שדרוג לכל מנה, בריא וטעים: יום התרד הבינלאומי
התרד לא רק בריא, אלא גם טעים במיוחד ויש מגוון דרכים נפלאות לשלב אותו במאכלים מסוגים רבים - החל מפשטידה, פאי ומרק, ועד לביבות, קציצות, סלטים וכריכים. לכבוד היום החגיגי, הנה שלושה מתכונים שמעניקים לתרד את הכבוד המגיע לו

התרד הוא צמח חד שנתי בעל עלים ירוקים המשמש למאכל ולרפואה. מקור הצמח הוא ממרכז אסיה והוא  גדל בשלושה זנים עיקריים המסווגים על פי סוג העלים. טעמם של העלים וההרכב התזונתי שלהם משתנים לפי עונות השנה. אז מה אפשר לעשות עם תרד? הוא מתאים כמעט לכל מנה, תבשיל, סלט וקציצה, והוא לא רק בריא ועשיר בערכים תזונתיים, אלא גם משדרג את הטעם פלאים. הנה שלושה מתכונים שיוכחו זאת. 

מק & צ'יז כרובית ותרד

רכיבים:

שמן ניטרלי לשימון התבנית

1 כרובית בינונית מפורקת לפרחים קטנים־בינוניים

1 כף מלח 

1 כוס פסטה קצרה 

לבשמל תרד:

50 גרם חמאה 

2 כפות קמח 

1/2 ליטר חלב 

4 שיני שום קצוצות

מלח 

פלפל שחור גרוס 

1/2 ק"ג עלי תרד תורכי מופרדים מהגבעולים וקצוצים

2 כוסות גבינה מגוררת (קשקבל, פרמזן, מוצרלה או שילוב שלהן)

הוראות הכנה:

מחממים תנור ל־200 מעלות ומשמנים תבנית בינונית עם שוליים גבוהים. מביאים לרתיחה מים בסיר. מוסיפים פרחי כרובית וכף מלח ומבשלים כ־5 דקות לריכוך ראשוני. מוסיפים פסטה ומבשלים 2 דקות פחות מהוראות היצרן. מסננים (עם הכרובית) ושומרים כ־1/2 כוס ממי הבישול. 

בינתיים מכינים בשמל תרד: ממיסים חמאה בסיר בינוני על להבה בינונית. מוסיפים קמח ומערבבים בזריזות עם מטרפה כדקה לקבלת רביכה. מוסיפים בהדרגה חלב ומערבבים עם מטרפה או כף עץ כ־10 דקות, עד שהתערובת מסמיכה למרקם של יוגורט. מוסיפים שום, מלח, פלפל שחור ועלי תרד ומערבבים. מוסיפים גבינות ומערבבים להמסה עם מטרפה או כף עץ. אם התערובת נוקשה מדי וסמיכה יותר ממרקם של יוגורט, מוסיפים מעט ממי הבישול של הפסטה והכרובית ששמרנו בצד. אופים כ־40 דקות, עד שפני המאפה שחומים ומבעבעים. מגישים חם.

מאפינס תרד

רכיבים:

2 כפות שמן 

2 בצלים בינוניים קצוצים

1 ק"ג תרד טרי ללא גבעולים קצוץ (אפשר להחליף ב־400 גרם מדליוני תרד מופשרים)

400 מ"ל (⅔1 כוסות) חלב 

3 ביצים בינוניות

150 גרם גבינת פטה 

300 גרם תערובת גבינות קשקבל, צהובה וגאודה מגוררות

140 מ"ל (1/2 כוס + 2 כפות) שמן 

420 גרם קמח 

1 כפית מחוקה אבקת אפייה 

1 כפית מלח 

1/2 כפית פלפל שחור 

הוראות הכנה:

מחממים שמן במחבת ומטגנים בצל 3־4 דקות תוך כדי ערבוב להזהבה. מוסיפים חלק מעלי התרד (בהתאם לגודל המחבת) ומערבבים עד שהם קמלים. ממשיכים להוסיף באותו אופן את יתר התרד, עד שכל התרד קמל. מעבירים את תערובת הבצל והתרד למסננת המונחת על קערה ומשהים להגרת נוזלים כ־5 דקות. סוחטים בעדינות את התערובת כנגד דפנות המסננת (אם משתמשים במדליוני תרד מופשרים - מדלגים על טיגון התרד).

מחממים תנור ל־160 מעלות. מערבבים את כל המרכיבים בקערת מיקסר עם וו גיטרה (או ידנית בקערה) לבלילה אחידה ודי סמיכה. יוצקים את הבלילה לתבנית שקעים משומנת לגובה שלושת רבעי. אופים 15־20 דקות להתייצבות והזהבה יפה.

לזניה ירוקה

רכיבים:

1 חבילה דפי לזניה 

לבשמל:

25 גרם חמאה 

25 גרם (½2 כפות) קמח 

400 מ"ל (⅔1 כוסות) חלב 

מעט מלח 

מעט פלפל שחור 

מעט אגוז מוסקט 

לתבשיל ירוקים:

4 כפות שמן זית 

4 בצלים קצוצים

2 ק"ג עלי תרד מנגולד או קייל

250 מ"ל (1 מכל) שמנת מתוקה 

1/2 כפית מלח 

להרכבה:

400 גרם מוצרלה מגוררת

1 גליל גבינת סנט מור פרוסה לטבעות

3 כפות גבינת פרמזן מגוררת

הוראות הכנה:

ממיסים חמאה במחבת, מוסיפים קמח בבת אחת ומבשלים על להבה נמוכה תוך כדי ערבוב כמה שניות, עד שהתערובת מתגבשת. מוסיפים חלב, מלח, פלפל שחור ואגוז מוסקט ומבשלים 4־5 דקות להסמכה. מצננים לטמפרטורת החדר.

מכינים את התבשיל: מחממים שמן זית בסיר ומאדים בצל תוך כדי ערבוב 5־10 דקות לשקיפות. מוסיפים עלים, מערבבים ומבשלים עוד 3־4 דקות. מוסיפים שמנת מתוקה ומלח, מערבבים, מביאים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ־10 דקות לצמצום הנוזלים. מצננים מחוץ למקרר לטמפרטורת החדר.

מחממים תנור ל־180 מעלות. מסדרים דפי לזניה בשכבה אחידה בתחתית תבנית, מורחים עליהם רבע מהבשמל, יוצקים מעליו שליש מתבשיל הירוקים ומפזרים מעל שכבת מוצרלה. חוזרים על הפעולה פעמיים נוספות. מניחים מעל השכבה העליונה טבעות סנט מור, שכבה נוספת של דפי לזניה ומורחים מעל את יתר הבשמל. מכסים את התבנית ברדיד אלומיניום ואופים כ־45 דקות. מעלים את חום התנור למקסימלי, מסירים מהתבנית את הכיסוי, מפזרים פרמזן ואופים 5־8 דקות נוספות להשחמה יפה.

YOU MIGHT ALSO LIKE