ההיסטוריה של הג'אנק פוד: המגפה העולמית ששינתה את מה שאנחנו אוכלים
שנות 'המוות השחור' היו מהתקופות הקשות בהיסטוריה האנושית – וממצאים חדשים מצביעים שהן גם שינו את התזונה שלנו, שכן מי ששרד את המגפה היו אלה עם גישה להרבה קלוריות

שינויים בהגיינה ובתזונה שבני האדם עברו כתוצאה מהמגפה השחורה – יכולים להיות הסיבה לכך ש-700 שנים מאוחר יותר, אנחנו כל כך אוהבים ג'אנק פוד.

המגפה הקטלנית מהמאה ה-14, שמחקה 60% מאוכלוסיית אירופה ועוד עשרות מיליונים בצפון אמריקה ואסיה, שניתה באופן דרמטי את החיידקים שנמצאים בפה שלנו.

(צילום: Shutterstock)

מדענים מאוניברסיטת פנסילבניה סטייט בדקו שיניים של 235 אנשים שנקברו באנגליה ובסקוטנלד בין שנת 2200 לפנה"ס ועד שנת 1835 לספירה. זאת כאשר המגפה, שמכונה גם 'המוות השחור', נמשכה כארבע שנים, בן 1347 ל-1351.

החוקרים מצאו כמעט אלף מינים של חיידקים בדגימות, שחלקם הביאו לממצאים המעניינים.

בין החיידקים שאותרו היה אחד הנפוץ בתזונה מתועשת מודרנית, הדלה בסיבים ועשירה בפחמימות. חיידק אחר שזוהה, הוכחד כמעט לחלוטין – וזאת מיד לאחר אותה מגפה.

כאשר אלה ששרדו את המגפה הקטלנית מימי הביניים היו האנשים בעלי ההכנסה הגבוה יותר, הם כנראה יכלו להרשות לעצמם מזונות מפנקים ועתירי קלויות, שלא היו זמינים אז לאיכרים ולהמונים.

כתוצאה מכך, אופן האכילה והתזונה של בני האדם השתנו. פרופסור לורה וייריץ' הסבירה: "המגפה גרמה לשינויים בתזונה של אנשים, שבתורה השפיעה על הרכב המיקרובים בפה".

YOU MIGHT ALSO LIKE