הכירו: דרך פשוטה ויעילה להרגיל את המוח לאכול בריא
האם לאמן את המוח להעדיף מזון בריא? ואיך נגמלים מההתמכרות למזונות פחות בריאים? מחקר חדש בדק את הנושא, והגיע עם תוצאות מפתיעות. הנה כל הפרטים

אנחנו יודעים שג׳אנק פוד לא בריא לנו, הוא משמין, ממכר, לא טוב לגוף, ובכל זאת, נראה שאנו מתקשים לוותר עליו. במחקר חדש שנערך על ידי חוקרים ממכון מקס פלנק לחקר המטבוליזם בקלן, בשיתוף עם אוניברסיטת ייל, ניסו להבין למה בדיוק זה כל כך קשה. 

לאחר סדרת ניסויים ובחינות מעמיקות, פרסמו החוקרים את הממצאים שלהם בכתב העת Cell Metabolism והמסקנות בהחלט מעניינות: באופן די אבסורדי, הנטייה הטבעית של המוח האנושי היא להעדיף לאכול הרבה מזונות מתוקים, מלוחים, עתירי שומנים ופחמימות, מתועשים וכדומה. במחקר הנוכחי, הדגישו המומחים כי הנטייה הזאת לא זהה אצל כולנו, שיש אנשים שהיא גבוהה אצלם הרבה יותר.

נראה כי מי שנמשך באופן טבעי למאכלים פחות בריאים, אוכל יותר מהם ואז משמין. אך ד"ר שרמילי אדווין טנרג'ה, מדענית מוח מאוניברסיטת קולון ומי שהובילה את המחקר, חושבת שכדאי להסתכל על המשוואה הזאת דווקא מזווית הפוכה.

החוקרים לקחו 50 מתנדבים וחילקו אותם לשתי קבוצות. בקבוצה הראשונה הם קיבלו בכל יום פודינג קטן המכיל הרבה שומן וסוכר למשך שמונה שבועות, בעוד שהקבוצה השנייה קיבלה פודינג שהכיל את אותה כמות הקלוריות, אך פחות שומן וסוכר. לאורך כל תקופת הניסוי החוקרים ניטרו את פעילות המוח של המתנדבים, שאף אחד מהם לא ידע לאיזו קבוצה הוא משתייך.

בקרב המשתתפים שאכלו פודינג עם רמות גבוהות של שומן וסוכר, החוקרים הבחינו בפעילות מוגברת של המערכת הדופמינרגית, שאחראית למוטיבציה ולתגמול. ניטור הפעילות הזה אף הראה כי המוח של הנבדקים "חיווט את עצמו מחדש" לאחר תקופת הניסוי. "החיווט המחודש הזה", הסבירו החוקרים, "גורם למוח להעדיף באופן לא מודע אוכל מתגמל. דרך השינויים האלו במוח, אנחנו לא נהיה מודעים לכך, אבל נעדיף מזונות שמכילים יותר שומן וסוכר".

הקבוצה שקיבלה את הפודינג ה"משמין", לא עלתה במשקל יותר מקבוצת הביקורת וגם לא סבלה מעלייה בערכים כמו סוכר בדם או כולסטרול. עם זאת, החוקרים מאמינים כי אחרי הניסוי, חברי הקבוצה ימשיכו להעדיף מזונות לא בריאים. "קשרים חדשים שנוצרים במוח לא מתפרקים כל כך מהר. הרי כל הפואנטה של המוח היא שברגע שלומדים משהו, יהיה קשה מאוד לשכוח אותו", הסבירה.

לסיכום, המסקנה שעולה מהמחקר היא כזו: ככל שנלמד את המוח דברים שמועילים לנו, כך יהיה קל יותר להתמיד בהרגלים בריאים, מועילים ומפתחים. מנגד, ככל שנתרגל לאכול מזונות לא בריאים, להשתמש בחומרים ממכרים או לבצע פעולות שמזיקות לנו - כך רק נעמיק את המנגנונים העצביים במוח שקשורים להרגלים האלו ויהיה קשה יותר להשתחרר מהם בהמשך.

YOU MIGHT ALSO LIKE