מבשלת בירה, יקב ועוד עסקים באזור המרפץ תובעים את העירייה - בגלל ההומלסים
אחרי פסיקת ביהמ"ש העליון, לעיריות כבר אין תירוץ והן מחויבות לדאוג לרחובות בטוחים לציבור הכללי – ולפנות חסרי בית, גם אם הם מתנגדים

מספר עסקים בברקלי, קליפורניה, תובעים את העירייה על כך שלא הסירה מחנות של הומלסים לידם, מה שפגע ברווחים שלהם.

התביעה הוגשה השבוע במחוז אלמדה על ידי שמונה עסקים, כולל יקב הברית, אמילי וינסטון מבויצ'יק בייגלס ומבשלת פילדוורק נגד עיריית ברקלי.

התובעים טוענים כי המקרה עוסק בחובתה של עיריית ברקלי לפעול על פי אותם חוקי מטרדים שבעלי קרקע פרטיים חייבים לפעול לפיהם, תוך כדי שהיא חייבת גם לאזרחיה את החובה לשמור על רחובותיה ועל זכויות הדרך הציבוריות האחרות שלה חופשיות ממכשולים.

במהלך השנים האחרונות, העסקים טוענים, העיר התירה למחנות חסרי בית להישאר ברחוב האריסון בין הרחובות החמישי, השישי, השביעי, השמיני והתשיעי; לאורך נחל קודורניסס; ובשכונת לואר דווייט.

מחנות הומלסים בעיר ברקלי 

התובעים אומרים שהם מאמינים כי העיר התירה את המחנות כאשר בית המשפט הפדרלי לערעורים למחוז התשיעי "טעה" בשני מקרים, כשאמר שעיר לא יכולה להפליל קמפינג ציבורי אם אין מקום חלופי זמין לחסרי הבית להעביר אליו את מקומם.

למרות שההחלטות לא התירו או דרשו מהעיר לאפשר מחנות באופן שבו היא יוצרת מטרד ציבורי, העיר התירה והזמינה מחנות בהאריסון ובלואר דווייט, תוך ידיעה שהן יהיו מטרד ציבורי, כך טוענים התובעים. העיר גם התירה למחנות להישאר במקום למרות שהיו מקומות מקלט זמינים.

אך ב-2024, בית המשפט העליון של ארה"ב הפך את החלטות בית המשפט לערעורים למחוז התשיעי ואמר שלרשויות מותר להסיר מחנות הומלסים בין אם קיים מקום חלופי זמין או לא.

העסקים אמרו בתביעה שהם מאמינים כי העיר מסרבת לפעול, בחלקה, מפני שהיא חוששת מתביעות מצד פעילים למען חסרי בית.

על ידי הגשת התביעה, העסקים מבקשים מבית המשפט להתערב ולדרוש מהעיר לפעול על פי החוק ולהסיר את המחנות כך שהשכונות יהיו חופשיות מתנאי מטרד ציבורי ופרטי.

העסקים מיוצגים על ידי גברילוב וברוקס מסקרמנטו ו-Tully Bailey LLP מאריזונה. האחרונה זכתה בתיק בשנת 2023 שדרש מעיריית פיניקס לפנות מחנה חסרי בית בתוך גבולות העיר.

מחנות הומלסים בעיר ברקלי 

אילן וורמן, עורך דין מ-Tully Bailey LLP שעוסק בתיק ברקלי, אמר כי החלטת בית המשפט העליון מתחילת השנה, שקובעת שלערים יש את הסמכות להסיר הומלסים מהרחובות, לא מחייבת אותם לעשות זאת.

"התברר שברקלי, למרות שיש לה מקלט להציע, והצעותיה נדחות באופן קבוע, לא מתכננת לעשות דבר לגבי המחנות", אמר וורמן. "רק תביעה על נזק ציבורי יכולה לכפות על העיר לעשות את הדבר הנכון ולנקות את העיר. תיאוריה משפטית זו נעשתה בהצלחה בפיניקס, ואנו אופטימיים שזה יעבוד גם בברקלי".

מחנות חסרי בית הם בעיה גוברת ברחבי קליפורניה.

האבטלה זינקה בגולדן סטייט תחת הנהגתו של המושל ניוסום. לפי ספירת הנקודה בזמן לשנת 2024, שמספקת תמונת מצב של האבטלה בלילה נתון, מספר האנשים חסרי הבית בקליפורניה עלה לכ-172,000. זה מייצג עלייה מהמספר המוערך של 131,000 אנשים חסרי בית שנספרו ב-2018, השנה שבה ניוסום נכנס לתפקיד.

מאז 2016, קליפורניה הוציאה מעל ל-25 מיליארד דולר על בעיית ההומלסים. זה כולל מימון מדינתי, מקומי ופדרלי שהוקצה לקידום אידאולוגיית "דיור בראשונה" של המדינה דרך מגוון תוכניות, שמעדיפות למקם אנשים בדיור לפני שטיפול בבעיות נפשיות או שימוש בחומרים מסוכנים.

YOU MIGHT ALSO LIKE