גן עדן לחיידקים: האזורים המזוהמים ביותר במטבח שלכם
יש כמה אזורים במבטח שלכם שנמצאים בשימוש מדי יום, ואפילו כמה פעמים ביום, וחלקם אוגרים חיידקים לארח פתוגנים כמו סלמונלה, ליסטריה עובש ועוד

חיידקים אורבים לנו בכל פינה – ובעיקר בחמשת המקומות האלה במטבח, שכדאי שתשקיעו בהם בפעם הבאה שאתם מנקים.

חג הפסח יחול רק בעוד קצת יותר מחודש, אבל אולי כדאי שתעבירו ניקוי כבר עכשיו במגירת הירקות והבשר שלכם במקרר, שכן היא יכולה לארח פתוגנים כמו סלמונלה, ליסטריה, עובש וגם אי קולי (או Escherichia coli).

על פי מחקר של הקרן הלאומית לתברואה, יש להסיר את המגירה ולאחר מכן להשתמש בחומר ניקוי עדין ומים חמימים. אז, מומלץ להשתמש בתמיסת סודה לשתייה – ואת כל התהליך הזה רצוי לבצע מדי חודש, או אם קיימים מיצר בשר שנשמכו במגירה.

מלבד החשיבות להפריד בין המדפים, חשוב לשמור על הטמפרטורות מתחת ל-5 מעלות צלזיוס, או 41 מעלות פרנהייט, מכיוון ש"טמפרטורות קרות מאטות את התפתחות החיידקים".

(צילום: Getty Images)

הכיור הוא גם אחד האזורים היותר מלוכלכים במטבח, בעיקר בגלל שאריות המזון המבושלות והלא מבושלות, במיוחד של בשר נא.

ההצטברות הזו נקראת 'ביופילם', שלרוב היא מסריחה, וגם לא פעם היא אשמה בשיעול מתמשך, הצטננות ואפילו דלקת אוזניים. ואם לא תדאגו לניקיון, הביופילם יכול להוביל לזיהומים של ליסטריה, סלמולנה, MRSA, אי קולי ולגינריום.

אחרי שנלחצתם קצת והחלטתם לנקות – שימו לב שהספוג, הסמרטוט וכל כלי הניקוי האחרים הם נקיים בעצמם.

בספוג המטבח יכול להיות כמות חיידקים כמו בחלק הפנימי של האסלה, כך על פי מחקר שפורסם ב-Scientific Reports.

ג'ניפר קווינלן, שהיא מיקרוביולוגית מאוניברסיטת דרקסל שבפילדלפיה, ציינה מספר דרכים לשמור על ספוג נקי: להרחיק אותו מבשר נא, להחליף אותו כל שבועיים ולנקות אותו כל כמה ימים על ידי הכנסתו הרטבתו והכנסתו למיקרוגל למשך כדקה.

(צילום: Getty Images)

מזה אולי תופתעו – אבל צנצנת התבלינים שלכם היא אחד המקומות המזוהמים ביותר במטבח. הסיבה לכך היא שאנשים נוטים להחזיק בחפיסת התבלין כאשר הידיים שלהם מלוכלכות בבשר נא או ירקות.

אבל די קל להימנע מבעיות עתידיות. פשוט תדאגו לנקות את החלק החיצוני של הצנצנת עם מי סבון חמימים אחרי כל בישול.

ולבסוף, ואולי קצת פחות מפתיע: הידיות, אם של התנור, המיקרוגל, של דלת המטבח ואפילו הידית של המחבט או הסיר שלא תמיד מקבלת ניקוי כראוי. גם כאן, מים חמימים עם מעט סבון יעשו את העבודה, ינקו היטב את המשטחים וימנעו מכם מחלות מיותרות.

YOU MIGHT ALSO LIKE