ראש עיריית בוורלי הילס בריאיון מיוחד: "אני בן 74 ומעולם לא חשבתי שאראה הפגנות כאלו גדולות ובוטות כנגד יהודים"
שיחה צפופה עם ד״ר ג'וליאן גולד, על גל ההפגנות האלים נגד ישראל בעיר, התכנים האנטישמים באוניברסיטאות, כיצד תגן משטרת בוורלי הילס על הציבור היהודי במקרה של התקפת טרור? ואיך זה להיות ראש עיר של אחת הערים היוקרתיות בארצות הברית

לבוורלי הילס יש הילה מיוחדת בין כל ערי מחוז לוס אנג'לס. היא נוסדה ב- 1906 במטרה אדריכלית ברורה להיות עיר גנים קלאסית בהשראת עיירות מסיבות התה הבריטיות שבמשך שנים שידרו סמל לעושר ויוקרה.
קצת יותר מ-32 אלף תושבים חיים בבוורלי הילס ורובם משתייכים למעמד סוציו אקונומי גבוה. בתחילת שנות העשרים של המאה ה-19 דחתה מועצת העיר בוורלי הילס את ההצעה להסתפח לתחום שיפוטה של לוס אנג'לס והיא נותרה ממלכה אוטונומיה שיפוטית.
אם גם אתם משתהים בכל פעם שאתם נוסעים ברחובות העיר עם כבישים מתוחזקים למופת, רחובות נקיים וגנים מוריקים, כל אלו מתאפשרים בזכות הכסף הגדול בעיר. תקציב עיריית בוורלי הילס לשנת 2023-24 עומד על לא פחות מ- 623 מיליון דולר!
הקהילה היהודית בעיר קטנה אך וותיקה ונחשבת לאחת המשפיעות בקליפורניה. לצידה ניצבת הקהילה היהודית הפרסית שהיא גדולה ודומיננטית בעיר (30 אחוז מהתושבים).
היהודים מחזיקים במוקדי הכוח בתחום הפיננסי, המשפטי חוקתי, המסחרי והציבורי. בבורד עירית בוורלי הילס יש רוב יהודי נוכח. ביניהם: לסטר פרידמן, שרונה נזריאן וגם ראש העיר ד״ר ג'וליאן גולד, שמגיע גם הוא מהעם הנבחר. ד״ר גולד מתגורר בבוורלי הילס למעלה מ-20 שנה. הוא נבחר לסיטי קונסול ב-2011 ולפני כהונתו הנוכחית, נבחר כראש עיר פעמים נוספות ב- 2011 ו- 2015.


מאז אירועי ה-7 באוקטובר, ראש העיר גולד פועל במרץ להגביר את התמיכה בקהילות היהודיות; הוא מגיע לכל אירועי הזיכרון הרשמיים וערבי ההתרמה למען ישראל וצה״ל. הוא גם הנחה להגביר את האבטחה על מרכזים יהודיים ובתי כנסת.
בפרויקט מיוחד שיזם- בכל יום שישי, מוצבים ברחבת הכניסה למתחם העיריה שולחן שבת גדול עם כיסאות לבנים ריקים, ובכל פעם שחטוף שב לישראל הכיסא הלבן נצבע לכחול. מטרת המיצג האומנותי הוא להביא למודעות של 239 מהנשמות שנחטפו על ידי חמאס.
נפגשתי עם ראש העיר גולד לשיחה אישית במהלכה סיפר לי על תחושותיו בתקופה הקשה שעוברת על ישראל ועל העם היהודי.

ראש עיריית בוורלי הילס ד״ר ג'וליאן גולד וכתבנו אלעד מסורי


ראש העיר גולד, איפה תפסה אותך הידיעה על אירועי הטרור של ה-7 באוקטובר בישראל?
״בבית, זה היה יום שבת בבוקר, התעוררתי כשהטלפון שלי התחיל לקבל הודעות בקצב גבוה. לפני שאני ראש העיר אני גם יהודי ואוהב ישראל, אז חברים ומשפחה לא הפסיקו להתקשר. חשוב לזכור שלקח לנו זמן להבין את סדר הגודל של ההתקפות האלו ורק ככול שעברו השעות הבנו את גודל הטרגדיה.
חיינו תחת הבנה מאוד ברורה שהצבא והמודיעין הישראלי הם בלתי מנוצחים. מאותו הרגע ועד היום, אני כראש עיר והצוות שלנו בבוורלי הילס, שואלים את עצמנו מה אנחנו יכולים לעשות מכאן כדי לסייע ולתמוך.
הזמנו חלק ממשפחות החטופים לביקור בבוורלי הילס, זו הייתה פגישה מרגשת ועוצמתית. הם באו להשמיע את קולם, לספר את הסיפור שלהם ולהשכיל הרבה אנשים שלא ממש מבינים את המשמעות של מה שהולך בישראל.
נכון, אנחנו יכולים לשלוח כסף או ציוד, אבל הכוח הגדול שלנו פה כרשות נבחרת בארצות הברית, היא לדאוג שהממשל ימשיך לתמוך בישראל. אנחנו צופים שככל שהזמן יעבור תמיכת ממשלת ארצות הברית בישראל תהיה מאותגרת, תפקידנו לדאוג לשמר אותה לכמה שיותר זמן".

אז לא ניתן לומר שארצות הברית תומכת בישראל בצורה מלאה?
״זה קשה לשים את כל האמריקאים בסל אחד. כיום התמיכה בישראל חזקה אך נמצאת על ספקטרום מסויים. באופן אישי הופתעתי לטובה כשהנשיא ביידן היה חזק כמו שהיה ונשאר כך כל הזמן הזה. אני יודע שמופעלים עליו לחצים שלא לתמוך בישראל. לכן, תפקידנו כראשי ערים ונבחרי ציבור להשמיע את קולנו כדי לחזק אותו. לחיחי
גם ההפגנות האנטישמיות וכנגד ישראל שאנו רואים ברחובות הן חלק מקמפיין מאורגן כדי לשבש ולהפסיק את התמיכה בישראל.
עבור ישראל וחלק מארצות הברית, הקשר בין ציונות ליהדות הוא ישיר ואומר שאתה לא יכול להיות יהודי אם אתה לא ציוני. הדבר הזה לא נכון עבור כל היהודים. חלקם לא מבינים את הצורך הטריטוריאלי של היהודים במדינה.
כן, אחרי ה- 7 באוקטובר יכול להיות שדיעת הציבור השתנתה מעט ויותר אנשים מבינים מדוע ישראל זקוקה למדינה וצבא כדי להגן על עצמה. אבל עדיין, קהילות שלמות מביטות רק על מה שקורה עם העם הפלסטיני ואין להם שום קשר או רגשות לישראל. הם מתמקדים בצד ההומניטרי, ואם תשאל אותם הם יאמרו: ׳אנחנו לא אנטישמים אנחנו רק לא אוהבים את הרעיון של מדינת ישראל׳".

עם כל מקרי האלימות, האנטישמיות וההפגנות נגד ישראל, האם הקהילה הישראלית והיהודית באמת יכולה להרגיש בטוחות בעיר?
״בוורלי הילס היא עיר מאוד בטוחה. יש לנו כאן כוחות משטרה גדולים, חברות אבטחה פרטיות, מצלמות בכל מקום וצי שלם של רחפנים. יש לנו מרכז בקרה וצפייה בזמן אמת בכל רחבי העיר ובזמן התראות מסוימות אנחנו מנהלים הכל משם.
בעקבות האיומים האחרונים על הקהילות היהודיות והישראליות הגברנו את האבטחה.
אני לא יכול לחשוף לגמרי מה אנחנו עושים, אבל כן, יש לנו הערכות מצב באופן קבוע; אנחנו שמים לב למה שקורה. יש לנו צינורות מידע ושיתופי פעולה עם עוד גורמים בטחוניים. נדע להגיב כשצריך.
אני מבין את החששות. לאחרונה שוחחו איתי חברים רבים בקהילה היהודית הפרסית בעיר. הם שיתפו אותי שחלק מהמאורעות כמו ההפגנה הפרו פלסטינית הענקית בדאון טאון הזכירו להם את מה שקרה באיראן בתקופת השאה לפני המהפכה האיסלאמית ב-1979. זה מחזיר אותם אחורה והם מפחדים".

ראש עיריית בוורלי הילס ד״ר ג'וליאן גולד ושולחן החטופים בבוורלי הילס

כראש עיר יהודי, אתה לא חושש?
״לוס אנג'לס ובוורלי הילס זה הבית שלי. תראה, אני בן 74 ומעולם לא חשבתי שאראה הפגנות כאלו גדולות ובוטות נגד יהודים בבוורלי הילס. זה גורם לי לחשוב על הילדים שלי ולתהות למה הדבר הזה יכול להפוך. אבל חשוב לא להיכנס לפאניקה.
אתה יודע, היה לנו אירוע שמישהי כתבה באחד הצ'טים און ליין בלייב: ׳אני רואה מישהו חשוד מסתובב ליד הבית, הולך וחוזר מה לעשות? היא אפילו צילמה תמונה של הגבר החשוד. התשובה המיידית שלנו היא כמובן להתקשר למשטרה. אבל אז אחרי כמה דקות מישהי התחברה לצ'אט וכתבה, זה בסדר, זה בעלי.״

מה לגבי תכנים אנטישמים באוניברסיטאות וההפגנות נגד סטודנטים יהודים ב- UCLA שנמצאת מרחק 10 דקות נסיעה מכאן?
״זה חמור מאוד. האוניברסיטאות התפתחו להיות מוסדות חינוכיים ליברלים, אך אסור להן לנצל את התיקון הראשון בחוקת ארצות הברית של חופש הביטוי כדי להשמיע נאומים אנטישמים שמפיצים שנאה ופילוג. בתקופה של קונפליקט ומלחמה צריך להקפיד עוד יותר לא להשמיע את ההתבטאויות הללו שמעודדות אלימות.
האנטישמיות נמצאת פה כבר מאות שלמות היא לא תעלם בין לילה אבל אנחנו צריכים להילחם בה. החדשות הטובות הן שאנחנו מתחילים לראות שחלק מהאוניברסיטאות משנות את ההתייחסות שלהם. יש התקדמות ברמה הפדרלית ויצאו חוקים שיכולים לקנוס אוניברסיטאות שנותנות לאנטישמיות להתקיים בתוכם.
ברמה האישית אומר שמעולם לא הבנתי איך תורמים יהודים עשירים ממשיכים לתרום כסף לאוניברסיטאות גם אחרי שהם רואים מה הולך שם ואת ההתקפות האנטישמיות על סטודנטים. אני שומע שחלק מהם הפסיק ואני מקווה שעוד יעשו זאת בעקבותיהם.״

מה בנוגע לאנטישמיות בתכנים הלימודיים בבתי הספר?
״בחלק גדול מבית הספר בקליפורניה היה חובה ללמוד מה שנקרא לימודים אתניים, שבתוכן הלימודי שלהם, לפחות בחלק הראשון שלו, יש תוכניות נוראיות שמעלימות את כל הסיפור היהודי בשואה. חלקם מכחישים אותם לגמרי ובקושי מזכירים את הצד היהודי במלחמה העולם השניה.
עיריית בוורלי הילס וחברי הבורד שלנו יצאו נגד תוכנית הלימודים הזאת והיום היא לא נלמדת יותר והיא לא חובה. היא כן עדיין נמצאת בבתי הספר ומי שממש רוצה יכול לצרוך אותה ואנחנו צריכים להילחם גם בזה.
התכנים הללו מונעים על ידי מיעוטים שונים שמרגישים שהם צריכים לבטא את עצמם ואת ההיסטוריה שלהם: מהקהילה האפרו אמריקאית וקהילת הנייטיב אמריקנס (אינדיאנים), אבל עם זאת, אסור שהם יכחישו היסטוריה של עמים אחרים. חלק מהאחריות של מוסדות החינוך והאוניברסיטאות היא לדאוג שלא תהיה בשורותיהם פגיעה בקהילה מסוימת ולא ליצור הפרדה ופילוג.״

אתה מתגורר בבוורלי הילס שנים רבות. מה תוכל לספר לנו על הקהילה היהודית אצלכם?
״הקהילה היהודית בבוורלי הילס היא ממש משפחה. זה נשמע כאילו יש המון טירוף סביבנו כאן אבל בסך הכל אנחנו די קטנים. אנשים מכירים אנשים, הילדים מכירים אחד את השני וזה מקום מאוד טוב לגדול בו ומקום מצויין לחיות ולהיות יהודי - יש לנו הרבה בתי כנסת ומרכזים יהודים.
השבוע אנחנו נעשה פה הדלקת נרות חנוכה גדולים. הכל בפומבי, זה לא משהו שצריך להצניע או לדאוג ממנו. בכלל, כמעט כל חברי המועצה שלנו הם יהודים.
העובדה שהקהילה היהודית חזקה מאוד ומשפיעה מציבה עלינו זרקור, לא רק כאן, גם בהוליווד שהיא כידוע מאוד יהודית. לצערי זה מתדלק את האנטישמיות כאן. לכן, חשוב שנקבל את התמיכה גם מהקהילה הלא יהודית. אנחנו מאוד טובים בלהתאחד בינינו, אך חשוב שנדע להתאחד ולשכנע גם את האחרים.״

לסיום, מסר לקהילה היהודית והישראלית לקראת חנוכה?
״קודם כל הישארו חזקים. זו תקופה לא פשוטה עבור יהודים בכל רחבי העולם. לא משנה כמה שאנחנו חושבים שאנחנו חזקים, עם הזמן, המראות הקשים מהארץ משפיעים עלינו.
אם אתם מרגישים לחוצים, כועסים, מודאגים או מרגישים לא טוב מבחינה נפשית, חשוב שתלכו לדבר עם מישהו, תקבלו סיוע, אל תסבלו בשקט. חשוב להוציא הכל החוצה. אנחנו צריכים תמיד לעזור אחד לשני. ומקווה שבסוף יבוא עלינו האור. חג חנוכה שמח.״

YOU MIGHT ALSO LIKE