עשרות סוגים שונים ואין ספור יתרונות בריאותיים: הגיע הזמן להכניס קצת קארי למטבח
הוא נפוץ בכל מטבחי המזרח כבר אלפי שנים, ובשנים האחרונות גם במטבח המודרני. לקארי עשרות סוגים ורמות חריפות שונות, אך חשוב מכל - הוא ממש טוב לבריאות שלכם. הנה קצת מידע על התבלין הייחודי הזה, וכמה יתרונות מרכזיים שהוא מביא עימו

ישנם עשרות סוגים של קארי הייחודיים לכל מדינה. כך למשל הקארי ההודי המפורס והנפוץ הוא תערובת תבלינים יבשה המכילה כורכום, כמון וזרעי כוסברה, אך בנוסף עוד מגוון שלם של תבלינים: הל, קינמון, ציפורן, חילבה, פלפל שחור טחון, גלנגל טחון. לכל תבלין בפני עצמו ישנם ערכים תזונתיים ובריאים גבוהים מאוד, ולכן הקארי ההודי נחשב לבריא במיוחד. אך כל קארי מביא עימו שלל יתרונות בריאותיים חשובים. הנה כמה מהם:

תכונות אנטי דלקתיות 

מכיוון שאבקת קארי זו עמוסה בתבלינים כמו כורכום, כוסברה ופלפל צ'ילי, אין זה פלא שהתבלין הזה הוכח כמספק השפעות אנטי דלקתיות. כורכום, אחד התבלינים העיקריים בתערובת, מכיל פיגמנט בשם כורכומין. כורכומין ידוע ביכולתו להילחם בדלקת על ידי ויסות חלבונים דלקתיים, למעשה, מחקר הראה כי כורכום וכורכומין מקלים על תסמינים של מחלות דלקתיות כגון דלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים ניוונית ומחלות מעי. 

משפר את בריאות הלב 

מחקר הראה שתערובת התבלינים הקיימת בקארי יכולה להגביר את זרימת הדם ולשפר את תפקוד כלי הדם, מה שבתורו יכול להפחית את הסיכון למחלות לב. מחקר שנערך בקרב יותר מ-100,000 אנשים מצא שאלו שאכלו ארוחות על בסיס אבקת קארי 2 עד 3 פעמים בחודש עד פעם בשבוע, מצאו באופן משמעותי רמות טריגליצרידים נמוכות יותר בהשוואה לאנשים שצרכו קארי פחות מפעם בחודש.

השפעה אנטי סרטנית

לתבלינים רבים באבקת קארי יש תכונות אנטי-סרטניות. מחקרים רבים מצאו שכורכום, במיוחד, יכול להילחם בתאי סרטן מסוימים. כורכומין, התרכובת הפעילה העיקרית בכורכום, ידועה כבעלת תכונות חזקות למלחמה בסרטן. זה גורם למוות של תאים סרטניים ומעכב התפשטות של תאים סרטניים על ידי דיכוי מסלולי איתות ספציפיים בגוף. מחקרים הראו כי תבלינים אחרים של אבקת קארי, כגון פלפל צ'ילי, כוסברה וכמון, יכולים להציע השפעות אנטי-סרטניות חזקות. 

מכיל נוגדי חמצון רבי עוצמה

נוגדי חמצון הן תרכובות המסייעות במניעת נזק לתאים הנגרם על ידי מולקולות תגובתיות המכונות רדיקלים חופשיים. יותר מדי רדיקלים חופשיים בגוף עלולים להוביל ללחץ חמצוני, מצב הקשור למצבים כרוניים כמו מחלות לב, סרטן וירידה נפשית. אכילת מזונות עשירים בנוגדי חמצון יכולה להפחית את ההשפעות של מתח חמצוני ולהפחית את הסיכון למחלות. אבקת קארי מכילה שפע של נוגדי חמצון, כגון כורכומין, קוורצטין, פינן, לוטאין, זאקסנטין וכמון.  לכן, הוספת אבקת קארי למזון שלכם יכולה לסייע בהפחתת מתח חמצוני והסיכון למחלות.

בנוסף ליתרונות אלו, צריכת קארי יכולה לשפר את הבריאות בדרכים נוספות:

  • עוזר להוריד את רמות הסוכר בדם. מחקר שנערך בקרב יותר מ-100,000 אנשים מצא שאלו שצרכו כמויות מתונות של קארי היו בעלי רמות סוכר נמוכות משמעותית מאלו שאכלו קארי פחות מפעם בחודש
  • משפר את בריאות המוח. מחקרים הראו שכורכומין, התרכובת העיקרית בכורכום, יכול לשפר משמעותית סימנים של ירידה נפשית ולהפחית את הסיכון לפתח מחלת אלצהיימר.
  • משפר את תחושת המלאות. במחקר שהתקיים בשנה האחרונה נמצא כי אנשים שאכלו ארוחות המכילות 6 או 12 גרם אבקת קארי דיווחו על ירידה משמעותית ברעב והתשוקה, בהשוואה לאלה שצרכו ארוחה אחרת. 
  • תכונות אנטי פטרייתיות ואנטי בקטריאליות. אבקת קארי מכילה כוסברה וכמון, שני תבלינים שהוכחו במבחנות כבעלי השפעות אנטי-פטרייתיות ואנטי-בקטריאליות. 
  • משפר את בריאות העיכול. מחקרים מצאו שכורכומין יכול לעזור למערכת העיכול שלך לתפקד כראוי ולהקל על תסמיני הפרעות עיכול.

לסיכום, כיצד תוסיפו קארי לתזונה שלכם?

מכיוון שאבקת קארי היא תערובת של תבלינים, ניתן להשתמש בה לטעם מנות רבות. אבקת קארי בעלת טעם ייחודי וחם שיכול לקבל טעמים מתוקים וחריפים כאחד, בהתאם לשילוב המדויק של התבלינים.  ברגע שתמצאו אבקת קארי שטעימה לכם נסו להוסיף אותה למנות כמו מרינדות, תבשילים ומרקים. למעשה, ניתן להשתמש בתערובת התבלינים הרב-תכליתית הזו כדי לתבל כל דבר, מירקות ועד דגים ובשר. אל תחששו לנסות. 

YOU MIGHT ALSO LIKE