עד כמה אסמאעיל הנייה היה עשיר?
חיי הפאר של ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור חמאס תוחזקו בזכות השקעות נדל"ן בקטאר וטוריקה, משכורת על תפקידו וכמובן – גניבת סיוע כספי לרצועת עזה

השווי הנקי של אסמעיל הנייה ב-2024 ממשיך לעניין אנליסטים שרוצים להבין את המצב הכלכלי של מנהיג חמאס לשעבר, שחוסל בטהראן על ידי ישראל.

הנייה, שהיה ידוע בזכות תפקידו הפוליטי הבולט ופעילויות כלכליות שונות, צבר עושר ניכר לפני מותו.

השווי הנקי של הנייה לפני מותו מוערך ב-4 מיליארד דולר. סכום העתק שגרף לכיסו כלל הכנסות מתפקידו כמנהיג ארגון הטרור הפלסטיני חמאס, ופעילויות כלכליות שונות הקשורות לתפקידו.

דיווחים רבים מוכיחים כי כספים רבים הגיעו מסיוע הומניטרי, שוחד ושליטה על מפעלים שונים בעזה ואזורים אחרים – כאשר אופן הנהגתו ועסקיו הכלכליים אופיינו באורח חיים מפוארים מאוד, בניגוד למה ש'בני עמו' חווים.

הנייה (צילום: Getty Images)

כאמור, הנייה הרוויח את הכסף ממגוון רחב של פעילויות. בתור מנהיג חמאס, התפקיד העניק לו גישה לכספים שנאספו בדרכים שונות. כולל תרומות, מסים ותמיכה כלכלית מבעלות ברית כמו קטאר ואיראן.

לדוגמה, דווח שקטאר סיפקה לחמאס בין 120 מיליון ל-480 מיליון דולר בשנה. חלק מתמיכה זו ככל הנראה הועילה להנייה ישירות דרך מערכות שכר ושוחד.

מנהיג חמאס גם הרוויח כסף דרך השקעות בנדל"ן, במיוחד בעזה. משפחתו שולטת בנכסים שונים, כולל וילות ובניינים. בנו, מעז חנייה, המכונה "אבי הנדל"ן" בעזה, ניהל אוסף של נכסים אלו. האימפריה הנדל"נית הזו תרמה לעושר המשפחתי, ובכך שיפרה עוד יותר את מעמדו הכלכלי של חנייה.

מעבר לעזה, להנייה היו השקעות ויוזמות עסקיות בחו"ל,כמו בקטאר ובטוריקה.

אלו כללו נכסי יוקרה ועסקים אחרים עם פוטנציאל רווחי. אורח חייהם המפואר של משפחת הנייה במדינות אלו, יחד עם דיווחים על עסקאות כספיות משמעותיות, מרמזים כי השקעות אלו בחו"ל היו מקור הכנסה מרכזי.

גניבת סיוע היא כמובן אחת הדרכים הקלות עבור הנייה ומנהיגי חמאס אחרים להתעשר.

סיוע בינלאומי שהיה מיועד למטרות הומניטריות בעזה לעיתים קרובות הגיע לידי מנהיגי חמאס. אונר"א וארגוני צדקה רבים אחרים אספו סכומים גדולים ושלחו לעזה כדי לסייע לתושבים, אך חלק גדול מאוד מהכסף סטה לכיס של הנייה.

YOU MIGHT ALSO LIKE