חצי שנה אחרי המהומות ב-UCLA: שני מפגינים פרו-ישראלים נעצרו
אייל שלום ומלאכי ג'ושוע מרלין-ליברט נעצרו בגין האשמות פליליות בעקבות עימותים אלימים עם פעילים פרו-פלסטינים בקמפוס אוניברסיטת לוס אנג'לס

שני פעילים פרו-ישראלים נעצרו בהתפתחות האחרונה בעקבות העימות האלים במאהל המחאה האנטי-ישראלי והפרו-פלסטיני ב-UCLA באביב האחרון.

ביום שישי, אדם טפיילי, נשיא אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, UCLA, הודיע באינסטגרם כי שני אנשים נעצרו בגין האשמות פליליות שהוגשו לראשונה בתחילת אוגוסט, ונקבעו להם תאריכים לדיונים.

ההודעה ציינה גם כי קיימים צווי מעצר פעילים נגד שני אנשים נוספים - אחד בגין צו מעצר פלילי ואחד שהואשם תחילה כעבירה פלילית אך מאז סווג מחדש כעבירת עוון. מקרה חמישי נמצא כעת בבדיקה.

ההודעה לא כללה שמות, אך עיתון הסטודנטים של UCLA, 'דיילי ברואין', זיהה את החשודים שנעצרו כאייל שלום ומלאכי ג'ושוע מרלין-ליברט.

העימותים ב-UCLA | צילום: Getty Images

המעצרים התרחשו כמעט שישה חודשים לאחר שקבוצת פעילים פרו-ישראלים - כולל שלום ומרלן-ליברט - תקפו את המאהל הפרו-פלסטיני באוניברסיטה ב-30 באפריל. התקרית הובילה לעימותים פיזיים רבים כאשר מפגינים זרקו חפצים וזיקוקים לעבר הפעילים הפרו-פלסטינים. מאבטחים היו נוכחים בזירה אך המשטרה לא פינתה את האזור עד שעות לאחר תחילת העימותים.

האלימות מצד פעילים פרו-ישראלים משכה תשומת לב ארצית, במיוחד באווירה שבה סטודנטים יהודים בקמפוסים ברחבי המדינה התלוננו כי מאהלי המחאה הפרו-פלסטיניים יצרו אווירה עוינת ואנטישמית. השיעורים בוטלו ב-UCLA בעקבות התקרית, וגינויים רבים הגיעו, כולל ממנהיגים יהודים מקומיים וסטודנטים וסגל יהודי ב-UCLA. ראש עיריית לוס אנג'לס קארן באס כינתה את האלימות "מתועבת ובלתי נסלחת לחלוטין".

"אנו נשארים מחויבים לקידום בטיחות הסטודנטים בקמפוס ולהבטחת עדכון הקהילה שלנו תוך התקדמות", נכתב בהודעה מיום שישי. "נמשיך לדחוף לאמצעים המגנים על כל הברואינס ומחזיקים אחראים את האחראים".

על פי אתר החדשות המקומי Westside Today, שלום הואשם בשימוש בלתי חוקי בגז מדמיע. צילומים מהאירוע ב-30 באפריל מראים אדם לבוש בסווטשירט בורדו, נושא מוט מתכת, מרסס גז מדמיע וצועק קללות. כתבת בזירה, דולורס קינטנה, זיהתה את האדם כשלום. הקשר שלו ל-UCLA אינו ברור.

מרלן-ליברט, שסיים את לימודיו ב-UC Santa Cruz ב-2020 ואינו סטודנט ב-UCLA, הואשם בארבע האשמות בסך הכל, כולל תקיפה עם נשק קטלני, וכן האשמה מיוחדת של ביצוע פשע שנאה תוך ביצוע עבירה פלילית. שתי ההאשמות האחרות הן האשמות תקיפה פליליות מאירוע נפרד ב-28 באפריל, יום של הפגנה פרו-ישראלית גדולה ובעיקר שלווה ב-UCLA. מרלן-ליברט, שזוהה לראשונה על ידי CNN, נקבע לו דיון מקדמי ל-22 בנובמבר.

צילום: AFP

ימים לאחר העימותים, ב-2 במאי, נעצרו יותר מ-200 אנשים כאשר המשטרה פינתה את המאהל, כחלק מגל פעולות משטרה ברחבי המדינה לסיום תנועת המאהלים הסטודנטיאלית.

על פי ה'לוס אנג'לס טיימס', רבים מהם נעצרו בחשד לאי התפזרות, שהיא עבירת עוון. שעות לאחר מכן, הם יצאו מבית המעצר במרכז העיר עם חפציהם, כשהם מתקבלים בקריאות "תשוחרר פלסטין".

המעצר הראשון של פעיל פרו-ישראלי שהיה מעורב בעימותים התרחש שבועות לאחר מכן כאשר המשטרה עצרה את עידן און בן ה-18 בבברלי הילס ב-23 במאי. אך משרד התובע המחוזי של לוס אנג'לס סירב להגיש כתב אישום נגד און והפנה את התיק למשרד היועץ המשפטי של העיר לוס אנג'לס לשיקול דעת בהגשת כתב אישום על עוון.

המאהל ב-UCLA הוביל גם לפעולות משפטיות נוספות. באוגוסט, שופט בית המשפט המחוזי מארק סקארסי הוציא צו מניעה זמני הקובע כי על UCLA לעשות יותר כדי להגן על סטודנטים יהודים. מספר סטודנטים יהודים ב-UCLA תבעו את האוניברסיטה, בטענה שנמנעה מהם הכניסה לאזורים מסוימים בקמפוס על ידי מפגינים פרו-פלסטינים.

"בשנת 2024, בארצות הברית של אמריקה, במדינת קליפורניה, בעיר לוס אנג'לס, סטודנטים יהודים הודרו מחלקים בקמפוס של UCLA כי סירבו להתכחש לאמונתם", כתב סקארסי.

דובר UCLA מתח ביקורת על הפסיקה בפני הלוס אנג'לס טיימס, באומרו שהיא "תכבול באופן בלתי הולם את יכולתנו להגיב לאירועים בשטח".

YOU MIGHT ALSO LIKE