מתכוננים לטיסה בין ישראל לארה"ב? כך תתמודדו עם הג'ט לג
מחקר שפורסם השבוע העלה שני טיפים פשוטים מאוד שיכולים לשנות את כל חוויית המסע שלכם בין שתי מדינות עם הפרשי זמן גדולים מדי

טיסה היא לרוב אירוע מרגש, אבל כשהיא כוללת מרחקים ארוכים והפרשי זמן גדולים - הפחד מג'ט לג והתסמינים שלו יכולים לעלות את רמות הדאגה.

חוקרים מאילינוי וניו מקסיקו בדקו כיצד אנחנו יכולים להתמודד עם הג'ט לג, או בעברית – יעפת, ובחנו את התפקיד של האור והמזון בשעון הצירקדו, כלומר השעון הביולוגי של הגוף.

הם גילו שארוחה גדולה בשעה מוקדם ביום וספיגת אור טבעי בכמות גדולה יחסית, יכולה להגביר את תהליך ההתאקלמות של הגוף וההתאוששות משינוי אזורי הזמן.

החוקרים פיתחו מודלים מתמטיים שמטרתם לחקור את מקצבי היממה וההתאוששות מג'ט לג. מודל אחד מדד את השפעת האור על השעון הביולוגי, בעוד שהשני מדד את השפעת המזון.

נוסף לממצאים שעלו, החוקרים מצאו דרך נוסף להקל על התסמינים המייאשים – והיא להימנע מאכילת חטיפים גדולים אחרי חצות הלילה.

ד"ר יטונג הואנג, מחבר המקחר ועמית באוניברסיטת נורת'ווסטרן באילינוי, אמר: "אכילת ארוחה גדולה בשעות הבוקר המוקדמות של אזור הזמן החדש, יכולה לעזור להתגבר על הג'ט לג".

ג'ט לג מתרחש כאשר הקצב הצירקדי, השעון הביולוגי כאמור, שונה מהסביבה אליה אנו רגילים. זה קורה כשאנחנו נוסעים לאזורי זמן שונים, לרוב בהפרשים גדולים.

מכיוון שהגוף לא יכול לעמוד בקצב השינוי המהיר הזה, הוא מפתח מספר תסמינים פיזיים ונפשיים, שכוללים בין היתר בעיות שינה, עייפות במהלך היום, חוסר יכולת להתמקד, עצירות, שלשולים, שינויים במצב הרוח והרגשה כללית ירודה.  

בין הטיפים השונים להתמודדות עם התופעה, מומלץ לאכול מזונות מסוימים העמוסים בחומרים מזינים עם לחות גבוהה, כמו למשל אבטיח – המכיל כ-92 אחוז מים. נוסף לכך, אגוזים כמו שקדים וקשיו, המלאים במגזניום, מסייעים לגוף לווסת את המינרלים בגוף.

YOU MIGHT ALSO LIKE