אחת ולתמיד: האם שתייה בזמן האוכל בריאה לנו, או דווקא ההפך הוא הנכון?
כולנו מכירים את המיתוס שאומר כי רצוי להימנע משתייה בזמן הארוחה, אך האם קיימת אמת נוספת? כמו תמיד, האמת היא יחסית ותלויה בכמה גורמים. הנה כל מה שכדאי שתדעו בנושא

בקיבה שלנו יש פי 20 אלף אנזימי עיכול מהכמות הנחוצה בפועל. הם למעשה מחכים לעכל כל מזון שיגיע. בנוסף, הקיבה מסוגלת להפריש פי כמה וכמה חומצות קיבה מאשר הכמות המופרשת בפועל בזמן הארוחה. לכן, בפועל, אין בעיה מהותית או דרמטית מדי לדלל את האוכל עם נוזלים.

עם זאת, חשוב לדעת כי מאחר שהנוזלים מדללים את תוכן הקיבה, היא מתמלאת יותר, העצבים שעוטפים את הקיבה שולחים איתותים למוח על מלאות הקיבה, וכך נוצרת תחושת שובע גדולה יותר. במילים אחרות מרק או שתייה אחרת בזמן הארוחה יכולים לסייע לתהליך ירידה במשקל.

ובכל זאת, למי לא כדאי לשתות בזמן הארוחה?

לכל מי שסובל מרפלוקס וצרבות

רפלוקס וצברת הם למעשה תופעה בה מתקיימת חזרה של המזון ותכולת הקיבה כלפי מעלה. הסיבה? השריר שסוגר את הקיבה נחלש ואינו נסגר כנדרש. במקרים מסוג זה, בעיקר אחרי ארוחה, יש עלייה של תכולת הקיבה כלפי מעלה, ולפעמים גם עלייה של חומצה בלבד, בין הארוחות.

כדי למנוע את התופעה, כדאי מאוד להפריד בין שתייה או מזון נוזלי, לבין מזון מוצק. המטרה היא שהמזון יהיה מוצק ככל האפשר ואז הוא פחות עולה וכמות הצרבות פוחתות בהתאם.  

הליקובקטר פילורי 

גם לסובלים מהליקובקטר פילורי כדאי להפריד בין נוזלים ומוצקים, מאחר שהחיידק נמצא ברוב המקרים בדיוק על השריר שסוגר את הקיבה ומחליש את היכולת שלו להיסגר.

נשים בהריון

תופעת הבחילות בהריון נובעת מהאטה של פעילות הקיבה, בהשפעת העלייה באסטרוגן. בנוסף, הרמות הגבוהות של אסטרוגן גורמות להחלשת השריר הסוגר של הקיבה ולסיכון מוגבר לצרבות.

לסיכום, מה לא כדאי לשתות מיד אחרי הארוחה?

אחד ההרגלים הנפוצים הוא שתיית קפה מיד לאחר הארוחה. כדאי לדעת שקפהמ כיל חומרים הפוגעים בספיגת הברזל מהמזון. לכן, עדיף לחכות עם הקפה או התה לפחות שעה אחרי הארוחה העיקרית.

YOU MIGHT ALSO LIKE