אחרי הלבה ורעידות האדמה - גזים רעילים מאיימים על חיי התושבים סמוך להר הגעש
התפרצות הר הגעש קילאוואה משחררת לאוויר גופרית רעילה בכמויות ובריכוז שיכולים גם להרוג. הרשויות: המסכות שמוכרים לכם בחנויות לא יעזרו. עוד סכנה שמפריעה לצוותי ההצלה הם התיירים והסקרנים שמרותקים למחזה המרהיב והמחריד, ופשוט מסרבים להתרחק מהאזור. 100 אנשים שאיבדו את בתיהם שוהים זה היום הרביעי במקלט של הצלב האדום

כאילו לא הספיקה ההתפרצות העזה של הר הגעש קילאוואה באי הגדול של הוואי, שזרם הלבה שפרץ ממנו כבר הרס כבר עשרות בתים והבריח מאות מבתיהם ועוד ידו נטויה, וגם לא רעידת האדמה החזקה ביותר שפקדה את הוואי זה 40 שנה, שהכתה ביום שישי האחרון בעוצמה של 6.9 בסולם ריכטר, ומאות רעשי-המשנה שאירעו מאז, הרי שעכשיו מאיימת סכנה חמורה נוספת על חייהם של תושבי האזור, ובמיוחד שכונת ליילאני אסטייטס שלמורדות ההר: גזים רעילים. 


חצרות פורחים הופכים לאפר



התפרצות הר הגעש שחררה לאוויר כמויות עצומות של אדי גופרית רעילים, והרשות להגנה אזרחית בהוואי הודיעה כי מדובר בריכוז שיכול גם להרוג, ובוודאי לגרום לנזק בריאותי כבד. רבים כבר אצים-רצים לחנויות, המציעות מסכות שכביכול יסננו את הגזים הרעילים, אולם רשות ההגנה האזרחית הודיעה כי מסכות אלה אינן יעילות ואל לציבור לתלות בהן את יהבו. עוד התחננה הרשות בפני התיירים והסקרנים הרבים, המבקשים לחזות מקרוב בפלא הטבע האימתני, ש"אנא, תושבי ליילאני זקוקים לעזרתכם. זה אינו זמן לתיירות. אתם יכולים לעזור במידה עצומה בכך שתתרחקו מן האזור". 

עלה ל-26 מספר הבתים שהושמדו על ידי הלבה הזורמת מהתפרצות הר הגעש קילאוואה והאירוע, כך מזהירים הגיאולוגים, רחוק מסיומו. הלבה זורמת לאיטה, כמו סירופ רותח, ובולעת את כל העומד בדרכה - בתים, עמודי חשמל, כבישים ועצים. הסדקים שנפערו בשיפולי ההר שואגים כמו גלי האוקיאנוס, ומשליכים לבה בוערת עשרות מטרים באוויר, וכשהיא נופלת היא מציתה את הצמחייה שעל הקרקע. להבות מזדחלות על פני חצרות פורחים לשעבר ומותירות שובל חרוך של הרס. עצים ועמודי חשמל וטלפון מתרסקים לקרקע ברעש מפחיד.

זוהי המציאות בעת שזרם לבה חדש מהר הגעש קילאוואה עושה את דרכו לעבר שכונת ליילאני באי הגדול של הוואי. רבים מבין יותר מ-1,700 בני אדם שפונו מבתיהם מחשש שייבלעו בידי האדמה המותכת הזורמת מן ההר מתחילים להתרגל לרעיון שייקח זמן לא מועט עד שישובו לבתיהם. לצד ההקלה על הימלטותם מסכנה, יש גם עצב מסוים. "איך אני יכול לעזוב עכשיו? זו חוויה של פעם בחיים", אמר תושב בשם גרג צ'ון לעיתון יו.אס.איי טודיי.

שני סדקים חדשים הופיעו בהר במהלך הלילה, לדברי גורמים במערך ההגנה האזרחית בהוואי, מה שמביא את מספר הסדקים שנוצרו בהר לתשעה. כל סדק חדש מגביר את כמות הלבה הזורמת אל פני השטח ומסכנת חיים ורכוש. אולם יש גם כאלה המתעלמים מן הסכנה ובטוחים שלהם זה לא יקרה. גרג וובר משכונת לילאני צפה בשמונה של בתים של שכניו נבלעים בנֶגֶר הלוהט ובכל זאת סירב להתפנות. "אני לא עוזב עד שזה אינץ' אחד מהבית שלי", אמר והוסיף, "עברתי את זה מיליון פעמים".


גם הכבישים לא חסינים (צילום: השירות הגיאולוגי של ארה"ב)



מאות רעשי-משנה הכו באזור לאחר רעידת האדמה בעוצמה של 6.9 בסולם ריכטר שזעזעה את אזור ההר ביום שישי - רעידת האדמה העזה ביותר שפקדה את הוואי מזה 40 שנה. הגיאולוגים מסבירים כי המאגמה הזורמת מתחת להר הגעש, וחלקה מתפרץ החוצה, היא שגורמת לרעידות האדמה. הגיאולוגים מזהירים כי עוד רעידות אדמה והתפרצויות של ההר עלולות לכסות את האזור בשכבה של אפר. על פי הסקר הגיאולוגי של ארה"ב נמדדו 477 רעידות אדמה באי במהלך 24 השעות האחרונות, אם כי רבות מאלה היו קטנות ולא הורגשו בידי התושבים.

קילאוואה הוא אחד מחמישה הרי געש על האי הגדול, ומהווה מוקד משיכה לרבים מבין תשעת מיליוני התיירים המגיעים למדינה ה-50 של ארה"ב בכל שנה. הוא מתפרץ מאז 1983. בשל הנזק מרעידת האדמה נסגר הפארק הלאומי וולקיינוס. למעלה מ-100 בני אדם שהו זה הלילה השלישי ברציפות במקלט של הצלב האדום, ותהו מה יישאר מהשכונה שלהם עד שיורשו לשוב.

YOU MIGHT ALSO LIKE