ממשל ביידן מודה בכישלון לבדוק את האזרח האפגני שעבד עבור ה-CIA - והתגלה כטרוריסט
המהגר שחולץ על ידי ארה"ב בזמן הנסיגה הכאוטית מאפגניסטין, לא עבר את הבדיקות הנדרשות - כך נחשף שבוע אחרי שפקידי ממשל טענו אחרת

ממשל ביידן-האריס מודה כעת שאזרח אפגני שנאשם בתכנון פיגוע טרור ביום הבחירות לא עבר בדיקות מסוימות שטענו קודם לכן שהוא עבר.

נאסיר אחמד טאוהדי, בן 27, מעולם לא נבדק או אושר על ידי משרד החוץ למעמד מהגר מיוחד, SIV, למרות שפקידים מסוכנויות אחרות טענו שהוא עבר את התהליך הקפדני הזה.

בנוסף, מקורות המכירים את החקירה אמרו ל'פוקס ניוז' שטאוהדי לא היה מוכר היטב לממשל האמריקאי כאשר הממשל סייע ליציאתו מאפגניסטן, למרות תפקידו הביטחוני עם ה-CIA במדינה במזרח התיכון.

פוקס ניוז למד שטאוהדי הועסק כשומר מקומי מחוץ להיקף הבסיס והוא לא היה בין השותפים האמריקאים שנבדקו ביסודיות ביותר.

נאסיר אחמד טאוהדי

החדשות הללו סותרות את הטענות שפקידים העלו בשבוע שעבר, לפיהן טאוהדי נבדק שלוש פעמים: ראשית לעבודה עבור ה-CIA באפגניסטן, לאחר מכן להגיע לארה"ב על בסיס שחרור הומניטרי של משרד ביטחון המולדת במהלך הנסיגה – ובפעם השלישית, כאשר הוא אושר למעמד מהגר מיוחד, SIV, לאחר הגעתו לארה"ב.

פקידים מודים כעת שטאוהדי מעולם לא נבדק או אושר למעמד SIV, תהליך יסודי של משרד החוץ שיכול לקחת שנים להשלים. משרד החוץ טען לאורך כל הדרך שלא היה לו תפקיד במעמד הפליט של טאוהדי, למרות מה שסוכן של DHS אמר לחוקרים - מה שהוביל לאזכור הלא מדויק שלו בתלונה הפלילית של משרד המשפטים.

בשבוע שעבר, פקידי ממשל ביידן הגנו על הטעות, והסבירו שטאוהדי נכנס תחילה למדינה על בסיס שחרור הומניטרי של DHS - שהיה לו תהליך בדיקה משלו - אך מאוחר יותר הגיש בקשה למעמד SIV, מה שהכפיף אותו לסבב נוסף של בדיקות שגם אותו הוא עבר. אותם פקידים מודים כעת שהטענה הזו הייתה שגויה, וטאוהדי מעולם לא נבדק או אושר ל-SIV.

עם זאת, פקידים אומרים כעת שטאוהדי עבר בדיקות "חוזרות" כחלק מהשחרור ההומניטרי של DHS - אבל זה מעלה שאלות חדשות. DHS הצהיר שוב ושוב שלא זוהו דגלים אדומים בשום שלב בבדיקה של טאוהדי, אך שלושה מקורות חלקו בתוקף על אפיון תהליך הבדיקה של DHS כ"יסודי".

על פי דו"ח המפקח הכללי של DHS משנת 2022, DHS לא סיפק נתונים או ראיות לתמיכה בטענתו ש"תהליכי בדיקה חוזרים נקבעו לכל המפונים האפגנים ששוחררו למשך תקופת השחרור שלהם".

הדו"ח גם קבע ש-DHS קיבל או שחרר מפונים שלא נבדקו באופן מלא לארצות הברית, במקרים רבים מכיוון שמידע ששימש לבדיקת מפונים דרך מאגרי מידע של ממשלת ארה"ב, כגון שם, תאריך לידה, מספר זיהוי ונתוני מסמך נסיעה, היה לא מדויק, לא שלם או חסר.

נאסיר אחמד טאוהדי

הביקורת משנת 2022 של משרד המפקח הכללי של DHS חשפה 417 רשומות עם שם פרטי לא ידוע, 242 רשומות עם שם משפחה לא ידוע ו-11,110 רשומות עם תאריך לידה שנרשם כ"1 בינואר". בנוסף, 36,400 רשומות נסיעה רשמו "מסמך סיוע" כסוג המסמך, ו-7,800 רשומות היו עם מספרי מסמכים לא תקפים או חסרים. מנהל המכס והגנת הגבולות של ארה"ב לא שמר רשימה של אנשים ששוחררו או הותרו להיכנס למדינה ללא זיהוי מתאים.

בדיקה חוזרת הופעלה על ידי CBP עבור משוחררי המבצע של ה-DHS, לפני הגעתם לארצות הברית.

DHS הצהיר בדו"ח הסופי לשנת 2024 ש"הבדיקה החוזרת של מרכז הבדיקה הלאומי ממשיכה ופעילה עבור כל המשוחררים של המבצע".

DHS אומר "אם מאוחר יותר נמצא שאנשים שנכנסו למדינה קשורים למידע המצביע על חשש פוטנציאלי לביטחון לאומי או לבטיחות הציבור, DHS והשותפים הפדרליים שלנו חוקרים ונוקטים בפעולה מתאימה בהתאם למשימה של הגנה על המולדת".

התובעים טוענים שטאוהדי השיג כלי נשק ותחמושת לביצוע התקפה אלימה על אדמת ארה"ב, וכן נקט במספר צעדים להכנת המזימה הנטענת. הוא מואשם בקשירת קשר וניסיון לספק תמיכה חומרית ל-ISIS ובקבלת כלי נשק לשימוש בביצוע פשע או פשע טרור פדרלי.

החוקרים עדיין עובדים כדי לקבוע אם טאוהדי עבר רדיקליזציה לפני או אחרי הגעתו לארה"ב.

YOU MIGHT ALSO LIKE