המדריך המקיף: כל מה שכדאי לדעת על תרופות הרגעה
כמעט לכל אחד יש דעה על כדורי הרגעה - יש מי שלא יכולים בלעדיהם, ואחרים לא מוכנים לשמוע עליהם, בגלל החשש מתופעות לוואי או התמכרות. האמת, כמו תמיד, נמצאת אי-שם באמצע

יותר ויותר אנשים ברחבי העולם בוחרים ליטול תרופת הרגע, מסיבות שונות. בדרך כלל ההשפעה מגיעה רק לאחר חודש ימים, אך לפני שבוחרים לצאת למסע הזה, חשוב לדעת כמה דברים כגון ההבדל בין הסוגים השונים, תופעות הלוואי, ומה קורה כאשר בוחרים להפסיק ולהיגמל. הנה המדריך המלא שיעשה לכם קצת סדר. 

ראשית, יש להכיר את קבוצת הפופולרית המוכרת והנפוצה ביותר כיום בעולם, הנקראת נזודיאזפינים. מדובר על קבוצת תרופות בעלות מבנה כימי דומה ומנגנון פעולה משותף של דיכוי מערכת העצבים. הן פרצו לעולם בשנותה חמישים ומשמשות לטיפול במגוון מצבים: חרדה, בעיות שינה, פרכוסים, ספאזם שרירי ועוד.

יש כ-50 סוגים של בנזודיאזפינים, ובהם ברוטיזולאם (בונדורמין) המשמש לשינה; אוקסזפאם (ואבן), קלונזפאם (קלונקס) לורזפאם (לוריוון), דיאזפאם (ואליום) ואלפראזולאם (קסנאקס) המשמשים לטיפול בחרדה; וכלורדיאזפוקסיד, שהוא רכיב בתרופה נירבקסל המשמשת לטיפול במעי רגיז ובכיבים במערכת העיכול.

מי יכול להשתמש בתרופות הרגעה ומתי?

אין לשכוח כי מדובר בתרופות ותיקות שפעילותן מהירה ויעילה. לפיכך, במקרים בהם נדרש מענה קצר ונקודתי כמו התקפי חרדה, טיסה או הכנה לפרוצדורה רפואית - בנזודיאזפינים הם אופציה טיפולית נפוצה. בנוסף, מקובל לרשום כמה כדורים כטיפול נקודתי עבור מטופלים המתחילים ליטול תרופות נוגדות דיכאון וחרדה ממשפחת SSRI, מאחר שהן עלולות להגביר חרדות בימים הראשונים לטיפול. עם זאת, חשוב להבהיר למטופלים את הבעיות שבשימוש ממושך, לחדד אזהרות בדבר נהיגה תחת השפעת התרופות, להבהיר את האיסור על צריכת אלכוהול ואופיאטים, ולהימנע מחידוש אוטומטי של מרשמים לתרופות אלו מבלי לבחון את הצורך בהן.

כיצד זה עובד?

בנזודיאזפינים מדכאים את מערכת העצבים המרכזית דרך המוליך העצבי והתואצה היא הפחתת מתח הסף הדרוש לעירור דחף עצבי או במילים פשוטות יותר - יוצר אפקט מעכב. בנזודיאזפינים אינם מגבירים את רמות ה-GABA או את פעילותו, אלא גורמים לו להיקשר בסבירות גבוהה יותר לקולטן שלו ולפעול בצורה משמעותית וחזקה יותר.

תופעות לוואי עיקריות

תופעות הלוואי העיקריות של הבנזודיאזפינים נגזרות מפעילותם המדכאת על מערכת העצבים המרכזית, והן כוללות טשטוש, ישנוניות ועייפות. תופעות לוואי אלו באות לביטוי מוגבר אצל קשישים, אנשים הסובלים מבעיות קונגיטיביות, פגיעה בזיכרון ועלייה בסיכון לנפילות ולשברים. מסיבה זו, תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים לא מומלצות לגיל השלישי.

תגובות ושילוב עם תרופות אחרות

תרופות הרגעה עם אלכוהול

שילוב זה יכול להיות מסוכן מאוד, והוא מגביר את הסיכון לדיכוי נשימה ולמוות. גם במקרים קיצוניים פחות ,השילוב של שני חומרים המדכאים את מערכת העצבים אינו מומלץ בגלל הגברת תופעות הלוואי הנגזרות מדיכוי זה – ישנוניות, בלבול וסיכון מוגבר לנפילות ולתאונות. לפיכך, ההמלצה היא להימנע מצריכת אלכוהול במהלך השימוש בתרופות הרגעה ממשפחת הבנזודיאזפינים.

האם תרופות הרגעה ממכרות?

לצד תלות בתרופה ותופעות גמילה, התמכרות מתבטאת בהתנהגויות כמו חיפוש אחר החומר, כמיהה קבועה אליו, פגיעה בתפקודים שונים כתוצאה מהשימוש בו ונטילה לפרקי זמן ממושכים יותר או במינונים גבוהים יותר מהנדרש. כמו כן, תלות וסבילות מתפתחות בעקבות ירידה בכמות התרופה או ברגישות הקולטנים לחומר, בעוד שהתמכרות קשורה לפעולתו של החומר על מערכת התגמול במוח, המתווכת על ידי המוליך העצבי דופמין.

הפסקת שימוש ותסמיני גמילה

אם נעשה שימוש ממושך ורצוף בתרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים, ההפסקה צריכה להתבצע באופן הדרגתי, ולעתים יחלפו חודשים עד שתתאפשר הפסקת שימוש מוחלטת. נטילה רצופה וממושכת של התרופות גורמת לירידה בכמות וברגישות של הקולטנים. לכן, הפסקה פתאומית של טיפול תרופתי רצוף תתבטא בתסמיני גמילה. בתרופות שמשך הפעילות שלהן קצר, תסמיני הגמילה יופיעו מהר יותר – בעוד שבתרופות שמתפנות מהגוף כעבור כמה ימים, הם יופיעו מאוחר יותר ובצורה הדרגתית.

למי לא מומלץ להשתמש בתרופות הרגעה?

בגלל פוטנציאל השימוש לרעה השימוש בבנזודיאזפינים השימוש בהן אינו מומלץ למי שיש לו רקע או גורמים אישיותיים המגדילים את הסיכון להתמכרות. קבוצת סיכון נוספת, שהיא למרבה הצער גם קבוצת צרכנים גדולה מאוד, היא אוכלוסיית הקשישים. קשישים רגישים יותר לתופעות הלוואי של בנזודיאזפינים וחשופים יותר לתגובות בין-תרופתיות, משום שלרוב הם נוטלים הרבה תרופות במקביל.

YOU MIGHT ALSO LIKE