חוקרים ישראלים מבהירים: היתרונות והחסרונות של אמבטיות קרח
לטרנד יש שורשים היסטוריים ארוכים מאוד, ואכן חשיפה הגוף לטמפרטורות קרות משפיע לטובה על תחומים רבים. עם זאת, יש כמה אותיות קטנות שכדאי להיות מודעים אליהם

טרנד אמבטיות הקרח נמצא איתנו כבר תקופה לא קצרה, כאשר סלבריטאים ומאמני כושר מצטרפים לאלפי אנשים שמתאגרים אתם עצמם למען מגוון יתרונות בריאותיים.

סקירה חדשה שפורסמה ב'הרפואה', כתב העת של האגודה הרפואית לישראל, שנערך על ידי פרופ' יובל הלפרן, מומחה לפיזיולוגיה, וד"ר אילת שחר, מומחית לרפואה פנימית, מבקשת להבהיר את התופעה הזו – כך על פי פרסום ב'ג'רוזלם פוסט'.

טבילה במים קרים יש לה שורשים היסטוריים עמוקים. כבר במאה החמישית לפנה"ס, היפוקרטס זיהה קשר בין טבילה במים בטמפרטורות שונות לבריאות הגוף והנפש. המנהג של טבילה במים קרים מושרש גם במסורות מזרח אירופיות, שם הוא מתמזג עם טקסים דתיים נוצריים הנחשבים לטיפוליים.

בשנים האחרונות, המנהג זכה לפופולריות, כאשר אנשים וקבוצות מאורגנות משלבים אותו עם מדיטציה, תרגילי נשימה ושחייה. עם זאת, אין כיום מסגרת רשמית שקובעת תקנים, הכשרה או ניהול סיכונים לפעילות זו.

לפי פרופ' הלפרן וד"ר שחר, מחקרים על שחיינים במים קרים הראו שיפורים בסבילות לקור, חוסן נפשי, התמודדות עם לחץ, פעילות נוגדת חמצון, לחץ דם, פרופילי שומנים, תפקוד מערכת החיסון ובריאות הלב וכלי הדם.

עם זאת, עדיין לא ברור אם היתרונות האלה נובעים ישירות מהמים הקרים או מאורח החיים הבריא באופן כללי של הספורטאים.

למרות שדיווחים מצביעים על כך שאמבטיות קרח עשויות להציע יתרונות בריאותיים, המחקרים הללו קטנים ולא חד-משמעיים, מה שהופך את המסקנות לקשות להגדרה. המחקר תיעד הפחתה בדלקתיות, שיפור בזרימת הדם, חיזוק תפקוד המערכת החיסונית, התאוששות טובה יותר לאחר אימון, ועלייה בחילוף החומרים. טבילה בקור עשויה גם לעזור בהפחתת לחץ וחרדה, שיפור המצב הרוח, ולקדם חוסן נפשי ויכולות התמודדות.

עם זאת, טבילה באמבט קרח אינה חסרת סיכונים. היא יכולה להפעיל תגובות אלרגיות הנגרמות על ידי קור, כולל פריחות, גירודים, נפיחות וקוצר נשימה, כמו גם קפיאות ובעיות נוירולוגיות. טבילה בקור יכולה גם להעלות את קצב הלב ולחץ הדם, ובכך להוביל לאריתמיות מסוכנות כמו פרפור פרוזדורים או טכיקרדיה חדרית. סיכונים אלו יכולים להתרחש אפילו באנשים ללא היסטוריה של מחלת לב.

מסקנות המומחים: האם המדע עומד מאחורי אמבטיות הקרח?

המומחים מסיקים כי טבילה באמבט קרח גורמת לתגובת לחץ בגוף שעשויה להביא תועלות אך גם מציבה סיכונים משמעותיים.

הם מדגישים כי ההבנה הפיזיולוגית והרפואית של טבילה באמבט קרח עדיין מוגבלת, והספרות הרפואית עדיין אינה מקיפה מספיק כדי להגיע למסקנות חד משמעיות.

ולכן, אלו המעוניינים לנסות טבילה בקור צריכים להיות מודעים לחלוטין לסיכונים הקשורים.

YOU MIGHT ALSO LIKE