הבטן נפוחה, סובלים מצרבות? יכול להיות שזו הסיבה
רבים מאיתנו סובלים מכאבי בטן, נפיחויות וצרבות, והסיבה לכך לעיתים קרובות, לא קשורה באוכל שאנחנו אוכלים אלא במצב הרוח שלנו. הנה מספר מצבים כאלה שמומלץ להכיר

השיבוש של פעילות העיכול נועד להפנות משאבים למה שכרגע הכי חשוב לגופכם - להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האירוע המלחיץ שלפניכם. השינוי הזה יכול להוביל כאמור לצרבות, שלשולים ועצירות אבל לא רק. הוא משפיע גם על ההיצרות וההרחבה של המעי, פעולות שנחשבות חיוניות ביותר לספיגת החומרים המזינים מהמזון שאתם מכניסים לגוף.

הלחץ גורם לייצר פחות מיצי קיבה, דבר שמשפיע אף הוא על ספיגת חומרים מהמזון. זה נכון בייחוד לצריכת חלבונים, שדורשים פירוק משמעותי יותר בקיבה. ואם זה לא מספיק, מיצי הקיבה גם מסייעים להגן מפני חיידקים ונגיפים, מה שאומר ששיעור נמוך שלהם בקיבה עלול להגביר את הסיכוי שלכם לחלות.

הנה חמישה סימנים לכך שאתם לחוצים, והבטן שלכם מנסה לסמן לכם:

צרבת

צרבת חוזרת או בלתי צפויה יכולה להיות אינדיקטור לכך שאתם לחוצים, אך עשויה גם לגרום לחרדה רבה יותר בטווח הארוך. עדויות מצביעות על כך ש-25 אחוזים מהאוכלוסייה הכללית סובלים מצרבת לפחות פעם בחודש. צרבת נחשבה במקרים רבים כקשורה לחומצה מוגזמת בקיבה, אך תיאוריות חדשות מציעות את ההיפך, שחומצת קיבה נמוכה דווקא יכולה להיות האשמה.

נפיחות בבטן

כמעט שליש מאיתנו מושפעים מנפיחות בבטן, אבל אנשים רבים מציינים גם שהם חווים נפיחות לא רק מאוכל אלא גם כשהם מרגישים לחוצים או חרדים. זה עלול לגרום ליותר מזונות לא להתעכל במעיים ולמעבר איטי יותר למעי, שעלול לגרום לדלקת ולהפוך למקור מזון עבור חיידקי המעי הפחות רצויים שלנו, שעלולים ליצור יותר גזים.

תנועתיות המעיים

ידוע שלחץ פסיכולוגי גורם לתפקוד לקוי של המעי. הראיות מצביעות על כך שלחץ יכול להוביל לשינוי במיקרוביוטה של ​​המעיים (החיידקים במעי) וכתוצאה מכך להגברת הדלקת, בסופו של דבר זה יכול להוביל לתפקוד לקוי של המעיים, כגון שלשולים כרוניים או עצירות. עצירות יכולה להיות מופעלת על ידי צמיחת יתר של "חיידקים מזיקים" במעיים, שגורמים להאטה של פינוי הצואה - או לחיידקי מעיים רעים יכולים להיות השפעה הפוכה ולגרום לשלשולים עקב רמות גבוהות של סרוטונין.

ֿעליה במשקל

מתח ועלייה בהורמון הסטרס, קורטיזול, ממלאים תפקיד מרכזי בהשמנה. המשמעות היא שהמאמצים שלך לרדת במשקל או רק לשמור על המשקל הנוכחי שלך עלולים להיות מופרעים בגלל לחץ. כמו כן, ידוע שקורטיזול גורם לפיזור מחדש של תאי שומן לאזור הבטן תוך הגברת התיאבון, במיוחד עם השתוקקות ל"מזון מנחם". 

בנוסף, לחץ יכול להשפיע גם על דפוסי השינה, ולעתים קרובות מוביל לשינה לקויה. מחסור בשינה יכול לתרום עוד יותר לעלייה במשקל שכן מחקרים מראים שאנשים המדווחים על פחות שעות שינה כוללות נוטים יותר לסבול מעודף משקל או השמנת יתר.

YOU MIGHT ALSO LIKE