50% מאוכלוסיית העולם אלרגית לצליאק. מדוע, ומה עושים עם זה?
כבר שנים רבות מדענים ברחבי העולם חוקרים את הסיבות לעלייה הסטטיסטית המשמעותית במספר חולי הצליאק, כאשר לא כל החולים מאובחנים, וחלקם ללא סימפטומים. אז מה אפשר לעשות, ולמה זה קורה? הנה כל המידע

צליאק היא מחלה אוטואימונית שנגרמת מרגישות לחלבון החיטה - גלוטן. חשיפה לחלבון זה גורמת להיווצרות של דלקת ברירית המעי. בדרך כלל, המחלה מתבטאת בהפרעות בדרכי העיכול, שכוללות ירידה במשקל, רפיון שרירים ועיכוב בגדילה. אף שצליאק בדרך כלל מאובחן אצל ילדים, גם אנשים מבוגרים לעתים מאובחנים בה, כאשר הסברה היא כי לפחות 50% מחולי הצליאק אינם מאובחנים. 

כמו כן, לפעמים הביטויים לצליאק הם לא במערכת העיכול, לכן לא רבים מודעים לכך, אך גם תופעות כמו אוטיזם, דיכאון והפרעות קשב יכולות להיות ביטוי לצליאק, אך מרבית האנשים לא מקשרים ביניהם ולא ניגשים להיבדק.

מהן הסיבות לעלייה הסטטיסטית בחולי הצליאק?

עד כה ישנן השערות שונות שמנסות להסביר את הנתונים הסטטיסטיים המדאיגים. האם מדובר בשינוי תזונתי רחב, בהיבטים סביבתיים או שאולי הסיבה לעלייה היא בכלל מודעות רבה יותר שמביאה אנשים להיבדק? לשליש מהאוכלוסייה יש תבנית גנטית של מערכת החיסון שמאפשרת התפתחות צליאק, אבל רק חלק קטן מהם מפתחים מחלה. 

כך למשל מספר מחקרים הראו שילדים שאכלו פחות גלוטן בשנים ראשונות פיתחו פחות צליאק. עם זאת, אין עדיין המלצות קונקרטיות לגבי הגיל שבו רצוי לחשוף את התינוק לגלוטן או לגבי הכמויות המומלצות.

כמו כן, לשוק נכנסו יותר ויותר מזונות נטולי גלוטן ואנשים נבדקים יותר. גם הבדיקות עצמן פשוטות יותר – אם פעם היו צריכים לעשות ביופסיות, היום יש בדיקות דם מדויקות. מה שהשתנה זה השפעת הסביבה על הגנטיקה. כלומר - גם השינוי הסביבתי בהחלט משפיע על הגנים שלנו.

לבסו, יש גם כמה סיבות סביבתיות נוספות שיכולות להסביר את העלייה בשכיחות בצליאק כמו דיאטה עתירת גלוטן כבר בגיל ינקות, שימוש מרובה באנטיביוטיקה בשנים ראשונות ושמירה מוגזמת על סטריליות שהתגברה בעידן הקורונה.  

מה אפשר לעשות בנידון?

כדי להפחית את התסמינים ואת הסיבוכים הנלווים למחלה צריכים חולי צליאק להימנע מאכילת מזונות עם גלוטן.

ברשימת המזונות הבעייתיים נכללים, בין היתר, לחמים, פסטות, פיתות, עוגות וביסקוויטים. חשוב לדעת שגם מזונות תמימים לכאורה הופכים לנגועים בגלוטן לאחר שמעבדים אותם (למשל שניצלים מהצומח, ירקות עם רטבים וכדומה). שיבולת שועל אינה מכילה גלוטן, אבל מומלץ להוסיף אותה לתזונה בזהירות ובהדרגה כי לעיתים קרובות היא יכולה להיות מעורבת עם דגנים אחרים. נוסף על כך יש לבדוק בזמן האבחנה שלא קיימים חסרים תזונתיים, למשל בברזל, בוויטמין D ובחומצה פולית.

חשוב גם לדעת שכיום החיים של חולי הצליאק קלים יותר מבעבר: מגוון המוצרים נטולי הגלוטן הוא מרשים למדי, ונוסף על כך מצוין על רוב המוצרים האם הם מכילים גלוטן או שהם נטולי גלוטן.

YOU MIGHT ALSO LIKE