אנשי רפואה בריטים נגד הבוסטרים: "לא היינו צריכים אותם - הם עבדו רק ל-70 ימים"
שניים מהמדענים הבכירים בממלכה המאוחדת העידו בפני ועדת חקירה פרלמנטרית אודות לקחי הקורונה והיממו את הנוכחים כשטענו כי חלוקת המאיצים לכלל האוכלוסייה הייתה טעות בריאותית וכלכלית

"בריטניה לא הייתה צריכה להפיץ בוסטרים לכלל האוכלוסייה", כך לפי אחד ממומחי הנגיפים המובילים במדינה פרופסור סר ג'ון בל מאוניברסיטת אוקספורד.

בל תמך בחסינות טבעית וטען כי היא עדיפה על חיסונים תוך טיעון כי "מתן האפשרות לנגיף להסתובב היא כנראה הדרך הטובה ביותר להגן האוכלוסייה", לפי הדיילי-מייל.

בל, ששימש כאחראי הבדיקות אצל בוריס ג'ונסון וכחבר בכוח המשימה האחראי על החיסונים, אמר שהוא "לא לגמרי בטוח" שהמדינה היתה זקוקה למינונים נוספים, שראשי משרד הבריאות אמרו שהיו חיוניים לכל המבוגרים כדי להגביר את ההגנה במקביל להתפשטות האומיקרון בחורף שעבר.


הזריקה השלישית הוצעה לכל בני ה-16 ומעלה ולחלק מבני ה-12 עד ה-15 שהיו באוכלוסיות סיכון. שלושה סבבים של זריקות עונתיות ניתנו לבני 50 +, צוותי רפואה, ומטפלים.

אך המדען מאוניברסיטת אוקספורד אמר כי מחלות קשות עקב הנגיף "נעלמו למעשה" והזריקות סיפקו רק הגנה לטווח קצר מפני הידבקות.

הוא קרא לממשלה "לחשוב עמוק" על אסטרטגיית החיסונים שלה - שכן לתת לנגיף להסתובב בקרב אנשים בריאים היא "כנראה הדרך הטובה ביותר להגן על האוכלוסייה".

הגישה לבוסטרים עד כה, מוערכת בעלות של בין 4-5 מיליארד ליש"ט בשנה לאוצר הבריטי. סר ג'ון שוחח עם חברי פרלמנט בוועדת המדע והטכנולוגיה ובוועדת הבריאות והרווחה כחלק מהחקירה אודות הלקחים שנלמדו ממגיפת קוביד. כשנשאל מה הראיות העדכניות ביותר ליעילותם של מאיצים, אמר סר ג'ון: "כל שלושת החיסונים המקוריים - חיסון AstraZeneca ושני חיסוני ה-mRNA - היו יעילים להפליא בחיסול המחלה הנוראה באמת שגרמה לכל כך הרבה מקרי מוות בשלב מוקדם. ועמידותם של החיסונים במניעת הבעיות הללו הייתה מרשימה. אני לא לגמרי בטוח שבכלל היינו צריכים מאיצים. אין לנו נתונים ברורים על זה".

הוא הוסיף: "אנחנו עדיין מקבלים כמה מקרי מוות, אבל הם בעיקר אצל קשישים ואנשים שלעתים קרובות יש להם זיהומים לצד בעיות רפואיות אחרות".

סר ג'ון ציין כי בוסטרים הם "כנראה הימור בטוח עבור קשישים", אבל הציע שאחרים לא צריכים זאת. הנתונים האחרונים מצביעים על כך שהמינונים הנוספים מציעים הגנה של 67% מפני הידבקות בקוביד - אשר נמשכת רק ל-70 יום, אמר. סר ג'ון הוסיף: "המאיצים לא באמת מספקים שום הגנה ממושכת - אתה יכול לקבל אחד עכשיו ועד אמצע ינואר תקבל מעט מאוד הגנה. עם זאת, חסינות טבעית - מורידה את הסיכון להידבק בנגיף במשך כחצי שנה, שהיא "כמות מהותית", אמר. "אני חושב שאנחנו צריכים לחשוב עמוק על אסטרטגיית החיסון שלנו עם מאיצים מעכשיו - כי ייתכן שהיא מאפשרת לנגיף להסתובב ולעבור באוכלוסיות שאינן בסיכון למוות, וזו היא כנראה הדרך הטובה ביותר להגן על האוכלוסייה".

דיים קייט בינגהאם, לשעבר ראש צוות המשימה של החיסונים, אמרה גם היא שהזריקות הנוכחיות "לא מספיק טובות", כשמסרה עדות משל עצמה לאותה וועדת חקירה פרלמנטרית כד"ר בל.

היא הוסיפה: "החיסונים שלנו כרגע לא מספיק טובים. צריך לשפר את איכות החיסונים, את העמידות, את היכולת להפסיק את ההדבקה, את הדרך שבה אנחנו נותנים חיסונים".

YOU MIGHT ALSO LIKE