כולם סביבך משתעלים? זאת הסיבה
בעונה הנוכחית יותר אנשים סובלים משיעול קל עד קשה. אך כיצד אפשר לדעת האם מדובר בתסמין שגרתי? או במצב שדורש התייחסות רפואית? הנה כל התשובות שחשוב לדעת

נראה כי בכל מקום אפשר להיתקל באנשים מצוננים ומשתעלים המצוידים בחבילות טישו. אם אתם סובלים משיעול ממושך וטורדני, חשוב לדעת כי לא מדובר בתופעה נדירה בתקופה הנוכחית. שיעול הוא למעשה מנגנון טבעי של הגוף שמטרתו לפלוט החוצה גורמים לא רצויים בדרכי האוויר, כמו לדוגמה אוכל שנכנס בטעות לקנה החייב להיפלט החוצה. מדי יום אנחנו נושמים באוויר חלקיקים רבים. אלה נלכדים בליחה ואנו משתעלים אותה. צריך לזכור שלשיעול יש תפקיד חשוב – לרוב הוא עוזר לנו להתמודד עם מחלות וירליות.

אם נדמה לכם שכולם משתעלים עכשיו לידכם, לא מדובר בתופעה חריגה אלא בהיבט ששב וחוזר מדי שנה לקראת סוף החורף. הגורם השכיח ביותר לשיעול הוא מחלה ויראלית. כאשר וירוס או נגיף חודר לדרכי הנשימה שלנו, או אז מערכת החיסון מזהה אותו ויוצרת תהליך דלקתי מכוון שמטרתו להרוס ולמגר את הנגיף. זו שולחת את תאי הדלקת ומייצרת חומרים רבים כמו ציטוקינים, כדי להגביר ייצור של ליחה שתלכוד את הוירוסים המזיקים ובתוכה תאי מערכת החיסון שישמידו את הנגיף. 

עם זאת, וירוסים שכיחים בעונה זו, אך ישנם גם וירוסים ספציפיים שאופייניים לאביב כמו פראינפלואנזה שיכולה לגרום לילדים קטנים לסטרידור צליל נשימתי שנגרם בשל בצקת דרכי נשימה וכך לצליל של שיעול נבחני. הבעיה מתחילה כאשר הגוף שלנו מייצר את אותה פעילות רצויה וחשובה אך באופן רב מהרגיל. כך למעשה, נוצרים יותר מדי תאי דלקת או יותר מידי ליחה ומתרחש שיעול מטריד. זה קורה למשל אצל אנשים עם אסתמה. גם אצל תינוקות וילדים קטנים. כמו כן, אצל ילדים בוגרים ומבוגרים לעיתים קרובות מפגש עם אלרגנים שונים כמו אבק, אבקני פרחים, עצים, עשבים, פרוות חיות ועוד יכולים להיות הטריגר להפעלה מוגזמת של מערכת החיסון. 

מה גורם לשיעול להימשך זמן רב?

שיעול שנגרם מוירוס למשל יכול להמשך אפילו חודש. אנשים עם אסתמה לעיתים קרובות מרגישים החמרה בעונות המעבר. השיעול עלול להתגבר גם בקרב הסובלים מאלרגיות בייחוד בתקופה הנוכחית וכאמור – ילדי הגן הם מטרה קלה להידבקות בווירוסים עונתיים בשל הפרשות נזלת עונתיות ומידבקות המחמירות בעת שהייה בחללים סגורים. בנוסף, ישנן סיבות נוספות שעשויות לגרום לשיעול ממושך כמו: עישון, ריפלוקס ועוד.

מתי חשוב לגשת לרופא?

אדם בריא לרוב לא נזקק לטיפול. במצבים הבאים כדאי לגשת לבדיקת רופא: אם השיעול נמשך מעל חודש,  אם הוא גורם לקוצר נשימה, מפריע לשינה בלילה, מלווה בחום מעל יומיים-שלושה או בכל מצב חריג אחר. כשמדובר בילדים קטנים, חשוב מאוד לזכור ששיעול חריג או ממושך יכול להיגרם גם על ידי שאיפת גוף זר, כמו למשל בוטנים, שקדים, גרעינים וכדומה, לכן חשוב לשים לב ולבחון אם הילד סבל מהשתנקות ולגשת לרופא אם יש חשש לכך.

מהו הטיפול המקובל?

כשמדובר במבוגרים הסובלים מווירוס נשימתי פשוט, ישנן תרופות ללא מרשם רופא שעוזרות לייבוש הנזלת ובכך ייבוש נוזלי מערכת הנשימה העליונה. במצבי ליחה מרובה אצל מבוגרים, ישנם סירופים וכדורים המסייעים לליחה המגובשת להיפלט יותר בקלות מהגוף. ישנם סירופים וכדורים שמשלבים מספר תרופות המסייעות לייבוש הנזלת והפחתת הליחה וכן אנטי-אלרגנים להפחתת יצורם במנגנון האלרגני. אלה יכולות לסייע  מעט בהקלה על השיעול.

YOU MIGHT ALSO LIKE