עושים סופר באינטרנט? יש לכך השלכות תזונתיות
רכישת מוצרים באופן מקוון לא מחוייב תחת החוק האמריקאי שדורש הצגת תוויות מקיפות ומפורטות - כך שאנו לא נחשפים למה באמת אנחנו קונים

לעשות סופר דרך האינטרנט כבר הפך להיות נוהל פופולרי, בטח מאז מגפת הקורונה. 20% מהאמריקאים קונים את המצרכים שלהם באופן מקוון, בעוד שמעל 80% עשו זאת בנקודה כלשהי בשלוש השנים האחרונות. כך לפי נתונים של משרד החקלאות האמריקאי.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, דורש ממזונות ארוזים להציג תווית מקיפה ומפורטת, בין אם הפריט נמכר באופן מקוון או בחנויות, אבל קמעונאים מקוונים אינם נדרשים לשתף את המידע הזה באתרי האינטרנט שלהם. וכך נוצר פער בעייתי.

ניתוח חדש של 10 סופרים מקוונים פופולריים, מצא כי רק 35% מהקמעונאים סיפקו עובדות תזונתיות ואת המידע הרלוונטי.

צילום: Getty Images

"הממשלה בבירור התכוונה שתוכלו לדעת דברים מסוימים על המזון שלכם", אמר שון קאש, מחבר בכיר של המחקר ופרופסור באוניברסיטת טאפטס. "הדרך שבה הסדרנו זאת בארצות הברית היא לשים את המידע הזה על האריזה. אבל זה לא עבר היטב למרחבים המקוונים".

הצוות של קאש, הכולל חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור הגלובלית של NYU ומכון Food is Medicine, בחן את פרטי המוצרים שפורסמו על ידי אמזון, Safeway, Hy-Vee, FreshFirect, Kroger, Meijer, Publix, Walmart, Stop & Shop ו-ShoprRite (דרך Instacart).

שישים מוצרים, כגון עוגיות אוראו דאבל סטאף, פרוסות גבינה אמריקאית קראפט סינגלס, גלידת וניל טבעית ברייר'ס קלאסיקס, ביצים לבנות גדולות של Eggland's Best ונקניקיות חזיר מבושלות מקוריות של ג'ימי דין, נכללו במדגם.

מחברי המחקר מדווחים כי מספר קמעונאים מקוונים לא סיפקו עובדות תזונתיות, רשימות רכיבים ומידע על אלרגנים עבור פריטים אלה — אך טענות שיווקיות על המוצרים היו בולטות.

"הרבה יותר קל למצוא שיווק שמנסה למכור לך את האוכל מאשר את המידע שהחברה שלנו מסכימה שצריך להיות שם כדי לספר לך על האוכל שלך", אמר קאש.

החוקרים מקווים שה-FDA ינקוט פעולה רגולטורית. הסוכנות פרסמה בקשה למידע בשנה שעברה כדי ללמוד עוד על התוכן, הפורמט והדיוק של מידע סימון מזון המסופק דרך פלטפורמות קניות מכולת מקוונות.

קאש אמר שהקונגרס יכול לחוקק חוקים חדשים כדי לחייב קמעונאים להנגיש סימון מזון באופן מקוון, או שהממשלה יכולה לפתח מסד נתונים ציבורי של מידע תזונתי, רכיבים ואלרגנים של מזונות ארוזים.

בינתיים, הצוות של קאש ממליץ לקונים לבקר באתר האינטרנט של יצרן המזון, שם סביר יותר למצוא מידע תזונתי ורשימות רכיבים.

"הטלת הנטל על הצרכנים אינה מה שאנחנו צריכים לעשות", התלונן קאש.

YOU MIGHT ALSO LIKE