כולסטרול גבוה? הנה כמה סיבות וטיפים שיעזרו לטפל בתופעה
רמות שומנים גבוהות בדם הופכות שכיחות יותר ויותר בקרב אנשים ברחבי העולם, ובמיוחד בקרב נשים, כאשר הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות. הנה כמה גורמים שכנראה לא הכרתם, וכמובן - כמה טיפים יעילים שיעזרו לכם להילחם בתופעה

מתי לאחרונה ביצעתם בדיקות של שומני הדם? חשוב לדעת שיש לא מעט סיבות שיכולות לגרום לעליה ברמת הכולסטרול, כאשר לא תמיד הן מוכרות, וחשוב להתייחס אליהן ולטפל בהן. הנה רשימה קצרה של כמה סיבות מפתיעות.

תת פעילות של בלוטת התריס

להורמוני בלוטת התריס יש השפעה על המטבוליזם של שומנים. מחקרים מראים שבאנשים עם תת פעילות של בלוטת התריס יש רמות גבוהות של כולסטרול כללי, ושל כולסטרול גבוה. מחקרים מראים שטיפול בתת הפעילות של בלוטת התריס מוביל לירידה ברמת הכולסטרול הכללי.

זיהומים שונים

מחקרים רבים הראו קשר בין זיהומים חיידקיים, כמו הליקובקטר פילורי, וזיהומים ויראליים כמו הרפס ו-CMV לבין רמות גבוהות של שומני הדם. לדוגמה, זיהום בחיידק הליקובקטר פילורי מוביל לרמות גבוהות של כולסטרול כללי, ושל כולסטרול גבוה. כמו כן, ש עדויות שהזיהומים משנים את המטבוליזם של השומנים בתאים. כשמחסום המעי נפגע, חומרים המיוצרים על ידי חיידקי המעי ונקראים ליפופוליסכרידים יכולים לחדור לזרם הדם. הליפופוליסכרידים הם חומרים שאינם רצויים בזרם הדם והם מובילים להפעלה של מערכת החיסון. 

רעלנים סביבתיים

זהו ככל הנראה הגורם שהכי פחות חושבים עליו כגורם לעליה ברמת הכולסטרול. ישנם מחקרים המראים שהרעלת כספית יכולה להוביל לעליה ברמת הכולסטרול. עוד רעלן שיכול להוביל לעלייה ברמת השומנים בדם הינו ביספנול A. בנוסף לחומרים הללו, בהחלט אפשרי שגם חומרים אחרים כמו חומרי הדברה, וחומרים כימיים דמויי אסטרוגן, יכולים אף הם לגרום להפרעות דומות בשומני הדם.

מצבים של לחץ גופני או נפשי

מי שלוקה במחלה הנקראת קושינג, בה יש הפרשת יתר של ההורמון קורטיזול יתמודד עם עליה בשומני הדם. מחלה זו היא מצב בו ישנה הפרשה מוגברת של ההורמון קורטיזול. גם במצבי לחץ ישנה עליה בקורטיזול שהיא אמנם מתונה יותר, אבל בהחלט יתכן שתהיה בעלת השפעות דומות על שומני הדם.

לסיכום, כיצד אפשר לשפר את הרמות של שומני הדם?

-נסו לדבוק בדיאטה בריאה

-עשו פעילות גופנית

-ודאו שבלוטת התריס שלכם מאוזנת

-בררו שאתם לא סובלים מזיהום כלשהו

-הבטיחו שאינכם סובלים מבעיות במעי

-נהלו היטב את הלחץ שלכם (על ידי נשימות, מדיטציה, או יוגה)

-וודאו שאינכם נחשפים לרעלנים סביבתיים

YOU MIGHT ALSO LIKE