אנדומטריוזיס מופיעה גם בקרב נערות - כך תזהו אותה מוקדם
המחלה משויכת בדרך כלל לנשים בגיל הפוריות, אך לוקח בממוצע מעל עשור כדי לזהות אותה. במקרים של נערות שלקו בה, חשוב לאבחן את התסמינים כדי לאתר אותה מוקדם ובכך להקל על הכאבים. הנה כל מה שכדאי לדעת

בשנים האחרונות ניתן לראות כי המודעות למחלת האנדומטריוזיס נמצאת במגמת עלייה בקרב הציבור ובקרב הקהילה הרפואית, אך היא עדיין לא זוכה למספיק תשומת לב, בטח לא בגילאים צעירים יותר.

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית כרונית, הנוצרת כאשר יש נוכחות של תאים דמויי רירית רחם מחוץ לרחם. לרוב שתלים אקטופיים אלו של רירית ממוקמים באגן, אבל הם יכולים להופיע בכל מקום בגוף ועלולים ליצור תגובה דלקתית המובילה לכאבים, ציסטות והידבקויות. המחלה יכולה להופיע בקרב נערות ויכולה להיות בעלת סימפטומים משתקים במהלך הווסת, שעלולים להתלוות להתעלפויות, הקאות, בחילות וקשיי עיכול.

מדובר על מחלה גינקולוגית כרונית שפוגעת בכ-10 אחוזים מאוכלוסיית הנשים והנערות, בקרב נערות עם כאב אגן כרוני, ללא הקלה תחת טיפול בגלולות או NSAIDS, שעברו לפרוסקופיה לבירור הכאב, שכיחות הופעת אנדומטריוזיס היא בין 50 ל- 70 אחוזים. המחלה מתפרצת בעיקר בקרב נשים צעירות בכל הטווח של גיל הפוריות. קבוצת הגיל השכיחה להופעתה היא בין 20 ל־40 שני, אבל היא פוגעת גם בנערות.

מתי מתחילים התסמינים?

שני שליש מהנשים הבוגרות עם אנדומטריוזיס מדווחות כי תסמיני המחלה החלו לפני גיל 20. ההנחה כי אנדומטריוזיס מתייצג רק לאחר שנים רבות של ווסת, היא אינה נכונה. תסמינים יכולים להתחיל בבנות שטרם קיבלו ווסת, אלא רק החלו הנצת שדיים ובנערות אחרות - מיד לאחר תחילת ווסת.

בנוסף, קיים שיעור גבוה יותר של מחלות אוטואימוניות בנשים עם אנדומטריוזיס, למשל דלקת פרקים, דלקת של המעי, מחלות בלוטת התריס, כאבי ראש מיגרנוטיים, זאבת, טרשת נפוצה וירידה בלחץ דם בשינויי תנוחה.

חשיבותה של אבחנה מהירה

למתבגרות עם אנדומטריוזיס יכולה להיות התבטאות מגוונת והאבחון עלול להיות משימה מורכבת. התסמינים נעים בין כאבים חזקים סביב מועד הווסת, המקרינים לגב תחתון ורגליים, רגישות וכאב עמום באגן לאורך החודש, הפרעות של מערכת העיכול - כאב בפי הטבעת, כאב בעת מתן צואה, דימום רקטלי והתבטאות דרך מערכת השתן עם צריבה בעת מתן שתן, תכיפות, דחיפות ודם בשתן. 

הכרה בתסמינים של הנערה המתבגרת עם אנדומטריוזיס, יכול לקצר את משך הזמן עד ביצוע האבחנה. באופן אידיאלי, אבחנה מוקדמת ותחילת טיפול יעכב את התקדמות המחלה ויפחית את תופעות הלוואי ארוכות הטווח של המחלה הכוללת כאב כרוני, אנדומטריומות, אי פריון ועוד ובכך ישפר את איכות החיים של המתבגרת עם המחלה.

בנערות המתחילות לחוות את תסמיני הווסת, הנטייה הטבעית היא להניח שמדובר בכאבי מחזור כפי שיש ללא מעט נשים, אך חשוב לתת ביטוי לכאב של הנערה. אם הכאב אינו מוקל תחת משככי כאבים, והתפקוד היומי נפגע באופן קבוע לאורך חודשים יש להבין כי לא מדובר בויתור עצמי או פינוק, אלא בבעיה רפואית אמיתית.

בירור ובדיקה

בדיקה גופנית: למתבגרות שאינן פעילות מינית, ניתן להסתפק בבדיקת הבטן, שלרוב תקינה אבל יכולה לסייע לקבוע את מיקום הכאב. נוכחות אנדומטריומות נדירה במתבגרות ולכן לרוב לא נוכל למשש גושים בבטן. חשוב להשלים את הבדיקה הגופנית עם סונר אגן בגישה בטנית.

בירור מעבדתי: תבוצע ספירה ושקיעת דם על מנת לזהות תהליך דלקתי שאינו על רקע אנדומטריוזיס, בדיקת שתן כללית ותרבית על מנת להפריד כאב ממקור מערכת השתן, ובדיקת הריון ושלילת STD כשרלוונטי. 

מה הטיפול?

טיפול תרופתי בנוגדי כאב ודלקת, בשילוב עם טיפול הורמונלי למשך שלושה חודשים והערכה חוזרת במרפאה להעריך את שיפור התסמינים. מומלץ לשלב את הטיפול התרופתי עם שינוי תזונתי וטיפולים משלימים.

YOU MIGHT ALSO LIKE