קריסתו של המערב: הקואליציה האלטרנטיבית מתחזקת
רוסיה עובדת לשכנע את חברות BRICS להקים פלטפורמה פיננסית חלופית ובכך לנתק באופן מוחלט את התלות שלהן בארצות הברית בפרט ובמערב בכלל

רוסיה תארח בשבוע הבא פסגה של הקואליציה המהווה אלטרנטיבה לזו של מדינות המערב – שכוחה נמצא בשפל חסר תקדים עם היחלשותה של ארצות הברית.

הנשיא ולדימיר פוטים להוט להמשיך ולחזק את ארגון BRICS - שהתרחב בינואר האחרון עם הצטרפותן של מצרים, איראן, ערב הסעודית, איחוד האמירויות ואתיופיה, שהסכימו לאחד כוחות עם המדינות שהקימו את האיחוד: ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה. הארגון מייצג כיום 45% מאוכלוסיית העולם -36% מהתמ"ד העולמי.

הדיווח האחרון,שבוע לקראת הפסגה, מצביע על כך שרוסיה מנסה לשכנע את חברות BRICS לבנות פלטפורמה חלופית לתשלומים בינלאומיים שמטרתה שתהיה חסינה מפני סנקציות מערביות.

הפסגה שתתקיים ב-22 באוקטובר ותימשך יומיים בעיר קאזאן, מוצגת על ידי מוסקבה כהוכחה לכך שמאמצי המערב לבודד את רוסיה נכשלו. היא רוצה שמדינות אחרות יעבדו איתה כדי לשנות את המערכת הפיננסית העולמית ולסיים את הדומיננטיות של הדולר האמריקאי.

פוטין ממשיך לקדם את התחלופה לברית המערבית | צילום: רויטרס

במרכז העניין נמצאת ההצעה למערכת תשלומים חדשה המבוססת על רשת של בנקים מסחריים המקושרים זה לזה דרך הבנקים המרכזיים של BRICS, על פי מסמך שהוכן על ידי משרד האוצר והבנק המרכזי של רוסיה, שהופץ לעיתונאים לקראת הפסגה.

המערכת תשתמש בטכנולוגיית בלוקצ'יין לאחסון והעברת אסימונים דיגיטליים המגובים במטבעות לאומיים. זה, בתורו, יאפשר להחליף בקלות ובבטחה את אותם מטבעות, תוך עקיפת הצורך בעסקאות דולריות.

רוסיה רואה בכך דרך לפתור בעיות גוברות בסליקת תשלומי סחר, אפילו עם מדינות ידידותיות כמו סין, שם בנקים מקומיים חוששים שהם עלולים להיפגע מסנקציות משניות של ארצות הברית.

ירוסלב ליסובוליק, מייסד מכון המחקר BRICS+ Analytics, אמר כי יצירת מערכת כזו אפשרית מבחינה טכנית אך תדרוש זמן.

המסמך הרוסי מאשים מוסדות קיימים כמו קרן המטבע הבינלאומית בשירות האינטרסים של מדינות המערב ואומר שהם זקוקים ל"שיפורים כדי לשרת טוב יותר את הכלכלה העולמית המתפתחת".

המסמך קורא לתקשורת טובה יותר בין סוכנויות דירוג האשראי במדינות החברות ולמתודולוגיית דירוג משותפת, אך נמנע מלהציע סוכנות דירוג משותפת ל-BRICS, רעיון שהקבוצה דנה בו קודם לכן.

רוסיה, יצואנית החיטה הגדולה בעולם, גם דוחקת ליצירת בורסת מסחר בדגנים של BRICCS, הנתמכת על ידי סוכנות תמחור, כדי ליצור חלופה לבורסות המערביות שבהן נקבעים המחירים הבינלאומיים לסחורות חקלאיות.

אך כסימן לכך שמוסקבה תצטרך לעבוד קשה כדי להעביר את הצעותיה, רוב חברות BRICS שלחו רק פקידים בדרג נמוך יותר - לא שרי אוצר או בנקאים מרכזיים - לפגישת ההכנה בשבוע שעבר.

לגבי הפסגה עצמה, רוסיה אומרת שהיא מצפה לקבל את פניהם של מנהיגים מכל תשע חברות BRICS וכ-15 מדינות אחרות המעוניינות לעבוד כשותפות עם הקבוצה, וכן את שר החוץ של ערב הסעודית, שהוזמנה להצטרף.

"BRICS הוא מבנה שלא ניתן להתעלם ממנו", אמר יועץ הקרמלין יורי אושאקוב לכתבים בשבוע שעבר.

אלו הן חלק המדינות שהביעו עניין בלהצטרף ל-BRICS או שכבר הגישו בקשה להצטרף:

פלסטין, טורקיה, תאילנד, ויאטנם, סוריה, תימן, אנגולה, קמרון, קונגו, מאלי, ניגריה, סנגל, סודאן ודרום סודאן, תוניסה, אוגנדה, בוליביה, קולומביה, קובה, אל סלבדור, פרו, ונצואלה, אפגניסטן, אזרבייג'ן, בחריין, עיראק, קזחסטן, לאוס, כווית, מלזיה, מיאנמר, פקיסטן, סרביה ובלארוס.

YOU MIGHT ALSO LIKE