שימו לב: זאת הדרך הכי בריאה לאכול בשר אדום
הוא מגביר סיכון למחלות לב, סוכרת וסרטן - אך בדיוק כמו דברים אחרים שמזיקים לנו, קשה לעיתים לוותר על הבשר האדום. החדשות הטובות הן שלא חייבים, ישנן כמה דרכים להמשיך ולאכול, אך בדרך נכונה ובריאה יותר

לאורך השנים, מומחים ידעו היטב שצריכת בשר בכמויות גבוהות עשויה להיות מזיקה, אך הדעות היו חלוקות באשר למינון, לתדירות ולממדי הנזק הפוטנציאלי. ביולי 2023, פורסמה סקירה נרחבת בכתב העת של איגוד הקרדיולוגים האירופי אשר בחנה לעומק את ההשפעה של בשר אדום על הבריאות לאורך שנים רבות. 

הסקירה בחנה מחקרים רבים מהעבר והראתה כי צריכת בשר אדום מכל סוג עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב ולסוכרת. והממצאים האלו מצטרפים למחקרים חשובים אחרים שקבעו כי המאכל האהוב מגביר את הסיכון גם לסוגים מסוימים של סרטן.

אבל, אם אתם אוהבים בשר, המסקנות לא יהפכו אתכם לצמחונים. לכן, רופאים ותזונאים רבים מאמינים שאנשים לא באמת יכולים להוציא קבוצות שלמות של מאכלים אהובים מחייהם. כמו כן, באופן כללי, בשר אדום מכיל חומרים מזינים רבים שנחשבים חיוניים לבריאות, לרבות ברזל, אבץ ויטמין B12 וחלבונים. אלו חומרים שאמנם קיימים גם במוצרים מהצמח, אך נספגים הרבה יותר טוב כשהם מגיעים מבשר. 

מנגד, בשר אדום לעיתים קרובות מכיל כמויות גבוהות של שומנים רוויים - אך לא תמיד. אחוזי השומן הרווי בבשר יכולים לנוע בין 1 ל-25 אחוזים, תלוי בנתח ובאופן הגידול. בבשר טחון, אחוזי השומן הרווי נעים בין 2 ל-9 אחוזים בדרך כלל. 

כדי להפחית את הסיכון למחלות לב, סוכרת וסרטן, אפשר לבחור בנתיחים רזים יותר, אשר מכילים מן הסתם כמויות קטנות יותר של שומן. נכון, השומן נתפס בעיני רבים כמקור ההנאה המרכזי בבשר, אך לא חייבים הרבה ממנו, כשהבשר איכותי וטעים. 

בהקשר הזה, רבים טוענים כי בשר וואגיו, שמקורו ביפן ונחשב לבשר ה"טעים והיקר בעולם", הוא חלופה בריאה יותר לבשר האדום ה"רגיל", מכיוון שהוא מכיל יותר שומנים בלתי רוויים. בעוד שהמחקר סביב הטענה הזאת עדיין מוגבל, בהחלט אפשר להבין את ההיגיון, אם כי המומחים מדגישים שגם נתחים אלו מכילים שומן רווי בכמויות משתנות. 

בנוסף, כדאי להכיר את סוגי הבשר הכי מזיקים, שמומלץ להימנע מהם בכל מחיר. אלו בשרים מעובדים שמכילים כמויות גבוהות של שומן רווי וחומרים משמרים. ברשימה הלא מכובדת הזאת נמצאים (באופן לא מפתיע) מוצרים קנויים כמו נקניקיות, סלמי, נקניקים וגם בייקון לחובבי הז'אנר. מהסקירה המדעית שסיפרנו לכם עליה כאן עולה כי כל 50 גרם מהמאכלים האלו עשויים להגביר ב-26 אחוזים בממוצע את הסיכון למחלות לב וב-44 אחוזים בממוצע את הסיכון לסוכרת.כמה בשר כדאי לאכול בשבוע?

באופן כללי, מומלץ שלא לצרוך יותר מ-450 גרם של בשר אדום, רזה ומבושל בכל שבוע, אם רוצים להפחית את הסיכון לסרטן. אם רוצים להפחית את הסיכון למחלות לב, ההמלצה אפילו קשוחה יותר - עד 350 גרם של בשר מבושל ולא מעובד בשבוע. חשוב להבין כי כיום, ארגון הבריאות העולמי ממליץ להגביל את צריכת הבשר גם מתוך שאיפה לשמור על הסביבה ולהפחית זיהום. אז אם אתם רוצים לעמוד בהמלצות האלו, יש לצרוך פחות מ-98 גרם של בשר אדום בשבוע.

ואם זה מרגיש לכם קשה מדי, אפשר ורצוי לשלב בתפריט השבועי יותר עוף ודגים. אלו מאכלים שגם יספקו כמויות גבוהות של חלבונים וחומרים מזינים וגם, ככל שידוע לנו כיום, אינם משפיעים לרעה על הבריאות כמו הבשר האדום.

אבל באופן כללי, ברור שכולנו בני אדם ולא מכונות - ויהיו תקופות שנאכל יותר מהמומלץ, גם אם נזכור ונבין שזה לא הדבר הכי טוב לבריאות שלנו. את מסקנות המחקרים האחרונים חשוב להכיר ולהפנים, שוב, לא כדי להפסיק לאכול בשר אדום, אלא בעיקר כדי לעשות זאת בצורה יותר מודעת. כך, עם הזמן, אולי נוכל להפחית את הצריכה, בלי שזה ירגיש כמו עונש או משימה בלתי אפשרית.

YOU MIGHT ALSO LIKE