דיאטה ים תיכונית מפחיתה את הסיכון למוות בלמעלה מ-20 אחוזים
התזונה הכוללת ירקות טריים, דגים, קטניות, אגוזים ועוד – ידועה ביתרונות הבריאותיים הרבים שלה, ומחקר נוסף רק מוכיח כמה כדאי לדבוק בה

הדיאטה הים תיכונית נחשבת זה מכבר כאופציה בריאה ללב, אך מחקר חדש מצא שהתזונה עשויה לסייע בהורדת הסיכון למוות.

לצורך המחקר, שפורסם ב-JAMA Network Open Friday החוקרים בחנו 25,315 נשים מעל גיל 25, ומצאו שהקפדה גבוהה יותר על הדיאטה קשורה בסיכון מופחת של 23% לתמותה מכל הסיבות. כמו כן צוין ירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם ותמותה מסרטן.

תזונה ים תיכונית, המעוצבת על פי המטבחים המסורתיים של האזור, שמה דגש על פירות וירקות טריים, דגים, קטניות, אגוזים ודגנים מלאים.

החוקרים אספו מידע בריאותי בסיסי מהמשתתפות בין השנים 1993 ל-1996, שכלל נתונים על 33 סמנים ביולוגיים בדם, משקל, אורח חיים ועוד. המשתתפות, שהיו כולן נשות העובדות בתחום הבריאות בגיל ממוצע של 54.6, מילאו שאלונים כל שישה חודשים במהלך השנה הראשונה, ולאחר מכן מדי שנה.

ניתוח הנתונים התרחש מ-2018 עד 2023, תוך שימוש ברשומות רפואיות ומוות כדי לקבוע תמותה וסיבת מוות.

"משתתפות עם הקפדה גבוהה יותר על התזונה הים תיכונית הפגינו בדרך כלל אורח חיים בריא יותר, כולל BMI נמוך יותר וצריכה גבוהה יותר של פירות, אגוזים, דגנים מלאים, קטניות ודגים, תוך צריכת פחות בשר אדום ומעובד", ציינו מחברי המחקר. "ציון גבוה יותר של דיאטה ים תיכונית היה קשור לפרופיל ביולוגי בריא יותר".

זו לא הפעם הראשונה שמחקר מצביע על הדיאטה הזו כאורח החיים הבריא ביותר. מחקר שנערך בשנה שעברה מצא שהתזונה יכולה לעזור להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בקרב נשים ב-24%, למרות שזו הייתה מטה-אנליזה של 16 מחקרים קודמים.

עם זאת, למחקר האחרון היו כמה מגבלות, כולל היעדר גיוון גזעי ואתני. המשתתפים היו בגיל העמידה ומעלה, נשים משכילות היטב, שדווחו בעצמן כלבנות (קצת יותר מ-94%). זה עשוי להגביל את יכולת ההכללה של הממצאים, מציינים המחברים.

YOU MIGHT ALSO LIKE