מבוגרים בסכנה לבעיות נפשיות – בגלל התמכרות למסכים
רוב המחקרים בדקו השפעות זמן מסך בקרב ילדים ונוער – אך דף עבודה חדש מראה קשר ישיר בין התמכרות לצגי מחשב או פלאפון, לבעיות פסיכולוגיות

מחקר שהתפרסם לאחרונה מציג קשר בין התמכרות למסכים – כמו מחשבים, סמארטפונים, טלוויזיות וכו, למחלות נפש.

ובעוד שכבר פורסמו מחקרים רבים שבחנו את ההשפעת זמן המסך על ילדים ונוער, המחקר האחרון בדק את ההשפעות על מבוגרים.

(צילום: Getty Images)

מחברת המחקר היא פסיכולוגית קלינית בשם אדינה אחמד, שבדקה 150 מבוגרים אשר ערכו מבחן התמכרות – שאלון המורכב ב-20 הצהרות שנועדו להעריך את רמת ההתמכרות של אדם לאינטרנט.

השאלון מכסה מספר היבטים של שימוש בזמן מסך, כמו הסחפות בגלישה באינטרנט, הזנחת אחריות, העדפת אינטראקציות מקוונות על פני כאלה בחיים האמיתיים, ובתוך כך גם שאלונים להערכת תסמינים הקשורים להפרעות אישיות ולמצוקה פסיכולוגית.

המחקר מצא קשר בין זמן מסך לבין תסמיני הפרעת אישיות גבולית ומצוקה נפשית. אנשים שבילו זמן רב על המסך, היו בסבירות גבוהה יותר להראות סימנים של בעיות נפשיות כלשהן, כולל שינויים במצב הרוח ורגשות לא מאוזנים.

"כולנו יודעים על השפעות שליליות של מסכים, וכיצד להתמכרות התנהגותית יכולה להיות אותן השלכות כמו התמכרות לחומרים, אבל עדיין יש לנו מעט מאוד ראיות אמפיריות שתומכות בטענה הזו", אמרה אחמד.

להפתעתה של אחמד, המחקר מצא גם כי גברים נוטים להיות יותר מכורים למסכים מנשים.

"כולנו יודעים שאנו חיים בעולם בו אי אפשר להימנע משימוש בטכנולוגיות מבוססות מסך", אמרה אחמד. "הממצאים של המחקר יכולים לעזור לאדם הממוצע לעקוב אחר זמן המסך שלו ולנסות לאזן אותו. כל התנהגות או כל עודף עלול להביא להתמכרות ויכול לעורר הפרעות פסיכולוגיות".

YOU MIGHT ALSO LIKE