תערוכה המשחזרת את המחבוא הסודי של אנה פרנק תיפתח בניו יורק
לראשונה, בית אנה פרנק באמסטרדם ישחזר את החדרים הצפופים בהם פרנק ומשפחתה הסתתרו במשך שנתיים כדי להימנע מלכידה על ידי הנאצים

בקרוב יהיה אפשר לחוות בניו יורק את האווירה המצמררת של המחבוא הסודי, מערכת החדרים הצרים והאפלוליים בהם כתבה אנה פרנק את יומנה. ביום רביעי, בית אנה פרנק באמסטרדם, המוזיאון המכיל את המחבוא בו הסתתרו פרנק, משפחתה וארבעה יהודים נוספים מהנאצים, יכריז על פתיחת "אנה פרנק: התערוכה" בחורף הקרוב. התערוכה תציג את השחזור המלא הראשון של מקום המסתור מחוץ להולנד.

 

אנה פרנק חלקה חדר במחבוא עם פריץ פפר, רופא שיניים ומכר של משפחת פרנק. בית אנה פרנק באמסטרדם מציג מחבוא ריק לחלוטין מריהוט; התערוכה בניו יורק תהיה מרוהטת במלואה, כפי שהייתה כאשר שמונת היהודים הסתתרו שם

 

התערוכה, פרי שיתוף פעולה בין בית אנה פרנק למרכז להיסטוריה יהודית, תיפתח ב-27 בינואר 2025 - יום הזיכרון הבינלאומי לשואה - בבניין המרכז בכיכר יוניון במנהטן. התערוכה, שתהיה פתוחה עד ה-30 באפריל, תשחזר את החללים הצפופים בהם חיו פרנק והאחרים מיולי 1942 ועד אוגוסט 1944, כאשר הנאצים גילו אותם.

רונלד ליאופולד, המנהל הכללי של בית אנה פרנק, אמר בראיון טלפוני: "אנחנו כנראה אחד האתרים ההיסטוריים המבוקרים ביותר באירופה, עם 1.2 מיליון מבקרים בכל שנה. אבל אנחנו מבינים שלאנשים רבים אין הזדמנות לנסוע לאמסטרדם." עבור אלה, הוא הוסיף, התערוכה בניו יורק "מספקת חיבור לסיפור של פרנק עם אותה השפעה רגשית."

בעוד שהמחבוא באמסטרדם ריק, כפי שאוטו פרנק רצה - "זה מקום של היעדרות," אמר ליאופולד - החלל בניו יורק ייראה כאילו מישהו חי בו, כולל רהיטים שהיו בבעלות משפחת פרנק לפני המלחמה ושאוטו פרנק מצא לאחר מכן. "אנחנו מרגישים שזה יקרב את הקהל שאינו מכיר בהכרח את הסיפור להיסטוריה הזו ולאנה פרנק," הוא הסביר.

התערוכה כולה, בשטח של כ-700 מ"ר, תכסה עשורים, כולל חייה המוקדמים של פרנק בפרנקפורט, עליית הרייך השלישי והשנים שלאחר המלחמה של אוטו פרנק. האלמנטים המולטימדיה כוללים ייצוג בגובה מלא של החיים באמסטרדם ב-1941 ורצפת זכוכית מוארת המציינת את מיקומי אתרי ההרג ההמוני במהלך השואה.

בעוד שהיומן המקורי של אנה פרנק נשאר באמסטרדם, התערוכה תציג יותר מ-100 פריטים מקוריים אחרים. חלקם, כמו אלבום התמונות הראשון של פרנק ויומן השירה של חברתה הטובה, בו פרנק כתבה שיר מקורי, מעולם לא הוצגו בארצות הברית. לתערוכה יהיה אפילו קשר לניו יורק: התכתבות לאחר המלחמה בין אוטו פרנק לתלמידים בבית ספר בברונקס.

"אנחנו יודעים כמה חשובה ורלוונטית ההיסטוריה הזו," אמר ליאופולד, והוסיף, "ללא קשר למי אתה."

התערוכה צפויה למשוך המונים ומהווה הזדמנות ייחודית לחוות את סיפורה של אנה פרנק באופן מוחשי ומרגש, גם למי שאינו יכול לבקר באמסטרדם.

YOU MIGHT ALSO LIKE