שלל יתרונות בריאותיים: כל הסיבות לבצע אימון משקולות
למרות שכל העולם מדבר על אימוני כוח, אימון הרמת משקולות מביא עימו שלל יתרונות בריאותיים מפתיעים, ביניהם שיפור יציבות, חיזוק עצמות ועלייה במצב הרוח. אז מה חשוב לדעת על אימון זה? ולמה רצוי להכניס אותו לתוכנית הכושר שלכם כבר ממחר?

לפי מחקרים של השנה האחרונה, נראה כי רוב המתאמנים מבצעים פעילות אירובית, שעל אף השפעתה המסוימת על מערכת השריר והשלד, עיקר התועלת שלה באה לידי ביטוי בשיפור סיבולת לב-ריאה, מערכת הלב וכלי הדם. לא רבים מודעים לתועלות שמגיעות עם אימוני משקולות.

אימון הרמת משקולות הינו למעשה אימון גופני המתבצע באמצעות הפעלת שרירי השלד במישורים שונים כנגד התנגדות חיצונית כלשהי. למעשה, ניתן לבצע אימון זה באמצעים מגוונים למדי: ניתן להתאמן כנגד משקולות או כנגד גומיות כוח, כנגד משקל גוף, עם אביזרים דוגמת רצועות TRX או באמצעות מכשירים ומכונות בחדר הכושר. כאמור, האפשרויות הן רבות. 

לרוב, המטרה באימונים היא שימור או שיפור מסת השריר לצורך אסתטי, אך בין המטרות הנוספות ניתן למנות גם את פיתוח סיבולת וכוח השריר, הכוח המתפרץ או מרכיבי כושר נוספים - חלקם לשם הישגים ספורטיביים וחלקם לא. אימון משקולות נפוץ יותר בקרב מי שמעוניין לשפר את מסת השריר, אך כאמור, הוא מביא עימו שלל יתרונות, שרלוונטים לכולם:

שיפור מדדים מטבוליים 

בעבר נהוג היה לחשוב כי פעילות אירובית היא הפתרון כאשר המטרה היא להשפיע על מדדים מטבוליים שונים כמו ערכי סוכר גבוהים או כולסטרול גבוה. אולם כיום יותר ויותר מחקרים תומכים בעובדה כי לאימוני התנגדות השפעה חיובית ומיטבה על מדדים מטבוליים רבים. השפעת האימונים עשויה לבוא לידי ביטוי בהפחתה של רמות סוכר, שומנים בדם וערכי לחץ דם גבוה וגורמי סיכון נוספים. האימונים  עשויים להשפיע לטובה גם על בריאות העצמות. בנוסף, נמצא כי אימוני משקולות מצופפים ומחזקים את העצם ועשויים למנוע בעיות שלד ומפרקים שונות כמו אוסטיאופורוזיס וכדומה.

מרים את מצב הרוח

גם מצב הרוח שלכם יכול להרוויח מביצוע אימוני משקולות. במחקר שנערך בקרב מחלימים מאירועי לב, נמצא כי אימוני התנגדות עשויים להשפיע לטובה על מצב הרוח על ידי הפחתת סטרס - מצב נפשי שכיח המאפיין קבוצת אוכלוסייה זו. באופן כללי, אנשים המבצעים אימון זה עשויים לחוש פחות לחוצים ויותר חיוניים בחייהם.

שיפור התפקוד המיני

בין התועלות הרבות של ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר, ניתן למצוא השפעה חיובית רבה גם על התפקוד המיני. התפקוד המיני שלנו יכול להיות מושפע לרעה ממשתנים רבים כמו בעיות בריאותיות פיזיולוגיות והורמונליות, הרגלים רעים כמו עישון ותזונה לקויה, דימוי גוף שלילי, ומן הסתם גם מהכושר הגופני.

רוב המחקרים מצביעים על פעילות אירובית כתורמת יותר לתפקוד המיני, אך מחקרים של השנה האחרונה הראו כי קיים קשר חיובי לאימון משקולות. חשוב לדעת כי לא רק גברים נהנים מההשפעות המיטביות של אימוני משקולות על התפקוד המיני. במסגרת מחקר שנערך בקרב נשים הסובלות משחלות פוליציסטיות, ביצעה קבוצת הנבדקות אימוני התנגדות ואימונים אירוביים. נמצא כי אימון ההתנגדות תרם משמעותית להיבטים רבים הקשורים לתפקוד המיני בקרב קבוצה זו, דוגמת עוררות מינית ותשוקה באופן כללי, לצד הפחתה ניכרת בבעיות כמו יובש נרתיקי, חרדה או דיכאון.

על מנת ליהנות מהיתרונות ההמלצה היא לבצע בין שניים - שלושה אימונים בשבוע, כאשר בין אימונים מפריד יום אחד לפחות למנוחה ולהתאוששות של השרירים.

לסיכום, לפני שאתם ממהרים לתרגל, מוטב להתרכז בתרגילים דוגמת לחיצת חזה או חתירה, המפעילים גם הם את השרירים כולם. מספר סטים הגיוני עשוי בין שניים לשלושה בתור התחלה, כאשר יש סט לכל קבוצת שרירים, וטווח חזרות מקובל עשוי להיות בין תשע לעשר, זאת כמובן בהתאם למטרת האימון ורמת הכושר.

YOU MIGHT ALSO LIKE