חושבים על טבעונות או צמחונות? כך לא תחסרו מגופכם דבר
יותר ויותר בוחרים לעבור לתזונה מן הצומח ולצד היתרונות הנהדרים שלה,יש גם כמה דברים שצריך לדעת. אז איך מכניסים יותר ויטמינים וברזל לתפריט ומה השיטה שתגביר את ספיגתם? הנה כל מה שכדאי לדעת רגע לפני השינוי המבורך

בשנים האחרונות קיימת עליה באוכלוסיית הצמחונים והטבעונים בעולם, אך מה ההבדל בין שתי התזונות? התזונה הצמחונית מתאפיינת בהימנעות מאכילת בשר בעלי חיים - עוף, הודו, בקר ודגים.  ואילו תזונה טבעונית משמעה הימנעות מכל מזון מן החי כגון ביצים, חלב ומוצריו ודבש.

בין הסיבות לבחור באורח חיים כזה ישנם נימוקים אידיאולוגיים, מצפוניים ומוסריים וכמובן סיבות בריאותיות וכן נימוקים הקשורים לאיכות הסביבה. מחקרים מצביעים על כך שדיאטה צמחונית הנצרכת בצורה מושכלת היא דיאטה שיכולה לספק את כל הצרכים התזונתיים לאורך מעגל החיים. בנוסף, היא נמצאה כבעלת יתרון בריאותי ומניעתי בהקשר של מחלות הקשורות להשמנה, כמו סוכרת ומחלות לב וסוגי סרטן שונים.

יחד עם זאת, חשוב לדעת כי במעבר לתזונה צמחונית או טבעונית עלולים להיווצר חסרים שונים, ביניהם חסר במינרל ברזל וחסר בוויטמין B12. אך אל חשש, החדשות הטובות הן שניתן להשלים את החוסרים די מהר ואפילו בקלות רבה. 

ברזל

הברזל הוא מינרל חיוני וחשוב לתפקוד גוף האדם ובין היתר מהווה מרכיב של ההמוגלובין. כל מולקולת המוגלובין, מכילה בתוכה 4 אטומי ברזל אשר נושאים עליהם את החמצן מהריאות לרקמות הגוף. חוסר בברזל עלול לגרום לאנמיה, עייפות ונשירת שיער מוגברת באדם הבוגר. בתקופות חיים קריטיות כמו הריון והנקה, הילדות המוקדמת וכן בקרב בני הגיל השלישי, חוסר בברזל עלול להביא לנזקים בלתי הפיכים.

הברזל מצוי במגוון רחב של מזונות, כאשר המקור הנפוץ ביותר הוא מזון מן החי: בעיקר באיברים פנימיים כמו כבד, בבשר בקר בבשר הודו, בדגים ובביצים. ברזל נמצא גם במזונות מן הצומח דוגמת קטניות, טופו, אגוזים ושקדים טבעיים, דגנים מלאים וירקות עליים.

עקב הזמינות הביולוגית הנמוכה יותר של ברזל בדיאטה צמחונית, רמות הצריכה המומלצות של ברזל לצמחונים וטבעונים הן פי 1.8. בכדי להעלות את ספיגתו של הברזל ממקורות צמחיים מומלץ לשלבו יחד עם מזונות העשירים בוויטמין C כגון: פלפל אדום וצהוב, סלט כרוב טרי ופרי הדר.

במקרים של חוסר בברזל ניתן להשלים על ידי תוסף לנטילה דרך הפה. ישנם סוגים שונים וההבדל ביניהם הוא בסוג הברזל ואופן ספיגתו. כיום ישנם תכשירים המכילים ברזל בשילוב עם ויטמין C .

B12

ויטמין B12 הוא ויטמין חיוני לגוף האדם וחשוב לתפקוד של מערכת העצבים, מערכת הלב וכלי הדם, ליצירת ה-DNA וכן לתהליכי הפקת האנרגיה. חשוב לדעת כי הגוף שלנו אינו מסוגל לייצר בכוחות עצמו ויטמין B12 וניתן לצרוך אותו בעיקר בתזונה מן החי (בשר בקר, דגים, עופות, ביצים, חלב ומוצריו) למרות חשיבותו, חסר ב-B12 נפוץ בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט.

חוסר בויטמין זה עלול להתבטא באנמיה, עייפות וחולשה, בכאבים בחלל הפה והלשון, בהפרעות נוירולוגיות, בירידה בזיכרון ובעיות קשב וריכוז, במקרים חמורים ייתכנו בלבול, דיכאון ומתח נפשי.  כמו כן, חוסר בוויטמין B12 בקרב תינוקות וילדים קטנים עלול גם להביא להפרעות בגדילה ובהתפתחות ולאנמיה (ראה מטה טבלת צריכה יומית מומלצת של B12 לפי גיל ושלבי החיים). בנשים הרות עם חסר משמעותי ב-B12 יתכנו הפלות ומומים מולדים.
בעבור הצמחונים, ניתן למצוא כמויות נכבדות של ויטמין B12 באצות סגולות מיובשות, בנוסף ניתן למצוא מוצרים שהועשרו בוויטמין זה באופן יזום כגון חלק ניכר מדגני הבוקר.

ולבסוף, אל תשכחו לערוך בדיקות דם פעמיים בשנה  

מומלץ במיוחד לצמחונים או טבעוניים וגם עבור כאלה אשר ממעטים לצרוך מוצרים מן החי, לבצע בדיקות דם תקופתיות באופן שגרתי על מנת לאתר חסרים תזונתיים ובמידת הצורך להתייעץ עם דיאטנית קלינית לגבי השלמת החסרים באמצעות תזונה או תוספי תזונה לפי הצורך.

YOU MIGHT ALSO LIKE