הכירו: בעיות שונות בשיניים שעלולות להעיד על מחלה
מריח רע מהפה, אפטות שלא חולפות, יובש וכאב באזור הלסת - לעיתים מדובר על סימנים אשר יכולים להעיד על בעיות רפואיות שונות. הנה כל סימני האזהרה שכדאי להכיר

החיידקים השכיחים במחלות חניכיים הם אותם חיידקים שנמצאים בגוף בעת מחלות שונות, בעיקר במחלות לב. לכן, אנשים עם בעיות לב צריכים לשמור במיוחד על היגיינת פה כדי למנוע את הישנות המחלה. הנה כמה סימנים שלא כדאי להתעלם מהם:

כיבים ואפטות

כיבים שהמראה שלהם לבן או אדום יכולים להיות סימן מחשיד לסרטן בחלל הפה. כך למשל אנשים שמעשנים מעל חצי קופסה ביום במשך חמש שנים ומעלה, או כאלה המרבים בצריכת אלכוהול הם בסיכון מוגבר. אם מרגישים בלוטה קטנה או גוש נוקשה בלסת קרוב לבלוטות, שאינו חולף כעבור שבועיים, כדאי להיבדק משום שזה יכול להעיד על מחלה גידולית.

שינוי בצבע השפתיים

השפתיים שלנו אמורות להיות ורודות ואחידות, לכן שינוי צבע המתבטא למשל בהופעת נמש על השפתיים, יכול לאותת על סרטן העור בחלל הפה. גם נמשים כחלחלים עדינים עלולים לסמן בעיה.

ריח רע מהפה

שינויים בריח בפה יכולים להעיד על כל מיני מחלות, כיוון שהפה קשור לחלל הבטן, תופעה כזאת יכולה להעיד מצד אחד על משהו שגרתי כמו אכילת מזון עם תבלינים חזקים, אך לעיתים גם על מחלת חניכיים מתקדמת או לדלקות בסינוסים. יש ריח פה שמעיד על סוכרת למשל, ואם הריח חזק ומתוק זה יכול להעיד על מצב מסוכן של מחלה זו.

יובש בפה

מחלות אוטואימוניות שונות מובילות לכך שמערכת החיסון תוקפת את בלוטות ההפרשה, ובפרט את בלוטות הפרשת הרוק ואת בלוטות הפרשת הדמעות. המחלה תוקפת יותר נשים מגברים, ואחד הסימנים המובהקים שלה הוא יובש בכל הרקמות הרטובות, לרבות בעיניים וגם בצימאון תמידי הנגרם עקב יובש בפה.

כאב בלסת 

כאב חד בשיניים ובלסתות בזמן מאמץ או בשעת פעילות גופנית יכולים להעיד על בעיה בלב. כאב כזה בדרך כלל נוכח בצד שמאל אך לא תמיד. יש אנשים שבזמן התקף לב מרגישים את הכאב הזה. כאבים בשרירים ובלסתות המופיעים לאו דווקא בזמן פעילות גופנית יכולים להעיד על על בעיות בחניכיים.

כאבים המלווים בשחיקה

כאבים בשרירים ובלסתות שמלווים בחריקת שיניים, בשחיקה, ובשינויים בצורת השן, יכולים להעיד על תסמונת דום נשימה לילי, שהיא למעשה הפרעת נשימה חסימתית בשינה. מצב כזה מוביל לירידה בכמות החמצן שמגיע למוח באמצע הלילה, שלרוב מלווה בנחירות כיוון שהגוף מנסה לאותת שאין לו אוויר והוא מנסה לפתוח את דרכי האוויר. 

שינויים בצורה ובמרקם האמייל 

הידוק, שחיקה ושינויים בצורה ומרקם של האימייל של השן, יכולים להעיד על הפרעות אכילה. בדרך כלל, אלה מרמזים על בולימיה המלווה בהקאות ועלייה בחומציות שחיקה חומצית בפה יכולה להעיד גם על ריפלוקס. הפרעה שבה תוכן חומצי, שנשאר בקיבה, עולה לוושט.

חניכיים מדממות

חניכיים מדממות ללא סיבה ניכרת לעין, המופיעות אצל נשים בגיל הפוריות, לעתים יכולות להעיד על הריון.

לסיכום, כדאי להקפיד שהבדיקה השנתית אצל רופא השיניים תהיה מקיפה ותכלול: צילום פנורמי, בדיקת רקמות הפה, העור סביב הפה, חלל הפה, הלשון, הלחיים, החך, בדיקת השפתיים ושינויי צבע ומישוש בלוטות לימפה בראש צוואר. כמו כן, בדיקה תקופתית שכוללת צילום פנורמי יכולה לאתר חיידקים מסוכנים או פצע חשוד שעלול להתגלות כסרטני, לכן חשוב מאוד להקפיד על כך.

YOU MIGHT ALSO LIKE