עיזרו ליניב להציל את השבת
כבר שבע שנים שיניב כהן מארח ישראלים לערבי שישי ושבת בביתו • עד היום עברו אצלו אלפי ישראלים שרק הגיעו ללוס אנג'לס או וותיקים יותר שאילולא הוא, לא היה להם איפה לעשות את השבת. מדובר בהוצאה כספית עצומה ולא פשוטה ושעות רבות של הכנה • איך בדיוק אדם אחד עושה את זה? נפגשנו ושאלנו

אין כמעט מישהו בעיר המלאכים שלא מכיר את יניב כהן, גם אם לא יצא לו להתארח בביתו של יניב, רוב הסיכויים שהוא שמע על "השבת אצל יניב". כבר שבע שנים שיניב מארח בביתו מאות יהודים ביום שישי בערב, חלקם נשארים אף לישון ולמחרת היום נהנים מחמין מדהים שהתבשל לו כל הלילה.
הפעם הראשונה בה ראיינתי אותו היתה לפני חמש שנים, יניב היה אז רווק בעל חברה לניקוי שטיחים ומערכות מיזוג אוויר והוא בדיוק רכש בית בוואלי במטרה לארח את כל גדודי האנשים שהיו זורמים אליו מכל רחבי העולם. מאז יניב הספיק להתחתן, להביא שני ילדים לעולם ולחתן עוד 20 זוגות.
רבים האמינו שלאחר החתונה ולידת הילדים האובססיה של יניב לארח כל יום שישי, תירגע קצת, בכל זאת, מדובר בהוצאה כספית גדולה במיוחד ובהרבה מאוד זמן- קניות, בישולים, ניקיונות וכו'.
אבל יניב בכלל לא חשב להוריד הילוך. "איך אני יכול להפסיק? המקום הזה נותן תקווה לאנשים בודדים שאין להם איפה לעשות את השבת. מגיעים לכאן אנשים שרק הגיעו מהארץ וכאלו שגרים כאן שנים אבל אין מי שיארח אותם בשבת והם נשארים לבד ביום שישי בערב. הבדידות זוהי המחלה הכי קשה בעולם שאני לא מאחל לאף אדם. יש גבר מבוגר שאיבד את אשתו בתאונת דרכים והוא מגיע אלי באוטובוס מהעיר כי הוא מפחד לנהוג וגם חוזר הביתה באוטובוס. הוא מחכה כל השבוע ליום שישי כדי לבוא לכאן ולהיות בין אנשים והוא לא היחיד. ואני מכיר גם כאלו שישנים באוטו והארוחה הביתית החמה היחידה שהם זוכים לה היא בערב שישי אצלי, ועוד אישה שאיבדה את בנה מהמחלה וגם הוא היה מארח בשבתות וכשהיא מגיעה היא מרגישה אור בלב ככה 7 שנים. אז איך אני יכול להפסיק? מה היהודים האלו יעשו?"

אירוח כזה הוא לא עניין זול, איך אתה מממן את זה?
"זו באמת בעיה. אני באלפי מאות מינוס, לוקח הלוואות מכרטיסי האשראי כשאחד מתמלא, אני פותח עוד אחד, ואשתי שהיא ארכיטקטית במקצועה עזרה המון לשבת".

והיא לא מתרגזת על כך? לא כל אישה היתה מוכנה לארח מאות אנשים מדי שבוע
"כן, אני מודה שזה לא קל אבל זה משהו שאני לא יכול להפסיק. בזמנו גם הייתי מארח בחגים והיו מגיעים עוד יותר אנשים ואת זה כבר הפסקתי, אבל אני לא יכול להפסיק לארח ביום שישי, אם האנשים האלו לא יוכלו לעשות את השבת אצלי, פשוט מאוד לא יהיה להם איפה להיות. אם הם רק הגיעו ללוס אנג'לס אז הם יהיו זרוקים באיזה בית מלון ואם הם בודדים וללא משפחה, אז הם ישארו לבד בערב שישי. אני לא יכול להפקיר אותם. אצלי הם מכירים חברים חדשים וגם בני ובנות זוג ואילולא ערבי השבת האלו, יש סיכוי שהיו מתבוללים".

יניב עם אשתו ספיר

כמה עולה כל שבת ובמה זה כרוך?
"כאלף דולר בערך כל יום שישי ושבת. אני הולך פעם בשבוע יוצא לעשות קניות, הולך לקוסקו ועושה עוד 7 עצירות לקניית מוצרים שונים, בשר כשר, דגים חלות וכו'. אחר כך מבשל ומכין סלטים, שכרתי גם מישהי שתעזור לי עם הבישולים כי זה בלתי אפשרי בשבילי לעשות הכל לבד. אני גם מכין חמין לשבת כי יש תמיד אנשים שנשארים לישון כאן או מגיעים במיוחד לחמין. ביום שישי אני מסדר שולחנות עם מפות לבנות ל-100-200 איש כי אני לא יודע תמיד כמה אנשים יגיעו. לאחר הקידוש ונטילת הידיים, אנו עושים מוציא לחם מן הארץ, מגיש לכל אחד דג ואחרי שאנו אוספים את הצלחות, מחלק את הבשרים והכל עם סכו"ם וצלחות חדשים כי אי אפשר לערבב בין בשר ודגים. על כל שולחן יש 12 סוגי סלטים, שתיה וכל מה שצריך".

האורחים עוזרים לך קצת להרים מהשולחן, לרחוץ כלים?
"לא, אני לא רוצה שהאורחים יעשו כלום שיגיעו כמו מלכים. ואגב, בכל ארוחה כזאת הם זוכים גם לבידור, אני עושה להם הופעה, מצחיק ומבדר אותם, זאת לא רק ארוחת ערב והולכים הביתה. בסוף כל ארוחה כזאת אנו אומרים ברכת המזון ואומרים דבר תורה, לא ממש שיעור תורה אבל עדיין לתת להם תוכן עם משמעות ליהדות".

עם השנים ומספר האורחים שגדל והלך, הבין יניב שאין לו ברירה הוא צריך להתרחב. הוא הוציא Equity מהבית, קנה את הבית ליד ואת הבית הראשון הקדיש כל כולו למען "השבת אצל יניב". בחצר האחורית הוא הוציא את הדשא, שפך בטון וסגר אולם ענק כך שיוכל לארח את מאות האורחים מתחת לכיפת השמים. בנוסף, הוא מארח בבית ישראלים שמגיעים מהארץ ומשכיר להם חדרים במחיר סמלי כך שתהיה להם נחיתה קלה.
כשראיינתי אותו לראשונה, הודה יניב שהוא מקווה להכיר את אשתו יום אחד מסביב לשולחן השבת. לפני שלוש שנים זה סופסוף קרה. יום אחד הגיעה לערב שבת בחורה צעירה ויפה שרק נחתה בלוס אנג'לס ושמעה על "המצחיק הזה שעושה אצלו ערבי שבת". קראו לה ספיר "ראיתי מייד שזאת מישהי בשבילי, בחורה מאוד עדינה ושקטה ואחת שמוכנה לקבל באהבה את כל ארוחת השבת אצלי בבית" סיפר לי אז יניב. בינואר 2020, הוא הציע לספיר נישואים בדרך מקורית ומיוחדת- במסיבת החנוכה של ליאור גוב במועדון Lure בהוליווד. ספיר עלתה לבמה מופתעת כולה, היא ממש לא ציפתה להצעת נישואים שכזאת. בתמונות שהנציחו את המעמד נראה יניב בוכה מהתרגשות כשהקהל מחזיק בטלפונים הניידים ומתעד כל רגע.
יניב שאוהב לעשות הכל בגדול, רצה להזמין לחתונה את כל החברים והאורחים שמגיעים אליו מדי שבת. "רציתי חתונה ענקית אבל לא היה לי מספיק כסף. החתונה היתה צריכה לעלות 100 אלף דולר. אז התקשרתי לחברים עשירים, כאלו שיש להם מליונים בעובר ושב וביקשתי: 'אני צריך רק 10 אלף דולר הלוואה בשביל לשלם לאולם'. ואז קיבלתי תגובות כמו: "מצטער, לא יכול, בדיוק קניתי למבורגיני, או אחד אחר שאמר לי: בדיוק קניתי בניין, אין לי להלוות לך. זה מאוד פגע בי, הייתי מאוכזב אבל החלטתי לא לוותר ובטחתי בבורא עולם שדברים יסתדרו. יום אחד פוגש אותי חבר לוקסמית', אחד שאין לו באמת הרבה כסף ואומר לי: 'יניב, מה קורה? אתה נראה קצת מוטרד ועצוב'. אמרתי לו: 'אני מתחתן ואין לי כסף לחתונה'. והוא בלי לחשוב פעמים ענה לי: 'מה הבעיה, אני אתן לך' והעביר לי בשניה 30 אלף דולר".
יניב הנרגש שילם לאולם אירועים והתחיל לשלוח הזמנות, אבל אז פרצה מגיפת הקורונה ובעלי האולם התקשרו להודיע לו שאין להם ברירה אלא לסגור את המקום בהוראת הממשלה. "הם החזירו לי את הכסף ואני וספיר החלטנו ללכת על חתונה צנועה יותר בחצר האחורית של בית הכנסת עדת ישורון של הרב גבאי. כל החתונה הזאת עלתה לי 10 אלף דולר, כך שהכל באמת קרה לטובה, לא הייתי צריך לקחת הלוואות ולהישאר עם חובות גדולים וגם החזרתי לחבר את הכסף"?

מה קרה לעסק שלך בקורונה?
"נאלצתי לסגור כי לא היו עבודות, אנשים לא רצו להכניס אליהם אנשים הביתה לניקוי שטיחים, אז החלטתי לשנות כיוון ולפתוח משאית אוכל לפלאפל, אבל לא הלך לי. עבדתי מהבוקר עד הערב שנתיים שלמות עד שהבנתי שזה לא בשבילי ונכנסתי לעסקי הקונסטרקשן, גם זה לא הלך לי כי עד שתמכור משהו, אתה צריך כסף לחיות, אז עכשיו נכנסתי לעסקי דלתות הגראג'".

ובכל זאת, למרות המצב, המשכת לערוך את ערבי השבת בבית?
"כן. לקחתי הלוואה וכך המשכתי לממן את ערבי השבת".

אין לך בעיות עם השכנים, זה כאילו שכל יום שישי יש לך מסיבה בבית
"נכון, יש בעיות רעש וחניה אבל השכנים אוהבים אותי תודה לה׳".

אנשים רבים שיקראו את הכתבה הזאת אולי יופתעו לשמוע על הקשיים הכלכליים הגדולים אליהם נכנס יניב בגלל ערבי השבת. יניב תמיד משדר תחושה שהכל בסדר שהדלתות בביתו תמיד פתוחות, כל דיכפין ייתי וייכול, השולחנות תמיד מלאים באוכל ושום דבר לא חסר, אבל האירוח הזה לא בא לו בקלות ועולה ממון רב ובשביל זה יניב זקוק לעזרת הקהילה.
"אני רואה את זה כמצווה של ממש ואני קורא לכל הקהילה לעזור לי להציל את השבת," אומר יניב. "יש כאן אנשים עשירים מאוד שיכולים לעזור במצווה הזאת. מספיק שכל אחד מהם יתן טיפה זה יעזור לי להמשיך לערוך את ערבי השבת, הגעתי למצב שאני באמת לא יכול להרים את הדבר הזה לבדי".

אף אחד לא יאשים אותך אם תפסיק
"אני לא יכול כי הרבה אנשים תלויים בערבי השישי האלו. יש לי בעיה שאני לא יכול לבקש עזרה, אני מתבייש, אני גם לא יכול לבקש מאנשים שמגיעים לשלם, יש כאלו שבאמת אין להם ומבחינתי, כל מי שבא, ברוך הבא, שיבוא בכיף, אני לא בודק אם למישהו יש או אין, מבחינתי הדלת פתוחה תמיד לכולם".

ערב הפרשת חלה אצל יניב

מה מספר האנשים הרב ביותר שאירחת אצלך?
"הכי הרבה היו לי 300 איש בחגים, בראש השנה, פסח ושבועות. לצערי נאלצתי להפסיק עם החגים כי היה מדובר גם בהוצאה כספית ענקית וגם בשמונה ארוחות שצריך להכין, ברביקיו על האש, סטייקים, קציצות, אנטיפסטי, זה המון עבודה. רק את סוכות אני ממשיך לעשות, היו לנו 140 איש בסוכה".

אלו פידבקים אתה מקבל מהאורחים?
"אנשים מאוד מעריכים את זה, אומרים לי: 'יניב, הצלת לי את השבת', 'הכרתי את אישתי בזכותך וגם יש לי ילדים', 'אילולא אתה לא היה לי לאן ללכת'. אבל גם בלי להגיד לי כלום, אני רואה ויודע כמה השבת הזאת חשובה לאנשים שמגיעים לכאן, זה לא רק האוכל, זו החברותא, הזיווגים, זה להיות ביחד עם ישראלים אחרים ביום שבת, זה לא להרגיש לבד ובודד בבית. אם מישהו צריך עבודה, רכב או קשרים, אני תמיד שמח לעזור".

אתה מתכונן לשבת לאחר שבוע של עבודה וטיפול בשני פעוטות, מאיפה הכוחות?
"זה נכון, אני בקושי ישן בלילה, נאיה עכשיו בת שנתיים ורפאל בן חודשיים, אני עייף רוב הזמן אבל ברגע שהבית מתמלא באנשים, אני מייד מתמלא באנרגיה, מצחיק, רוקד, מגיש אוכל, עושה לאחד האורחים יום הולדת עם עוגה והוא בכלל לא ידע שיש לו יום הולדת אבל בכל זאת החלטתי לחגוג לו. פעם אחת יצאתי לחופשה שזה די נדיר ולא קורה כמעט, אנשים עדיין הגיעו אבל אמרו לי: זה לא היה אותו דבר בלעדיך, לא היה מי שיצחיק אותנו ויעשה שמח, תעשה טובה ותשאר בבית ביום שישי".

רוצים לעזור ולזכות במצווה? כל תרומה תתקבל בברכה!
Zelle 424-405-1982
Venmo @Yaniv7
shabbatcenter.com
החשבון מחובר לחברה ללא מטרת רווח
Yaniv’s shabbat inc
Tax ID 824642468

YOU MIGHT ALSO LIKE