ההבדלים לא מסתיימים בצלחת: צמחוניים מול אוכלי בשר
בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בוחרים לזנוח אכילת בשר ולהיצמד לתזונה מן הצומח. ההבדלים הפיזיים והבריאותיים ברורים לנו, אך מחקר חדש חושף כי לצמחונות וטבעונות גם לא מעט יתרונות נפשיים ורגשיים משתלמים במיוחד

תזונה צמחונית מבוססת ברובה כלל על דגנים, פירות וירקות, קטניות ואגוזים. היא נוטה להכיל פחות שומן רווי וכולסטרול ויותר סיבים תזונתיים, מגנזיום, אשלגן, ויטמין C ו-E, חומצה פולית, נוגדי חמצון טבעיים ועוד חומרים פעילים מצמחים. רוב היתרונות הבריאותיים של משטרי תזונה צמחוניים ידועים לנו, אך מחקר חדש חושף עוד.

כאמור, מחקר חדש מצא כי אנשים שאכלו פחות מוצרים מן החי היו בעלי מדד מסת גוף נמוך יותר בהשוואה לאוכלי בשר. המחקר, התבסס על סקר שנערך על ידי מכון אלנסבך - אחד ממכוני דעת הקהל היוקרתיים בגרמניה, מצא כי סיבה אחת לכך עשויה להיות שמי הניזונים מתזונה מבוססת צמחים אוכלים פחות מזון מעובד.

כידוע, מוצרים עשירים בשומן ובסוכר משמינים במיוחד. לכן, הם מגבירים את התיאבון ומעכבים את תחושת השובע. אם אתם נמנעים ממזון מהחי, אתם למעשה צורכים פחות מוצרים כאלה, והיתרונות הבריאותיים ברורים. בנוסף, אוכל צמחוני מכיל גם הרבה סיבים תזונתיים, המשפיעים לטובה על המיקרוביום במעי. 

המחקר הנוכחי מצא עוד נתון מעניין על ההבדל בין צמחונים לאוכלי בשר, והוא קשור לאופי. במחקר נמצא כי צמחונים מאושרים יותר מאוכלי בשר, ואף יותר רגועים ושלווים ביחס למי שאוכל בשר ומוצאים מן החי. 

בנוסף, מבחינת מחלות לב וכלי דם נמצא שלצמחונים יש סיכוי נמוך יותר למות ממחלות לב לעומת אוכלי בשר, גם ללא קשר להשמנה. כלומר בדיאטה הצמחונית יש אספקטים נוספים שמשפיעים על תחלואה ותמותה. ההשפעה המיטיבה של התזונה הצמחונית נובעת כנראה מריבוי חומצה פולית, נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים, הנמצאים בירקות, דגנים מלאים, קטניות ואגוזים והקשר שלהן להפחתת הסיכון לסוכרת סוג 2 הוכח מחקרית. 

תזונה צמחונית קשורה גם לרמות נמוכות יותר של כולסטרול רע כיוון שסיבים תזונתיים מורידים את רמת הכולסטרול. כך למשל, בסויה יש חומרים בשם פלבנואידים, שמורידים רמות כולסטרול רע ומתפקדים כנוגדי חמצון. בקטניות, אגוזים, דגנים מלאים ושמנים מהצומח נמצאים חומרים בשם סטרולים, שמפחיתים את ספיגת הכולסטרול מהמזון. 

צמחונים, אם כך, נוטים פחות למות ממחלות לב וכלי דם ומסוגים מסוימים של סרטן. קיימות עדויות מחקריות לכך שהם נבדלים מצרכני בשר גם בגורמים נוספים שעשויים להשפיע על בריאותם. בין השאר הם נוטים לאמץ אורח חיים בריא וספורטיבי, סובלים פחות מעודף משקל.

ולסיכום, חשוב לזכור כי כבר הוכח מדעית שצריכת כמויות גבוהות של בשר אדום, ובעיקר בשר מעובד, מגבירה לאורך זמן את הסיכון לתמותה, למחלות לב וכלי דם, לסרטן המעי הגס וסוגי סרטן נוספים ולסוכרת מסוג 2. 

YOU MIGHT ALSO LIKE