יושבים הרבה? אתם צריכים רק 22 דקות ביום כדי לקזז את הסיכון למוות
כולם יודעים את ההשפעות ההרסניות של ישיבה ממושכת, אבל מסתבר שיש דרך מינימלית להקטין את הסכנה הנשקפת מאורח חיים זה

ניהול אורח חיים המאופיין בישיבה לאורח זמן, הוא בין הגורמים המובילים לבעיות בריאות. אנשים אשר יושבים למשך זמן ארוך – צופים בטלוויזיה או עובדים מהמחשב, למשל, נוטים למות מוקדם יותר.

אבל מסתבר שיש דרך לקזז את ההשפעות השליליות של החיים המודרניים הללו – והיא יציאה להליכה מהירה של 22 דקות בלבד.

(צילום: Getty Images)

מומחים בחנו נתונים של 11,989 בני אדם מעל גיל 50, מחציתם נשים – מנורבגיה, שוודיה ומארצות הברית. כולם לבשו עוקבי פעילות (MVPA) שמדדו את המצב הפיזי שלהם בפעילות גופנית מתונה עד נמרצת.

דוגמאות לפעילות מתונה הן הליכה מהירה מאוד (כ-6 קמ"ש), ניקיון אינטנסיבי כמו של חלונות או רצפה או רכיבה על אופניים. פעילות נמרצת כוללת טיולים רגליים, ריצה מהירה (כ-9 קמ"ש), חפירה, רכיבה מהירה על אופניים, ומשחקי כדורגל, כדורסל או טניס.

בסך הכל, 5,943 אנשים בילו פחות מ-10.5 שעות בישיבה בכל יום, בעוד ש-6,042 בילו יותר מהזמן הנתון. במהלך המעקב של חמש שנים, 6.7% מהמשתתפים במחקר, כלומר 805, הלכו לעולמם.

מחבר המחקר הוא אדוורד סאגלב מאוניברסיטה בנורבגיה, והוא אמר: "מצאנו שרק האנשים שישבו יותר מ-12 שעות ביום היו בסיכון גבוה למות. אנחנו מדברים על כל התנהגות ישיבה, בין אם במשרד או צפייה בטלוויזיה, לפרקי זמן ארוכים".

וזה הממצא החשוב ביותר של המחקר:

"כל דקה של MVPA גבוה יותר, הראה סיכון נמוך יותר למות. כלומר, אם אנשים עשו פחות מ-22 דקות (למשל רק 10 דקות) של הליכה, הם עדיין היו בסיכון נמוך יותר למוות. עם זאת, ביצוע של 22 דקות ביטלו את הסיכון הגבוה של מוות מישיבה ממושכת".

רג'ינה גיבלין, אחות לב בכירה בקרן הלב הבריטית, אמרה לתקשורת: "המחקר הזה תומך בממצאים קודמים המראים את ההשפעות השליליות של תקופת ישיבה ממושכת, כמו גם את ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית".

YOU MIGHT ALSO LIKE