תרופות בזמן הריון: מה מותר, מה אסור ומה חשוב לדעת
בתקופת ההיריון הגוף מפנה מקום לבייבי החדש ויש לא מעט שינויים שחייב לשים אליהם לב. אך מה קורה כאשר נוטלים תרופות קבועות? או שיש צורך בנטילת תרופה באופן חד פעמי? הנה כל המידע והתשובות שרצוי להכיר

בתקופת ההריון הגוף מפנה מקום לבייבי החדש כאשר ישנן המלצות חשובות הכוללות תזונה אופטימלית, פעילות גופנית מותאמת היריון, נטילת חומצה פולית לפני ובמהלך שלושת החודשים הראשונים של ההריון והימנעות מעישון ומאלכוהול בתקופת ההריון. 

ראשית, למה חשוב ליטול חומצה פולית ותוספי תזונה נוספים?

חומצה פולית היא ויטמין מקבוצת ויטמיני B החיונית להתפתחות תקינה של תאים ויש לה תפקיד חשוב בהתפתחות תקינה של העובר, במניעת מומים מולדים בתעלה העצבית ובמניעת אנמיה באם ובתינוק. 

ארגון הבריאות העולמי ממליץ לכל אישה בגיל הפוריות ליטול חומצה פולית מדי יום, עוד לפני תכנון ההיריון, לפחות חודש אחד לפני ההיריון ובמהלך שלושת החודשים הראשונים להיריון. המינון המומלץ הוא כדור אחד של 400 מיקרוגרם ליום.  לנשים המשתייכות לקבוצות סיכון למומים מולדים בתעלה העצבית משרד הבריאות ממליץ על מינון של 5 מיליגרם חומצה פולית ביום 

ומה לגבי תרופות?

ישנן נשים שנוטלות תרופות באופן קבוע מסיבות רפואיות (אסתמה, אפילפסיה, סוכרת, מיגרנה, יתר לחץ דם וכדומה). בתקופת ההריון חלק מהבעיות הבריאותיות משתפר או מחמיר, ולעיתים ההיריון מביא עמו תופעות חדשות ולא תמיד רצויות – כמו בחילות, הקאות, צרבות או סוכרת הריון. 

השאלה הנשאלת היא האם ניתן להמשיך לקחת את אותן התרופות בהריון? התשובה כמובן מורכבת ומשתנה בהתאם לתרופה ולמצב. כל אישה שלוקחת תרופה כרונית צריכה להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי המשך הטיפול במהלך ההריון. 

חשוב לדעת כי יש תרופות אשר יכולות להשפיע על ההריון באופנים שונים. אורך הריון ממוצע הוא כ־40 שבועות והוא מחולק לשלושה חלקים, טרימסטרים, של בין 13 ל־14 שבועות. כל טרימסטר מאופיין בהתפתחות פיזיולוגית אחרת של העובר. הטרימסטר הראשון הוא החיוני מכולם שכן בו נוצרים כל האיברים של התינוק. חשיפה לתרופה בתקופה הזאת נחשבת לקריטית ביותר, אבל גם בטרימסטר השני והשלישי קיימת שאלה לגבי השפעת התרופות על התפתחות ההיריון ועל המשך שלו.

תרופות שיש להימנע מהן באופן גורף במהלך הריון

איזוטרטינואין (קוראטן או רואקוטן, תרופה לטיפול באקנה).

אסיטרטין (שם מסחרי: נאוטיגסון, לטיפול בפסוריאזיס).

קומדין - תרופה נוגדת קרישה הניתנת לעיתים לנשים שסובלות מתסמונת APLA או שיש להן מסתם מכני בלב.

תרופות מסוימות לטיפול באפילפסיה (כמו ולפרואט Valproate).

תרופות ממשפחת הסטטינים לטיפול בכולסטרול. 

תרופות שונות לטיפול בסרטן וכימותרפיה. 

לסיכום, כמה מילים על תרופות ללא מרשם וצמחי מרפא

תרופות ללא מרשם אמנם לא דורשות אישור רופא לפני רכישה בבית המרקחת, אך גם הן תרופות לכל דבר ולא בכולן אפשר להשתמש בהיריון, כך שחשוב להתייעץ עם רופא או רוקח בנוגע לבטיחות השימוש בהן.

לגבי צמחי פרא, הם אמנם מגיעים ממקור טבעי – אך אין זה בהכרח אומר שהם בטוחים לשימוש. קיימים צמחי מרפא שיכולים להשפיע לרעה על התפתחות תקינה של הריון או אף לגרום להפלות. לכן מומלץ להימנע משימוש בצמחי מרפא במהלך ההיריון או להיוועץ לגבי הבטיחות שלהם במרכז הטרטולוגי. 

YOU MIGHT ALSO LIKE