ארה"ב מקווה שמותו של סינוואר יכול לדרבן הפסקת אש, אך גורמים רשמיים אזוריים ספקניים
ממשל ביידן קיווה זמן רב שהריגתו של מפקד הצבאי של חמאס בעזה תהיה הניצחון שבנימין נתניהו זקוק לו כדי לסיים סוף סוף את המלחמה.

מותו של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס הצבאי בעזה, מעורר תגובות מעורבות בזירה הבינלאומית. הנשיא ג'ו ביידן רואה בכך הזדמנות ל"יום שאחרי" בעזה ולהסדר מדיני של המלחמה. ביידן הצהיר כי סינוואר היה מכשול בלתי עביר להשגת מטרות אלו, וכעת המכשול הזה אינו קיים עוד.

ממשל ביידן מקווה כי מותו של סינוואר יאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להכריז על ניצחון בעזה ולסיים את הפעילות הצבאית הישראלית באזור. זאת, במטרה לפנות את הדרך לעסקת שבויים ולהקל על המתיחות האזורית. עם זאת, גורמים רשמיים אמריקאים, ישראלים וערבים, וכן מומחים בעלי ידע מעמיק באסטרטגיית המלחמה של ישראל, מביעים ספקנות. הם מציינים כי בעוד שמותו של סינוואר מתקבל בברכה, הוא עלול ליצור מכשולים חדשים.

 

הנשיא ביידן מדבר לעיתונות עם הגעתו לשדה התעופה ברלין-ברנדנבורג בשנפלד, גרמניה, ביום חמישי, לקראת שיחות עם מנהיגים אירופיים בנוגע לתמיכה באוקראינה במלחמתה נגד רוסיה ובנוגע לסכסוך במזרח התיכון

 

השאלות המרכזיות הן האם יש מחליף מתאים למנהיגות חמאס שמוכן ומסוגל לנהל משא ומתן על הפסקת אש, והאם נתניהו יבחר לנצל את ההזדמנות להתחיל בסיום המלחמה או ישאף לניצחון רחב יותר בעזה. התשובות לשאלות אלו יקבעו את היתכנות התוכנית האמריקאית להפסקת אש ממושכת, שחרור יותר מ-100 חטופים, הגדלת הסיוע לפלסטינים ושיקום עזה תחת ממשל חדש.

גורמים ערביים מביעים חוסר ודאות לגבי המשך המשא ומתן, בעיקר בשל המבנה הריכוזי של קבלת ההחלטות בחמאס שהתבסס על סינוואר. מנגד, יש הרואים הזדמנות לקידום עסקה, בטענה שסינוואר היה הקו הנוקשה בארגון.

נתניהו, מצדו, נשמע מנצח בהצהרותיו, אך גם מדגיש כי המשימה טרם הושלמה. הוא קרא למזרח התיכון להבין שישראל עושה להם טובה במאבקה ב"ציר הרשע". מומחים מציינים שתי אפשרויות עיקריות עבור ישראל: לנצל את ההזדמנות לסיים את המלחמה ולהשיג עסקת שבויים, או להמשיך במתקפה בטענה שחמאס על סף השמדה מוחלטת.

גורמים ערביים מעריכים כי ישראל רואה בתקופה שלפני הבחירות בארה"ב "חלון הזדמנויות", שבו ביידן לא יפעיל לחץ משמעותי על ישראל מחשש להשפעה על סיכויי הדמוקרטים בבחירות הצמודות. בתוך ישראל, יש קולות הקוראים לנצל את ההזדמנות לעסקת שבויים מקיפה, בעוד אחרים, כמו שר האוצר בצלאל סמוטריץ', קוראים להגביר את הלחץ הצבאי בעזה.

ממשל ביידן מדגיש כי הוא מעוניין בנתיב קדימה בעזה שאינו רק צבאי, ומבקש לנצל את ההזדמנות הזו באופן אגרסיבי. עם זאת, נראה כי האתגרים והמורכבות של המצב עדיין רבים. נתניהו עומד בראש הממשלה הימנית ביותר בהיסטוריה של ישראל, עם אילוצים פוליטיים המונעים ממנו לדון עם הרשות הפלסטינית, הממשלה השולטת בגדה המערבית שהממשל האמריקאי הציע כי תיקח על עצמה את השליטה בעזה לאחר המלחמה.

הדיפלומט הבכיר מטעם מדינה ערבית בעלת יחסים דיפלומטיים עם ישראל אמר כי יש ציפייה מועטה בקרב מדינות ערב שמותו של סינוואר יסמן נקודת מפנה לרגיעה במלחמה. לדבריו, ישראל רואה בתקופה שלפני הבחירות בארה"ב "חלון הזדמנויות" שבו ביידן לא יפעיל לחץ משמעותי או יעניש את ישראל על פעולותיה, מחשש להתערבות בסיכויי ההצלחה של הדמוקרטים במרוץ הצמוד.

בסופו של דבר, הדרך להסדר מדיני ארוך טווח עודנה ארוכה, והאירועים הקרובים יקבעו את כיוון ההתפתחויות באזור. ממשל ביידן ממשיך לדחוף לפתרון מדיני, אך מודע למורכבות הרבה של המצב ולאתגרים העומדים בפניו.

YOU MIGHT ALSO LIKE