שופט פדרלי חוסם ניסיון של ממשל דה-סנטיס לצנזר פרסומות בנושא תיקון חוקי ההפלות
"כדי לפשט זאת עבור מדינת פלורידה: זה התיקון הראשון, טיפשים", כתב השופט, תוך שהוא מעניק את הבקשה לצו מניעה זמני

בגערה משמעותית לממשל המושל רון דה-סנטיס, השופט הפדרלי מארק ווקר הוציא צו מניעה זמני נגד משרד הבריאות של פלורידה, המונע ממנו לאיים בהעמדה לדין פלילי על תחנות טלוויזיה המשדרות פרסומות התומכות בתיקון חוקתי בנושא הפלות העומד להצבעה.

הפסיקה, שניתנה ביום חמישי, באה בתגובה למכתבים ששלח משרד הבריאות של המדינה ב-3 באוקטובר לתחנות טלוויזיה שונות. מכתבים אלה איימו בהעמדה לדין פלילי אם התחנות ימשיכו לשדר פרסומת המציגה אישה בשם קרוליין, אשר דנה בכיצד איסור ההפלות של פלורידה בשבוע השישי היה יכול למנוע ממנה לקבל הפלה מצילת חיים בזמן שנאבקה בסרטן המוח במהלך הריון.

 

השופט מתח ביקורת על ניסיון המדינה בראשות המושל דסנטיס לדכא מה שהוא ראה כביטוי פוליטי המוגן חוקתית, וקבע כי אינה יכולה לצנזר דעות פוליטיות שאינה מסכימה איתן

 

ג'ון וילסון, שהיה אז היועץ המשפטי הכללי של משרד הבריאות, טען במכתבים אלה כי הצהרותיה של קרוליין היו "שקריות לחלוטין" והיוו "מטרד תברואתי" על פי חוק המדינה. המשרד הזהיר כי המשך שידור הפרסומות עלול להוביל לאישומים בעבירה מדרגה שנייה, הנושאת עונשי מאסר וקנסות פוטנציאליים.

פסיקתו של השופט ווקר הייתה חד-משמעית בהגנתה על חופש הביטוי. "כדי לפשט זאת עבור מדינת פלורידה: זה התיקון הראשון, טיפשים," כתב, תוך שהוא מעניק את הבקשה לצו מניעה זמני. השופט מתח ביקורת על ניסיון המדינה לדכא מה שהוא ראה כביטוי פוליטי המוגן חוקתית, וקבע כי הממשלה אינה יכולה לצנזר דעות פוליטיות שאינה מסכימה איתן.

התביעה הוגשה על ידי "פלורידנים מגנים על החופש", הארגון המוביל את קמפיין "כן על 4" בתמיכה בתיקון 4, שמטרתו לבטל את איסור ההפלות בשבוע השישי שנחתם כחוק על ידי המושל דה-סנטיס. הקבוצה טענה כי זכותה לחופש הביטוי נפגעה על ידי איומי המדינה.

בעקבות אירועים אלה, ג'ון וילסון התפטר באופן פתאומי מתפקידו בשבוע שעבר, וציין במכתב ההתפטרות שלו כי "אדם אינו כלום ללא מצפונו." אף שלא הזכיר במפורש את המכתבים שנשלחו לתחנות הטלוויזיה, וילסון ציין כי אינו יכול "להצטרף אליכם בדרך העומדת בפני הסוכנות."

משרד הבריאות הגן על פעולותיו, כאשר הדובר ג'יי ויליאמס טען כי הפרסומות היו "שקריות באופן חד-משמעי ומזיקות לבריאות הציבור בפלורידה." המדינה טענה כי החוק שלה מגן על חיי האם וכולל חריגים לקורבנות אונס, גילוי עריות וסחר בבני אדם. עם זאת, מתנגדים טוענים כי אי-הוודאות לגבי חוק המדינה והאיום בהעמדה לדין פלילי עלולים למנוע מנשים כמו קרוליין גישה להפלות הכרחיות.

במהלך הדיון בבית המשפט, השופט ווקר הביע תסכול מטיעוני המדינה, ותיאר אותם כ"תשובות לא-תשובות." עורך הדין של המדינה, בריאן בארנס, ניסה למתוח קו מקביל בין הפרסומת לבין פרסומת היפותטית הטוענת בשקר כי קו החירום 911 אינו פועל, ורמז כי שתיהן עלולות להרתיע אנשים מלבקש טיפול רפואי נחוץ.

לורן ברנזל, מנהלת הקמפיין של "כן על 4", הכתירה את הפסיקה כ"ניצחון ראשוני קריטי," ואישרה כי "הממשלה אינה יכולה להשתיק את האמת לגבי איסור ההפלות הקיצוני של פלורידה."

מקרה זה מדגיש את המתחים המתמשכים סביב זכויות ההפלה בפלורידה והדיון הרחב יותר על גבולות ההתערבות הממשלתית בביטוי פוליטי. עם התקרבות ההצבעה בנובמבר, הפסיקה מבטיחה כי תומכי תיקון 4 יוכלו להמשיך את מסע הפרסום שלהם ללא איום הצנזורה מצד המדינה, לפחות לעת עתה. דיון על צו מניעה מקדמי נקבע להמשך החודש, אשר יתייחס לסוגיה זו ביתר הרחבה.

YOU MIGHT ALSO LIKE