חוק חדש בקליפורניה יעזור לניצולי השואה להשיב אמנות שנגנבה על ידי הנאצים
החוק, שנחתם ביום שני על ידי המושל גווין ניוסום, שואף לפתור קרב של משפחה יהודית שנמשך עשורים להשיב ציור אימפרסיוניסטי מפורסם שנמכר בכפייה לנאצים במהלך השואה.

ציור אימפרסיוניסטי מהמאה ה-19 שאישה יהודייה נאלצה למכור לנאצים במהלך השואה מתקרב צעד אחד לחזרה הביתה בזכות חוק חדש בקליפורניה. החקיקה, שהמושל גאווין ניוסום חתם עליה ביום שני, תעניק לניצולי שואה ומשפחותיהם סיכוי טוב יותר בתיקים משפטיים המבקשים להשיב יצירות אמנות שנבזזו או נגנבו על ידי הנאצים.

 

בוורלי קסירר ובעלה, קלוד קסירר, שניהם נפטרו כעת, בביתם בסן דייגו עם העתק של הציור של פיסארו שנבזז מהמשפחה על ידי הנאצים. בנם דייויד עדיין נלחם על הציור בבית המשפט — כעת בעזרת מחוקקי קליפורניה

 

ניוסום אמר בהצהרה כי למדינה יש "חובה מוסרית וחוקית" להבטיח ש"פריטים יקרי ערך ובעלי ערך רגשי" שנגנבו על ידי הנאצים יוחזרו לניצולי השואה ומשפחותיהם.

חבר האסיפה ג'סי גבריאל, דמוקרט מאזור לוס אנג'לס המכהן כיו"ר משותף של הסיעה היהודית בבית המחוקקים של קליפורניה, אמר כי החקיקה שלו הושפעה מפסיקה אחרונה של בית המשפט הפדרלי שקבעה כי ציור השמן של קמיל פיסארו משנת 1897 שנלקח על ידי הנאצים - שכותרתו "רחוב סנט-הונורה אחר הצהריים, אפקט הגשם" - צריך להישאר במוזיאון ספרדי במקום להיות מוחזר למשפחתה של האישה היהודייה בקליפורניה.

"זה מביש באופן בלתי רגיל שממשלת ספרד ממשיכה להחזיק בציור. הם יודעים והודו שהוא נגנב מהמשפחה הזו," אמר גבריאל. "הגיע הזמן לתקן את העוול הזה."

לילי קסירר נויבאואר נאלצה למכור את הציור למעריך אמנות נאצי בשנת 1939 תמורת 360 דולר כדי לברוח מגרמניה זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, על פי מסמכי בית המשפט. הציור נעלם מעין הציבור והחליף ידיים מספר פעמים לפני שנמכר בשנת 1993 על ידי ברון פלדה גרמני למוזיאון תיסן-בורנמיסה במדריד. ערכו הנוכחי מוערך בעשרות מיליוני דולרים.

קלוד קסירר, נכדה של לילי, למד על קיומו של הציור בשנת 2000 וביקש מהמוזיאון להחזירו זמן קצר לאחר מכן, כפי שמראים מסמכי בית המשפט. אך המוזיאון סירב, בטענה שרכש את הציור באופן הוגן וללא ידיעה שנגנב.

משפחתו של קסירר הגיבה בתביעה בשנת 2005, מה שהצית מאבק משפטי ארוך שנים שראה את התיק מגיע לבית המשפט העליון ומוצג מספר פעמים בפני בית המשפט לערעורים של המחוז התשיעי. לב העניין היה קביעה האם החוק הספרדי או החוק הקליפורני צריך לקבוע את הבעלות על הציור.

שאלה זו נראתה כמוכרעת כאשר שופטי בית המשפט העליון פסקו פה אחד בשנת 2022 כי יש להחיל את החוק הקליפורני. אולם חבר שופטים של שלושה מבית המשפט לערעורים של המחוז התשיעי פסק מוקדם יותר השנה כי יש להשתמש בחוק הספרדי לקביעת הבעלות על הציור, הודות לסעיף בחוק הקליפורני המאפשר שימוש בחוקים של ממשלה זרה במקרים מסוימים בהם מתעוררות סתירות משפטיות.

הצעת החוק של גבריאל, שנכנסת לתוקף באופן מיידי, מבהירה כי החוק הקליפורני צריך לגבור על חוקים סותרים בקביעה האם להחזיר יצירות אמנות או רכוש אישי אחר שנלקח כתוצאה מרדיפה פוליטית.

דיוויד קסירר, שהמשיך את התביעה לאחר מותו של אביו, קלוד, בשנת 2010, אמר כי החוק מאפשר למשפחה "לבסוף לקבל בחזרה את יצירת המופת האימפרסיוניסטית שלנו."

משפחת קסירר ביקשה כי התיק המבקש להשיב את הציור של פיסארו יישקל מחדש על ידי חבר של 11 שופטים מבית המשפט לערעורים של המחוז התשיעי, על פי הלוס אנג'לס טיימס. הוא עשוי להגיע שוב לבית המשפט העליון אם אחד הצדדים יערער מכאן.

YOU MIGHT ALSO LIKE