סיכון לבעיות קשב וריכוז בילדים של נשים שעישנו קנאביס בהריון – אבל עד כמה הוא גבוה?
מחקר ישראלי הדגיש שנשים בהריון שמעשנות מריחואנה צריכות להיות מודעות לסיכון שהילד יסבול מ-ADHD ושהוא בעצמו יעשן כשיגדל

מספר הישראלים שמשתמשים בקנאביס רפואי לכאבים ולמצבים רפואיים נוספים הגיע ל-140,000, מה שנותן למדינה את השיעור הגבוה ביותר של שימוש לנפש בעולם – שלושה עשורים לאחר שמשרד הבריאות הוציא את הרישיון הרפואי הרשמי הראשון לכך.

התחזית היא שבעוד שלוש שנים, כפי שפורסם ב'ג'רוזלם פוסט', המספר יגיע לכמעט רבע מיליון מטופלים, עלייה של יותר מ-70%, תוצאה של רפורמות שמטרתן להקל על המטופלים.

מכיוון שחלק מהמשתמשים הן נשים בהריון, הייתה דאגה בקרב רופאי ילדים ומומחים אחרים שאם הן ישתמשו בקנאביס רפואי במהלך ההריון – אפילו לפני שהן יודעות שהן הרות – זה עלול לגרום לנזקים לטווח ארוך לילדיהן.

נשים בהריון שמעשנות קנאביס מסכנות את הילד 

כעת, מחקר שהוביל פרופ' אילן מתוק והלי בסלוב, חושף הבדלים עדינים בלבד בסיכונים הנוירופסיכיאטריים של חשיפה קנאביסית טרום לידתית. הם נעזרו בפרופ' עומר בונה וד"ר נעה יקירביץ-אמיר מהמחלקה לפסיכיאטריה של המרכז הרפואי הדסה בירושלים עין כרם.

המחקר מצא עלייה קלה בסיכון להפרעת קשב וריכוז (ADHD) ורגישות מוגברת לשימוש בקנאביס בצאצאים. התוצאות הללו מדגישות את הצורך בזהירות מתמשכת ובחקירה נוספת לגבי ההשפעות לטווח הארוך של שימוש בקנאביס במהלך ההריון.

"המחקר שלנו מהווה צעד חשוב קדימה בהבנת הקשר המורכב בין חשיפת העובר לקנאביס לתוצאות נוירופסיכיאטריות בילדים. ככל שהנוף המשפטי הקשור לקנאביס ממשיך להתפתח, מחקרים כאלה יהיו חיוניים בהנחיית המלצות בריאות הציבור ובהבטחת שלום הדורות הבאים", נמסר.

המחקר חשוב מכיוון ששכיחות השימוש בקרב נשים בהריון עולה, מה שמעלה את הדאגות.

"הממצאים האלה מצביעים על כך שלמרות שחשיפת קנאביס בזמן ההריון לא נראית כמגבירה באופן משמעותי את הסיכון להרבה הפרעות נוירופסיכיאטריות, עדיין יש עלייה קלה בסיכון ל-ADHD וסבירות גדולה יותר לשימוש בקנאביס בצאצאים", הגיב פרופ' מתוק. "זה דורש פרשנות זהירה, מכיוון שזה לא מאשר את הבטיחות של צריכת קנאביס במהלך ההריון".

"למרות שהמחקר שלנו מספק תובנות חשובות, חשוב להכיר בכך שהתוצאות אינן סופיות. נשים בהריון צריכות להיות מודעות לסיכונים הפוטנציאליים, וספקי שירותי הבריאות צריכים להמשיך לייעץ זהירות בנוגע לשימוש בקנאביס במהלך ההריון", הוסיף הפרופסור, שאמר שהקנאביס נצרך יותר ויותר לשימוש פנאי.

YOU MIGHT ALSO LIKE