חכמת ההמונים? מיליוני אמריקאים לוקחים תוספי תזונה - למרות החשש להרעלת כבד
ישנם חמישה תוספי תזונה שכ-15 מיליון אמריקאים לוקחים באופן קבוע מסיבות שונות – אך מבלי להבין את הסיכונים, ומבלי לדעת שהמיתוג עשוי להיות לא נכון

הידיעה הזו עשויה להיות קשה לעיכול.

מחקר חדש מאוניברסיטת מישיגן מעריך כי 15.6 מיליון מבוגרים אמריקאים לוקחים באופן קבוע תוספי תזונה שעלולים להיות רעילים לכבד שלהם.

חמישה התוספים הם: כורכום, תה ירוק, אשווגנדה, גרסיניה קמבוג'ה ואורז שמרים אדום.

"לא היינו מודעים לכך שכל כך הרבה אנשים לוקחים את התוספים האלה", אמרה ד"ר אליסה ליכיטסופ, עוזרת פרופסור ברפואה ומחברת הראשית של המחקר, שפורסם ב-JAMA Network Open.

נראה כי התוספים הללו פופולריים ביותר בקרב נשים לבנות מבוגרות ומשכילות שמחפשות אותם כדי להקל על סימפטומים של דלקת פרקים, עייפות ותסמיני גיל המעבר.

כמעט 9,700 מבוגרים נשאלו בין השנים 2017 ל-2020 על צריכת התוספים שלהם במהלך תקופה של 30 יום.

בקרב הקבוצה שנשאלה, כורכום היה הפופולרי ביותר (3.46%), אחריו תה ירוק (1.01%), אשווגנדה (0.38%), גרסיניה קמבוג'ה (0.27%) ומוצרי אורז שמרים אדום (0.19%).

70% ממשתמשי גרסיניה קמבוג'ה אומרים שהם לוקחים את התוסף לצורך הרזיה, בעוד 90% מאלה שלוקחים אורז שמרים אדום עושים זאת בניסיון לשפר את בריאות הלב.

חוקרים ציינו כי הפטוטוקסיקות, או נזק לכבד הנגרם על ידי תרופות, הולכת וגוברת, כאשר תוספים מהווים 20% מהמקרים הללו. לפני עשרים שנה הם היו אחראים רק ל-7% מהמקרים.

מחברי המחקר אמרו שהמוצרים הבוטניים הנפוצים ביותר המואשמים במקרים אלו כוללים כורכום, קרטום, תמצית תה ירוק וגרסיניה קמבוג'ה, שגורמים ל"נזק לכבד חמור ואף קטלני".

"במחקר קודם, מצאנו שהיה הרבה מיתוג מוטעה של חלק מהמוצרים האלה", הסביר ד"ר רוברט פונטנה, הפטולוג מרפואת מישיגן, פרופסור לרפואה והמחבר הבכיר של המחקר.

"ביצענו ניתוח כימי ומצאנו כי יש סתירה של כ-50% בין המרכיבים המצוינים על התווית לבין מה שהם באמת מכילים, דבר שהוא מדאיג מאוד", הוא הוסיף. "אם אתה קונה תוסף וזה אומר שיש בו מרכיב מסוים, זה בערך כמו זריקת מטבע אם זה נכון או לא".

YOU MIGHT ALSO LIKE