ועדת החופים של קליפורניה דוחה את תוכניות SpaceX להרחבת שיגורים
חלק מהסיבות לדחיית התוכנית נבעו מהפרסומים השנויים במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק ברשתות החברתיות ומעורבותו הגוברת בפוליטיקה האמריקאית

ועדת החופים של קליפורניה הצביעה לדחות את תוכניותיה של חברת SpaceX להרחבת לוח השיגורים שלה מדרום קליפורניה בשנה הבאה. על פי דיווח בלוס אנג'לס טיימס, חלק מהסיבות לדחיית התוכנית נבעו מהפרסומים השנויים במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק ברשתות החברתיות ומעורבותו הגוברת בפוליטיקה האמריקאית.

SpaceX קיוותה לשגר עד 50 רקטות בשנה מבסיס חיל החלל ונדנברג שבצפון מחוז סנטה ברברה. ההצעה זכתה לתמיכת חיל האוויר וחיל החלל האמריקאי, שהתחייבו לסייע במציאת פתרונות לבעיית הבומים העל-קוליים הרועשים והמפריעים שנשמעים לעתים קרובות במחוזות רבים באזור.

 

החלטת הוועדה מדגישה את המתח הגובר בין השאיפות המסחריות של SpaceX לבין הדאגות הסביבתיות והפוליטיות

 

גורמים צבאיים טענו כי יש להתייחס לשיגורי SpaceX כפעילות פדרלית, מכיוון שהחברה, אחת הקבלניות החשובות ביותר בוונדנברג, משגרת מטענים הן עבור חברות פרטיות והן למטרות ממשלתיות. בשל כך, חיל החלל אינו זקוק לאישור ועדת החופים של קליפורניה כדי לשגר מוונדנברג, אך נדרש להגיע להסכם על "הפחתת ההשפעות".

עם זאת, ככל שיותר ויותר שיגורים של SpaceX מוקדשים לחברת התקשורת סטארלינק של מאסק, ועדת החופים הטילה ספק באם SpaceX עדיין זכאית לפטור זה. למרות תמיכת הגורמים הצבאיים בהגברת השיגורים מדרום קליפורניה, ההצבעה נכשלה בתוצאה של 6-4.

מעורבותו הגוברת של מאסק בפוליטיקה האמריקאית, כולל תמיכתו הפומבית בדונלד טראמפ לנשיאות, והתבטאויותיו השנויות במחלוקת ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) שרכש ב-2022, גרמו לחלק מהנציבים להחליט כי אינם יכולים להסכים לרטוריקה שלו.

הנציב מייק וילסון אמר: "החברה הזו בבעלות האדם העשיר ביותר בעולם עם שליטה ישירה במה שעשויה להיות מערכת התקשורת הנרחבת ביותר בכדור הארץ. רק בשבוע שעבר האדם הזה דיבר על נקמה פוליטית."

הנציבה גרטשן ניוסום מתחה ביקורת על מאסק בגין הערות שהשמיע לאחרונה על הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום (FEMA), כולל הפצת תיאוריות קונספירציה שקריות בנוגע לתגובתה למאמצי ההתאוששות מהוריקן בדרום-מזרח ארה"ב.

גורמים בבסיס ונדנברג אמרו כי ימשיכו לעבוד עם ועדת החופים כדי למצוא פתרון לרצון להגביר את השיגורים מדרום קליפורניה.

החלטת הוועדה מדגישה את המתח הגובר בין השאיפות המסחריות של SpaceX לבין הדאגות הסביבתיות והפוליטיות. היא גם מעלה שאלות לגבי ההשפעה של התנהלות אישית של מנהלים בכירים על פעילות תאגידית, במיוחד כאשר מדובר בפרויקטים בעלי חשיבות לאומית.

עבור SpaceX, הדחייה מהווה מכשול משמעותי בתוכניותיה להרחבת פעילות השיגור, במיוחד עבור פרויקט סטארלינק. עבור מאסק, זוהי תזכורת נוספת לכך שהתבטאויותיו ופעולותיו הציבוריות עשויות להשפיע על עסקיו בדרכים בלתי צפויות.

ההתפתחות זו עשויה להוביל לדיון נרחב יותר על האיזון בין פיתוח טכנולוגי, שיקולים סביבתיים ואחריות חברתית תאגידית. היא גם מדגישה את התפקיד המורכב של רשויות רגולטוריות בניווט בין אינטרסים מתחרים של ביטחון לאומי, פיתוח כלכלי והגנה על הסביבה.

בעוד שהחלטה זו מהווה נסיגה זמנית עבור SpaceX, סביר להניח שהחברה תמשיך לחפש דרכים להרחיב את פעילותה, אולי תוך התמודדות עם הדאגות שהועלו על ידי ועדת החופים. התפתחויות עתידיות בנושא זה יהיו ללא ספק בעלות עניין רב עבור תעשיית החלל, מקבלי החלטות ותושבי קליפורניה כאחד.

YOU MIGHT ALSO LIKE