הקשר בין סוג הבשר שאתם אוכלים למחלות כרוניות
סוכרת סוג 2 היא ללא ספק הנפוצה ביותר, וגם קשורה ישירות לאכילת בשר מעובד, כמו בייקון ונקניקיות, ובשר אדום. אבל ישנן עוד סיבות המסכנות את הבריאות

אם אתם מודאגים לגבי הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2, ייתכן שתרצו להסתכל על סוג הבשר שאתם אוכלים – כך לפי מחקר חדש.

אכילה קבועה של בשר אדום ובשר מעובד בפרט קשורה לסיכון גבוה יותר לסוכרת מסוג 2, אמרה המחברת הראשית של המחקר, ד"ר ניטה פורוהי, פרופסור לבריאות האוכלוסייה ותזונה באוניברסיטת קיימברידג' בממלכה המאוחדת, בדוא"ל.

סוכרת מסוג 2, מצב כרוני שמתרחש כאשר רמת הסוכר בדם שלך גבוהה באופן קבוע, היא הסוג הנפוץ ביותר של סוכרת, לפי המכון הלאומי לסוכרת ומחלות עיכול וכליות. אם לא ננקטים צעדים לניהולה, סוכרת מסוג 2 יכולה להוביל למגוון בעיות כולל מחלות לב, שבץ ומחלת כליות.

ישנן שאלות נוספות לגבי בשר שצריך לשאול, כמו הסיכון מעוף וההשפעות האפשריות של שיטות בישול שונות, אמרה ד"ר הילדה מולרוני, חוקרת בתחום התזונה והבריאות באוניברסיטת מטרופוליטן לונדון, בהודעה לעיתונות. היא לא הייתה מעורבת במחקר.

אך המחקר החדש תואם להנחיות התזונתיות הנוכחיות שממליצות על הפחתת צריכת הבשר, אמרה מולרוני.

(צילום: Getty Images)

מבט עולמי

המחקר היה תצפיתי, ולכן החוקרים לא יכלו להסיק שצריכת הבשר הייתה הגורם הישיר לסוכרת, אמרה מולרוני. אך הקשר היה חזק, אמרה פורוהי, וציינה "הממצאים היו עקביים בקרב אוכלוסיות באזורים ומדינות שונות בעולם".

החוקרים ניתחו נתונים מכמעט 2 מיליון אנשים ב-20 מדינות. הצוות גם לקח בחשבון גורמים כולל "איכות דיאטה, פעילות גופנית, עישון, צריכת אלכוהול, צריכת אנרגיה ומדד גוף שעלולים להשפיע על התוצאות ושאחרת עלולים להגזים או להסתיר את הקשר בין בשר לסוכרת מסוג 2", הוסיפה פורוהי.

עם זאת, הנתונים לא אפשרו לחוקרים לקחת בחשבון גורמים אחרים שעלולים לתרום לסוכרת מסוג 2, כולל היסטוריה משפחתית, התנגדות לאינסולין והיקף מותן, לפי ד"ר דואיין מלור, דיאטן ודובר האגודה הדיאטטית הבריטית וחבר אקדמי כבוד באוניברסיטת אסטון בממלכה המאוחדת. הוא לא היה מעורב במחקר.

הגורמים האלה קשורים באופן חזק יותר לסיכון לפתח סוכרת מאשר הגורמים שהחוקרים הצליחו לקחת בחשבון, הוא הוסיף בהודעה לעיתונות. "יתכן שהסיכון המוגבר הקשור לצריכת בשר מעובד ובשר אדום יכול להיות תוצאה של גורמים מבלבלים אחרים", אמר מלור.

יותר צמחים, פחות בשר

אפילו עם המגבלות האלה, הראיות במחקר החדש וההמלצות התזונתיות הנוכחיות כן מהוות טיעון חזק להפחתה בצריכת בשר, אמרה מולרוני.

"צריכת הבשר בדרך כלל עולה על ההמלצה התזונתית", היא אמרה. "ההמלצה הנוכחית מציעה להחליף בשר אדום ובשר מעובד, בנוסף להפחתת צריכת הבשר בכלל באמצעות חלופות כמו אפונה, שעועית, עדשים וטופו".

למרות שעדיין אין מחקר ברור לגבי הקשר בין צריכת עוף לבין סיכון לסוכרת מסוג 2, המחקר האחרון הראה שהחלפת בשר אדום ובשרים מעובדים בעוף הביאה לסיכון נמוך יותר לפתח סוכרת מסוג 2, הוסיפה מולרוני.

"ידוע היטב שבדרך כלל הבשר המעובד הזמין כמו נקניקיות, בייקון, הוט דוגס, סלמי או פפרוני מעובדים במידה רבה, מכילים תוספים כימיים וגם גבוהים במלח, מה שהופך אותם ללא בריאים למגוון רחב של מצבים בריאותיים", אמרה פורוהי.

ישנן דרכים רבות להפחית, כולל "לאכול את הבשרים האלה לעיתים רחוקות יותר, לקחת מנות קטנות יותר, או להחליפם במזונות חלופיים עשירים בחלבונים", היא הוסיפה.

ובנוסף לשאיפה לתזונה עשירה בירקות, פירות, אגוזים ושעועית, אנשים המודאגים מסוכרת צריכים להקפיד גם על פעילות גופנית קבועה, אמר מלור.

YOU MIGHT ALSO LIKE