הציור נשאר במשפחה
זרקור לעבר האמן החדש במשפחת ריי. שון, רק בן 21, בנה של הסלבריטאית המקומית שינה ריי, מציג בתערוכות שונות בלוס אנג׳לס, אמנות חושפנית וסקסית עם השראה מן החלל וסרטים עתידניים

ציור הוא כמובן כישרון מולד, אך כשאתה גדל במשפחה אומנותית, חי ונושם יצירתיות מילדות: המכחול, הצבעים והקנבס הופכים להיות דרך חיים.

שון ריי, בן 21, הוא אמן ישראלי, צעיר ומסקרן. האומנות שלו מגוונות, חפה מכל פוזה, נועזת וסקסית ומשלבת מסורתיות עם יצירה חדשנית דיגיטלית.

השראתו, סיפר לי, מגיעה משושלת ארוכה של משפחה יצירתית: סבתו הייתה מעצבת בסלון כלות ואמו ציירה וצילמה בעצמה. רובכם מכירים אותה כשיינה ריי, מי שהייתה שחקנית מבוקשת על סטים רבים בישראל בשנות ה-90 וה-2000 המוקדמות וכיום סלבריטאית מקומית.

שון: ״כילד אמא הייתה לוקחת אותי איתה לסט הצילומים, הייתי יושב ומצייר, גוזר, מדביק ועושה עבודות אומנות. הייתי מוקף בהשראה של כך כך הרבה אנשים יצירתיים סביבי.״

בין עבודותיו של שון הצעיר תמצאו פורטרטים של נשים סקסיות בלבוש עתידני חללי או של גיבורות על, קלוזאפים של נשים עם מראה אנדרוגני וגם עירום מלא.

שון נולד בישראל, כאמור לאמו שיינה ריי, ואביו שרון ביטון - איש עסקים ומשקיע ישראלי, הבעלים של רשת בתי הקפה ״בליקרי״ הפרושה בקניונים ומרכזי קניות בארץ. בגיל 8 הוריו נפרדו ושון עבר עם אמו לארצות הברית: מיאמי תחילה; שם למד בבית הספר היסודי ובהמשך ללוס אנג׳לס. שון: ״אני עדיין טס המון לישראל, הייתי שם רק לפני כמה חודשים. זה הכי כיף לחזור לבקר במקומות בהם גדלתי.

איך היה המעבר לארצות הברית?

״כשהגעתי למיאמי התחלתי ישר לדבר אנגלית עם כולם תוך חודש. היה כיף במיאמי ואני אוהב אותה אבל אני מעדיף לגור בלוס אנג'לס.  אחרי שנתיים עברנו לרסידה בוואלי ומאז אנחנו כאן״.

 

אני מבין שאומנות עוברת במשפחה אצלכם?

״כן, כולם במשפחה שלנו עוסקים באמנות. לסבתא שלי, ג׳קלין, היה סלון כלות מאוד מפורסם בישראל.

תמיד הייתי הולך לשם, נכנס לחדר של התופרות ומסתכל איך הן עובדות. זה ריתק אותי. דודה שלי צלמת וציירת, וגם אמא שלי הייתה מציירת, ובכלל היא אישה מאוד מוכשרת שמשפיעה עליי. כבר מגיל קטן נמשכתי לאומנות, לציורים, סרטים וקומיקס והסביבה שלי מאוד תמכה ועודדה אותי לזה.״

אחרי התיכון שון התקבל ללימודי מדיה דיגיטלית ואמנות קונספטואלית עם מלגת כשרונות מיוחדת ב- Otis, אחד מהקולג׳ים היוקרתיים והנחשבים ביותר לעיצוב ואומנות בארצות הברית. Otis יצר לעצמו שם של מוסד חינוכי שמוציא המון כשרונות מוצלחים לקריירה בתעשייה בחברות כמו מטאל, אפל, דיסני ועוד.״

 

מה דעתך על השפעת ה- AI על האמנות?

״אין לי דעה מוחלטת בנושא, זה לא טוב או רע - יש בו את שניהם.

היתרון הוא שהאינטליגנציה המלאכותית יכולה לייצר המון דברים ובכמות גדולה.

אבל החיסרון הוא שאפשר לעשות המון זיופים או להעתיק אומנות מעבודות קודמות, וגם ליצור תמונות מזויפות ולפרסם אותם למרות שהדבר לא התרחש במציאות וזה מאוד מסוכן - אני נגד זה. גם המקוריות נפגעת.

שמעתי לאחרונה שהאולפנים ההוליוודים שוקלים לקחת תוכנות אינטליגנציה מלאכותית שתכתוב את התסריטים שלהם. אבל מה שקורה הוא שהתוכנה תעתיק מתסריטים קודמים. אין תחליף לעבודה אמיתית ומקורית של בן אדם״.

שון מצייר בצבעי אקריליק על קנבס וגם מתמחה בציור דיגיטלי על אייפד ועל אדובי, הוא עושה אומנות בפלטפורמות שונות בהמון סגנונות, ביניהם גם אמנות בתלת מימד.

הוא מציין שאין לו סגנון אחד, הוא אוהב לשחק עם המון סגנונות.

איך הגעת לצייר עירום?

״בזמן הלימודים באוניברסיטה היו לנו שיעורים של ציור בעירום. המורים הביאו לנו מודלים של נשים יפות בעירום כדי שנתאמן בציור חלקי גוף נשיים שונים. ההתנסות הזו נתנה לי המון השראה וגם ממש אהבתי את זה.

הרפרנסים שהיו לנו הם מהמאה ה-18 ואומנות ישנה, לכן, ביצירות שלי אני רוצה לעשות גירסה חדשה לכל מודל העירום. בהמשך התחלתי לעשות קולאז'ים ממגזינים של פלייבוי משנות החמישים- הייתי לוקח אותם ומצייר עליהם את האומנות שלי״.

 

מה מהחלום שלך?

״פעם היה לי חלום לעבוד בוורנר ברדרס וזו עדיין סוג של שאיפה עבורי. אבל היום אני פשוט רוצה להיות אמן עצמאי בלוס אנג׳לס. אני אוהב את העיר הזו וכל מה שמתרחש בסצנה של האומנות, אנשים מאוד מעריכים כאן אומנות וזה מרגיש כמו מרכז גדול מלא חיים״.  

YOU MIGHT ALSO LIKE