ביקורת נוקבת על עולם המסעדנות: ״התפריט״
במרכז העלילה של סרטו החדש של מארק מילוד נמצא שף קשוח ומסתורי וצוות עובדים צייתן שמוכן לעשות הכל בשביל להצליח. התוצאה היא יצירה קולנועית מבריקה המצליחה למתוח ביקורת על תרבות הצריכה והרצון להגשמה עצמית

אפשר לומר כי ״התפריט״ מתרחש ברובו בלוקיישן אחד - מסעדה יוקרתית השוכנת על אי נידח בלב האוקיינוס. בשביל להשיג שולחן במסעדה היוקרתית צריך להיות עשיר מאוד, או לכל הפחות מקושר מאוד. את המקום מנהל שף קשוח ומסתורי (רייף פיינס) אשר מוביל צוות עובדים צייתן במיוחד.

כפי שניתן לצפות, השף והמנהל הוא אדם קר, נרקיסיסט ובלתי מתפשר שלא מוכן לקבל דבר שאינו מושלם. התוצאה היא סביבת עבודה כמעט בלתי אפשרית, עמוסה בלחץ, אגו, ומתח. מדי ערב פוקדים את המסעדה 12 סועדים בלבד, כאשר הסרט מתרכז בסעודה אחת מסוימת, הכוללת מבקרת מסעדות חריפה, שחקן המנסה לפרוץ מחדש, מעריץ של בישול עילי, וזוג עשיר ומנומנם. 

״התפריט״ הינה יצירה קולנועית מרעננת ושונה בנוף המקומי, כזו שמותחת ביקורת על תרבות הצריכה והמסעדנות. כך למעשה הצופה מקבל את הרושם כי בישול הינה אמנות הנצרכת באמצעות לעיסה ובליעה, גם כאשר מדובר על ארוחת גורמה מסעירה וטעימה ביותר. העלילה לא מתחנפת ומבקשת להזכיר לכולנו כי אנו חיים בעולם קפיטליסטי, כאשר עולם המסעדנות מנכיח זאת מדי יום ביומו.

את התסריט כתב וויל טרייסי, מי שכתב את הסדרה המופתית, שגם היא עוסקת לא מעט בעולם הצריכה הקפיטליסטי, ״היורשים״ ובהחלט ניתן לראות את הדמיון. על הבימוי האחראי מארק מילוד, שביים כמה פרקים מהסדרה המדוברת וגם את הסדרה ״משחקי הכס״. 

לסיכום, ״התפריט״ לא רק מצליח לקלף בעדינות ובחוכמה את העמדת הפנים המתקיימת בעולם המסעדנות ולחשוף את הזיוף הקיים מתחת, אלא גם לומר דבר מה על העולם, על אמנות, על אגו והרצון הבלתי נשלט להגשמה עצמית והצלחה. כאמור, התוצאה היא יצירה קולנועית שאתם לא רוצים לפספס.  

YOU MIGHT ALSO LIKE