הביקוש לנדל"ן בדרום קליפורניה מזנק, אך חלק מהנכסים היקרים ביותר נותרים ריקים
ברחבי דרום קליפורניה ניתן למצוא אלפי שטחים ריקים שבהם טרם נבנו בתים, החל משטחים קטנים יותר בערים כגון לנקסטר ועד לשטחים עצומים במאליבו ובל-אייר ■ חלקם הגדול נרכשו ע"י עשירי האזור, אז למה הם עדיין ריקים?

לאורך מאה השנים האחרונות, נדמה שבתים נבנו בכל פיסת אדמה אפשרית ברחבי דרום קליפורניה, החל מבתים מפוארים שתלויים מעל מדרונות תלולים או בונגלו לאורך החוף שנמצא מטרים ספורים מהבית של השכן וכלה ביחידות דיור שהפכו להיות כה פופולריות בקרב הקהילה הישראלית בעיר המלאכים.

אז איך קרה שדווקא שטחי הנדל"ן הכי טובים - בין אם מדובר בשטח שנמצא מטרים מהחוף במאליבו או בהרי בוורלי הילס ומשקיף לעבר כל לוס אנג'לס - נותרו ריקים לחלוטין? ובכן, זה לא קרה בגלל שהבעלים של אותם שטחים מעוניינים לשמור על אותם גבעות וחופים, אלא בגלל גחמות כאלה או אחרות של עשירי האזור.

באופן מדהים למדי, התשובה לשאלה פשוטה ומורכבת יחדיו: מדובר בשילוב של חמדנות, שפע ורצון עז לפרטיות. ולפעמים, נדמה כי לעשירי דרום קליפורניה יש דברים טובים יותר להתעסק בהם מאשר לדאוג לבנות בית ענק.

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

שלא יהיה ספק, ברחבי דרום קליפורניה ישנם שטחי נדל"ן רבים שנותרו ריקים ושבהם ניתן לבנות. לפי אתר הנדל"ן המוביל רדפין, כיום יש 3,497 שטחים מסוג זה אשר נועדו לבניית בתים (ולא, למשל, לבנייה מסחרית). באופן שמשקף את פערי המחירים הקיימים כבר עתה בשוק, השווי של כל אחד מהשטחים משתנה ממקום למקום.

כך לדוגמה, שטח של 2 דונם בלנקסטר - בקצה הצפוני של מחוז לוס אנג'לס - מוצע למכירה ב-3,000 דולר בלבד. בבל-אייר היוקרתית, לעומת זאת, שטח בגודל 1,070 דונם יעלה לכם לא פחות משישים מיליון דולר. אגב, בנדל"ן אוהבים להשתמש בביטוי "לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן", אבל מתברר שהמיקום הוא לא תמיד הפקטור הקובע. במרחק של קילומטרים בודדים אחד מהשני, ניתן למצוא שני נכסים במאליבו - אחד שמוצע למכירה ב-50,000 דולר, והשני ב-35 מיליון דולר.

לפני חמש שנים, הבעלים של קבוצת הבייסבול מילווקי ברוארס - מארק אטנסיו - שילם 6.6 מיליון דולר בתמורה לאחד השטחים הריקים האחרונים בברוד ביץ' (Broad Beach), אחת השכונות היוקרתיות ביותר במאליבו. מדובר בשכונה שבה התגוררו כוכבים הוליוודיים גדולים מאוד, ביניהם פרנק סינטרה, ג'ק למון ופירס ברוסנן.

רכישת השטח ע"י אטנסיו הושלמה ב-2017, אך במקום להשתמש בו לבניית בית, איש העסקים האמיד החליט לא לגעת בשטח. הסיבה? הוא מתגורר בבית בשטח הסמוך. במקום להתעסק עם שכנים חדשים ומעצבנים או להסתכן בכך שייאלץ להתמודד עם רעשי בנייה במשך שנים, אטנסיו הסכים לשלם 6.6 מיליון דולר כדי לקנות שקט נפשי. "בדרום קליפורניה, העושר שלך לא נמדד בכסף, אלא בפרטיות", מסביר ג'ק פריצ'ט, סוכן נדל"ן בכיר במאליבו, "העסקה של אטנסיו מוכיחה זאת". לדבריו של פריצ'ט, המקרה של אטנסיו אינו כזה חריג. בשנות ה-60, הוא מכיר בית במאליבו לשחקן הקולנוע סטיב מקווין, שבתגובה החליט לקנות את הנכסים משני הצדדים של הבית כדי לוודא שאיש לא יבנה בית בצמוד אליו.

היות שברוד ביץ' נחשבת לאחת השכונות המבוקשות ביותר בקרב עשירי דרום קליפורניה, לאורך רוב קו החוף ניתן למצוא בתים מפוארים. אטנסיו אומנם החליט להשאיר ריק את השטח הסמוך לביתו, אך מסתבר שהבעלים הקודמים של הנכס לא בנו בו מסיבות אחרות.

"פשוט לא הסתדר להם", מסביר פריצ'ט. לדבריו, השטח נרכש לפני עשורים רבים ע"י רופא בכיר שתכנן לבנות בו בית, אך ככל שהמתין עם הבנייה כך גברו הדרישות של העירייה (למשל, לבנות יסודות חזקים יותר). "בסופו של דבר, הוא הבין שיהיה קל יותר להעביר את הכאב ראש הזה למישהו אחר", אומר סוכן הנדל"ן.

60 מיליון דולר בתמורה לשטח עצום בבל-אייר

מסתבר שיש לא מעט מקרים כאלה - בייחוד במאליבו. "הייתה משפחה אחת שהחזיקה שטח גדול, דווקא לא בסמוך לחוף, אלא על צלע הר. הבעל מאוד רוצה לבנות שם בית, אבל אשתו התנגדה - וכך השטח נותר ריק במשך עשורים", פריצ'ט אומר ומסביר שהמשפחה השתמשה בשטח כמקום להחנות את מכוניותיהם כאשר הגיעו לבלות בחוף בסופי השבוע. לאחרונה, פריצ'ט סייע למשפחה למכור את הנכס ביותר ממיליון דולר: "לא תמורה רעה עבור מקום חניה", אמר.

בצד השני של מאליבו, שטח בגודל 4 דונם נמכר ב-11 מיליון דולר בשנת 2020, ובכך הפך לאחד מעסקי הנדל"ן היקרים ביותר בתולדות מאליבו בעשור האחרון. "מי שמכר את השטח החזיק בשטחים רבים ברחבי דרום קליפורניה ומעולם לא חש צורך לבנות בו", אומר פריצ'ט. כעת, לאחר רכישת השטח, אמורים להיבנות במקום שני בתים.

"שטחים זה הנכס השווה ביותר בדרום קליפורניה, לא הבתים. אין דרך 'לבנות' שטחים חדשים", מסביר סקוט תמקין, סוכן הנדל"ן שמנסה למכור כיום שטח בבל-אייר. מדובר בשטח עצום, כ-1,068 דונם אשר מהווה לא פחות משישה אחוזים מכלל השטח של בל-אייר. המחיר, למקרה שתהיתם, עומד על 60 מיליון דולר.

"אין הרבה כאלה, אבל יש אנשים עשירים מאוד שמעוניינים למכור שטחים מסוג זה ולהחזיק אותם עד שהם יחליטו מה לעשות, בין אם לבנות בהם או למכור אותם", מסביר תמקין. לדבריו, במקרה הזה בעל הנכס מעולם לא קיבל החלטה לבנות בו משהו: "רוכשים פוטנציאליים מציעים הצעות מעניינות. היה מישהו שרצה לבנות במקום חוות עזים, מישהו אחר הציע להקים מתחם ענק של בתי אבות ומישהו אחר בכלל רצה לבנות קמפוס חדש לבית ספר פרטי. מדובר בשטח עצום שניתן לבנות בו עד 17 בתים. כל שבוע אני מקבל שיחת טלפון ממישהו אחר, לכולם יש רעיונות יצירתיים".

השטח בבוורלי קרסט שנרכש ע"י אריק שמידט

נדמה כי בכל כמה שנים יש שטח למכירה שהוא כה גדול שאנשים בהלם מכך שהוא עדיין ריק, בייחוד במחוז כמו קליפורניה שבו מתגוררים קרוב לעשרה מיליון בני אדם - כ-3% מסך אוכלוסיית ארצות הברית.

הדוגמה הקיצונית לכך אירעה בשנת 2018, כאשר שטח עצום - כ-635 דונם - בשכונת בוורלי קרסט היוקרתית הוצע למכירה בסכום חסר תקדים: מיליארד דולר. רבים כינו את השטח כ"טוב ביותר" בדרום קליפורניה, אך במשך שנים איש לא הצליח לבנות בו דבר.

הייתה נסיכה איראנית שרצתה לבנות ארמון של ממש, אבל התוכנית לא יצאה לפועל. בהמשך היה כוכב סרטים שתכנן לבנות אחוזה מפוארת בנכס, אך גם זה לא צלח. לדבריו של בארי וואטס, סוכן נדל"ן בבוורלי הילס, אחת הסיבות לכך היא ההתעסקות הרבה הכרוכה בבניית בית כה גדול.

"אנשים עשירים בכסף בדרך כלל עניים בזמן, אז אין להם את הזמן - או את כוח - לשבת עם יועצים, להיפגש עם אדריכל ונציגים מטעם העירייה כדי לבנות אחוזה חלומית. ולכן, לא מעט קורה שמי שרוכש את השטחים הריקים עושים זאת מטעמי השקעה בלבד", הסביר.

וואטס מצביע על שטח אחר בוורלי קרסט, בגודל 485 דונם, שהיה שייך למייסד שותף במיקרוסופט, פול אלן. אלן מכר את הנכס לאריק שמידט, לשעבר מנכ"ל גוגל, ב-65 מיליון דולר: "אלן מעולם לא הגיע למצב שבו אפילו תכנן לבנות שם משהו, היו לו דברים אחרים להתעסק בהם".

YOU MIGHT ALSO LIKE