הקרינה מהפלאפון גורמת לסרטן? ארגון הבריאות העולמי קובע שלא
רבים בעולם מפחדים שהמכשיר הטלפון הנייד שצמוד אליהם כל היום – יכול לפתח אצלהם סרטן. אבל סקירה של עשרות מחקרים שבוצעו על פני כמעט 30 שנה מוכיחים אחרת

כל מי שיש לו פלאפון נייד יכול לנשום לרווחה – המכשיר שלכם לא הולך לגרום לכם לסרטן. לפחות לא לפי מחקר חדש ומקיף של ארגון הבריאות העולמי בנוגע להשפעות הבריאותיות הפוטנציאליות של חשיפה לגלי רדיו.

הסקירה ניתחה 63 מחקרים מ-22 מדינות שונות בין השנים 1994 ל-2022 ומצאה שאין קשר בין שימוש בטלפון סלולרי לבין סרטן הראש, ובכך הסתיים דיון מתמשך לגבי בטיחות המכשירים הניידים שלנו.

"דאגות לגבי השפעות בריאותיות של טכנולוגיה חדשה הן נפוצות ונוטות להתגבר כאשר טכנולוגיה חדשה מתקבלת", אמר קית פטרי, פרופסור במחלקה לרפואה פסיכולוגית באוניברסיטת אוקלנד, ניו זילנד, בהצהרה.

(צילום: Getty Images)

המחקר בדק קשרים עם שישה סוגים שונים של סרטן - שלושה סוגים המשפיעים על המוח וסרטנים של בלוטת יותרת המוח, בלוטות הרוק ולוקמיה. הצוות העולמי - בראשות סוכנות ההגנה מקרינה והבטיחות הגרעינית האוסטרלית - ניתח גם מגמות בסרטני המוח במהלך העשורים האחרונים, בקשר לעליית שימוש בטלפונים סלולריים.

"המחקרים הללו הראו שאין עליות משמעותיות", אמר מארק אלווד, פרופסור כבוד לאפידמיולוגיה של סרטן באוניברסיטת אוקלנד ואחד ממחברי המחקר, בהצהרה. "באופן דומה, לא מצאנו סיכונים מוגברים ללוקמיה או לסרטני המוח בילדים בקשר למשדרי רדיו או טלוויזיה או תחנות בסיס של טלפונים סלולריים".

בשל הצגתו האחרונה, אין מספיק נתונים זמינים כדי להגיע למסקנות חד משמעיות לגבי בטיחות רשתות 5G. עם זאת, אלווד אמר שממה שראינו עד כה, סביר להניח שלא יהוו איום על הבריאות הציבורית.

"אין עדיין מחקרים משמעותיים על רשתות 5G, אך יש מחקרים על רדאר, שיש לו תדרים גבוהים דומים; אלו לא מראים סיכון מוגבר", הוא אמר.

אלברטו נחרה, פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת קסטיליה-לה מנצ'ה בספרד שלא היה מעורב במחקר, אמר שממצאי המחברים היו עמידים ונתמכים היטב.

"המחברים היו קפדניים בהערכתם ובהתאמתם לגורמים משבשים אפשריים במחקרים הבודדים שנבדקו", אמר נחרה, שהוא גם המנהל המדעי של הוועדה המייעצת המדעית על תדרי רדיו ובריאות של הקולג' הרשמי של מהנדסי התקשורת, בהצהרה.

המשמעויות העיקריות של מחקר זה הן שלפי הראיות הטובות ביותר הזמינות כיום, חשיפה לשדות אלקטרומגנטיים בתדר רדיו, כמו אלה שמיוצרים על ידי טלפונים ניידים או אנטנות טלפון, לא נראית כמגבירה באופן משמעותי את הסיכון לפתח סרטן.

ממצאים אלו גם מתיישבים עם מחקרים קודמים מטעם סוכנות ההגנה מקרינה ובטיחות גרעינית האוסטרלית שלא נרשמה עלייה משמעותית בתחלואת גידולי מוח מאז הכנסת והרחבת הטכנולוגיה האלחוטית.

YOU MIGHT ALSO LIKE