירה הרוסית בשל ניגוד העניינים של הבוס ג'ף סשנס, הקונצנזוס בוושינגטון הבירה היא שהאיש יילך הביתה זמן קצר אחרי סגירת הקלפיות בשישה בנובמבר. מי יחליף אותו? זו שאלה מורכבת בהרבה שכן לחשודים המיידיים ניגודי עניינים משלהם

הנשיא טראמפ אולי סבור - ואולי לא - שייפתר מבעיה מציקה אם יפטר את סגן התובע הכללי רוד רוזנסטיין. אולם פיטוריו של האיש #2 במשרד המשפטים ממש לא ישים קץ לכאבי הראש של הנשיא מצד חקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר בנוגע להתערבות רוסית בבחירות ובאשר לשאלה אם קמפיין טראמפ תיאם את צעדיו עם מאמציה של מוסקבה.


לפטר זה קל. להחליף קצת פחות. רוזנסטיין (צילום: CNN)


מספר מועמדים לרשת את רוזנסטיין, שמונו לתפקידיהם הנוכחיים בידי טראמפ, באים עם "תיקים" משלהם, ממעורבות ישירה בחקירה ועד עבודה במשרדי עורכי דין שלקוחותיהם מעורבים בחקירה. הכל בוושינגטון מצפים שרוזנסטיין יעזוב את תפקידו לא יאוחר מ"סמוך לאחר בחירות אמצע הכהונה" בתחילת נובמבר.

אמונה זו הרווחת בבירה אינה מתערערת גם נוכח העובדה שטראמפ אמר שהוא "מעדיף שלא" לפטר את סגן התובע הכללי, שהוא האיש הממונה על חקירת התובע המיוחד רוברט מולר (משום שהתובע הכללי ג'ף סשנס פסל את עצמו מעיסוק בנושא), ועל אף שהנשיא דחה את פגישתו המתוקשרת עם רוזנסטיין שנועדה להיערך ביום חמישי ולספק לנשיא תשובות על הפרסום המוזר הזה בניו יורק טיימס, לפיו הציע סגן התובע הכללי להקליט את הנשיא ולהשתמש בהקלטות כדי להצדיק את הפעלת התיקון ה-25 לחוקה, העוסק בהעברה מן התפקיד מחמת אי-כשירות.

ציפייה זו הובילה את הממשל להתחיל לחפש אחר בכיר חופשי מניגודי אינטרסים שיוכל לקחת על עצמו את התיקים הרבים, השונים והטעונים פוליטית שיושבים על שולחנו של רוזנסטיין. נכון לעכשיו, מדווחים בפוליטיקו, הם לא מוצאים הרבה מועמדים שעונים לקריטריונים.


יתקשה להתקבל כממונה נטול משוא-פנים של חקירת התובע המיוחד. ראש סגל התובע הכללי, מת'יו וויטאקר (צילום: צ'ארלי נייברגל,  איי.פי.)


כך לדוגמא יתקשה טראמפ להציג כבלתי-מוטה את מועמדו המועדף למלא את מקומו של רוזנסטיין, ראש הסגל של סשנס מת'יו וויטאקר, משום שזה התבטא בעבר כי בדיקת ענייניו הפיננסיים של הנשיא או של בני משפחתו מצד התובע המיוחד מולר היא אכן, כפי שטוען הנשיא, "חציית קו אדום". בהזדמנות אחרת הציע שהממשל פשוט "יחנוק" את חקירת מולר דרך סגירת ברזי התקציב. גם מי שיהפוך לממלא המקום האוטומטי עד למינוי של קבע, הפרקליט הכללי נואל פרנסיסקו, יהיה מסובך בניגוד אינטרסים משום שהוא עבד עד לא מכבר במשרד עוה"ד "ג'ונס דיי", שייצג את קמפיין טראמפ במספר סוגיות, כולל תלונות מצד הדמוקרטים כי הקמפיין חבר לרוסים בפריצה לשרתי המפלגה.

וזה לא שמי שיתפוס את מקומו של רוזנסטיין יזכה במשרת חלומות. מי שזה לא יהיה או תהיה יצטרכו להתמודד עם נשיא שכבר הוכיח שאין לו שמץ היסוס להשתלח באדם הממלא את התפקיד, במקרה שאותו אדם מגלה אפילו סימן של עצמאות, או של הקפדה בסיסית על חוקים ותקנות במקרה שאלה פועלים לרעת הנשיא. אם לא תהיה הקפדה על הכללים, תהיה חגיגה מצד הדמוקרטים, שלאחר נובמבר צפויים להיות בעלי סמכות לזמן עדים לחקירות לפחות באחד מבתי הקונגרס.

אבל יש גם תקווה לוויטאקר, לפרנסיסקו, או למי שלא ימונה להחליף את רוזנסטיין בתפקיד הסגן. כמעט איש מאלה המצפים שרוזנסטיין יעזוב אינו מצפה שהבוס שלו, ג'ף סשנס, ישרוד הרבה אחריו, אם בכלל. בהנחה שממשל טראמפ יצליח למצוא מועמד שניגוד האינטרסים שלו פחות בולט מג'ף "נפגשתי עם השגריר הרוסי בשם הקמפיין במהלך הקמפיין וקצת שיקרתי בנוגע לזה" סשנס, סביר להניח שניהול החקירה של מולר יעבור לידי התובע הכללי החדש - שיסגור אותה במצוות אדוניו או ימצא את עצמו שנוא כמו קודמיו.

YOU MIGHT ALSO LIKE