הפה מתייבש? מדוע זה קורה, ומה עושים: כל מה שכדאי לדעת
בלוטות הרוק שלנו לא רק שומרות על חלל הפה והשיניים, אלא גם עוזרות בתהליך הלעיסה, הבליעה והעיכול. אך מה קורה כאשר היובש בפה מופיע שוב ושוב? מתי נדרשת פנייה לרופא? ומה כדאי לעשות? הנה כל הפרטים

הפרשת הרוק בפה מתרחשת עשרים וארבע שעות ביממה, ללא הפוגה. בזמן אכילה, הרחה של מזון, ומחשבות שונות, ההפרשה אף יכולה להתגבר. כאמור, לרוק כמה תפקידים מהותיים, ביניהם עיכול המזון, איזון רמת החומציות בפה, שמירה על הגיינת הפה, ניקוי של חלל הפה ועוד.  

הרוק מורכב מריריות שונות, חלקן מפרישות רוק צמיגי וחלקן רוק מימי יותר. בנוסף, קיימות בלוטות רוק קטנות המפוזרות בשאר חלל הפה, בלחיים, בחך, ברירית השפתיים ובלשון. כאשר הפעילות של בלוטות אלו נפגעת מסיבה כזו או אחרת נרגיש יובש בפה.  

מצב של ירידה בהפרשת הרוק שכיח בעיקר בגיל מבוגר ויותר בקרב נשים. הוא מוביל לקושי בפעולות שגרתיות יומיומיות כמו אכילה, בליעה ודיבור. כמו כן, מחסור ברוק פוגע בחוש הטעם, עלול לגרום לזיהום פטרייתי וגם למחלת עששת בעיקר באזור שורשי השיניים.  

אז למה זה קורה?

יובש בפה יכול להופיע בעקבות מגוון סיבות החל מתגובה תרופתית ועד מצבי לחץ ודחק. סיורגן למשל, הינה מחלה אוטואימונית בה מערכת החיסון תוקפת את בלוטות הרוק, ובעקבות כך ישנה ירידה בהפרשת הרוק. 

גם סוכרת בלתי מאוזנת, אבנים בבלוטות הרוק, גידולים בבלוטות הרוק, הקרנות לאזור ראש והצוואר ואפילו צבי לחץ וחרדה – כל אלה יכולים להשפיע על הפרשת הרוק. 

בנוסף, פעולת בלוטות הרוק עלולה להיפגע בשל נטילת תרופות הניתנות במצבים שונים כמו יתר לחץ דם, חרדה ודיכאון. גם תרופות מרפות שרירים עשויים לגרום לפה יבש.  

איך מטפלים?

אם אתם חשים בירידת כמות הרוק בפה, כדאי שתפנו אל רופא השיניים, הוא יידע לאבחן את המצב ולהפנות אתכם בהתאם לצורך להמשך בירור. בנוסף, הנה כמה טיפים שתוכלו לשיים כבר מהיום:

- הקפידו על שתיית מים מרובה במשך היום, ונסו להימנע ככל שניתן ממשקאות המכילים קפאין אשר מעודדים תחושה של יובש.

- תחליפי רוק מלאכותיים יכולים לסייע להפחית את תחושת היובש. התחליפים מגיעים בצורות של ג'ל או ספריי אותם ניתן לרכוש ולהשתמש לפי הצורך.

- מטופלים המרכיבים שיניים תותבות חשופים יותר לזיהומים, לרבות התפתחות של פטרת. לכן מומלץ להקפיד על ניקוי באופן תדיר של התותבות.

- הפחיתו במזון המכיל פחמימות וסוכרים, המוכרים גם כגורם סיכון למחלת העששת.

מעבר לכל אלה, חשוב להקפיד על היגיינה מיטבית, הכוללת צחצוח שיניים פעמיים ביום, טיפולי שיננית לצורך ניקוי שיניים והסרת אבנית אחת לחצי שנה, וכן בדיקות שיניים שגרתיות אצל רופא השיניים אחת לשנה.

YOU MIGHT ALSO LIKE