ה'טיימס' טוען: ביה"ס יהודיים בניו יורק לוקחים כסף מתלמידים צבעוניים
הכתבה שפורסמה בעיתון, ושותפה על ידי השלוחה המקומית של ACLU, ביקרה את המימון שמקבלות הישיבות "הכושלות" מבחינת חינוך. בתגובה, רבים טענו לאנטישמיות

שלוחת ניו יורק של האיגוד האמריקאי לחירויות האזרח (ACLU) עוררה זעם השבוע לאחר שהציעה כי מימון ישיבות לוקח כסף מתלמידים צבעוניים בבתי ספר ציבוריים - זאת בהתבסס על דיווח נרחב של עיתון ה'ניו יורק טיימס'. 

(צילום: Shutterstock)

"במשך שנים, מנהיגי המחוזות במזרח רמאמאפו חילצו משאבים מבתי ספר ציבוריים, שבהם לומדים כמעט במלואם תלמידים צבעוניים, כדי לממן בשפע ישיבות בהן משתתפים תלמידים לבנים", צייצה השלוחה, NYCLU, ביום שני, עם קישור לכתבה של העיתון.

"מנהיגי המדינה טוענים לעיתים קרובות למחויבות שלהם לחינוך שוויוני ואיכותי. אבל אם הם מתכוונים לזה, הם צריכים לעשות יותר. לכל התלמידים מגיעה גישה לחינוך בסיסי, נקי מאלימות ואפליה", המשיכה השלוחה.

הכתבה שפורסמה בעיתון טענה כי: "בתי הספר הדתיים, היהודיים החסידיים בניו יורק נהנו ממיליארד דולרים במימון ממשלתי בארבע השנים האחרונות, אך אינם נמצאים תחת פיקוח חיצוני. במובלעות החסידיות, בתי ספר פרטיים וכושלים מקבלים זרם מכספי הציבור".

"הקהילה היהודית החסידית הפעילה זמן רב את אחד מבתי הספר הפרטיים הגדולים בניו יורק בתנאים שלה, ומתנגדת לכל בדיקה חיצונית של מצב התלמידים שלה". בתי ספר לבנים חסידיים, במיוחד, "כושלים" ומשאירים אלפי תלמידים לא מוכנים לעולם החיצון למרות נתחים גדולים של מימון ממשלתי, הטיח העיתון.

עוד נטען כי נראה שישיבות "מקבלות יותר מימון ממשלתי בממוצע מבתי ספר פרטיים אחרים במדינה… והכסף זורם בזמן שעיריית ניו יורק מקצצת בתקציבי בתי ספר ציבוריים".

"תוכנית השוברים העירונית שמסייעת למשפחות מעוטות יכולת לשלם עבור טיפול בילדים, שולחת כעת כמעט שליש מסך הסיוע שלה לשכונות החסידיות, גם בזמן שעשרות אלפי אנשים נבלו ברשימת המתנה", נכתב. "התוכנית מעניקה יותר מ-50 מיליון דולר לבתי הספר החסידיים לבנים".

הכתבה כמובן גררה ביקורת רבה וטענות לאנטישמיות מצב השלוחה של האיגוד בניו יורק והעיתונאי של ה'טיימס' שכתב את הדברים. 

כך, למשל, עורכת הדין לזכויות האזרח ברוק גולדשטיין כתבה: "מכל השטויות האנטישמיות שם בחוץ, מעולם לא ראיתי מישהו מאשים יהודים בכישלון בחינוך הילדים שלהם. הקטע הזה הוא שקרי בצורה מחפירה ומביש, ומשמיץ את ה'ניו יורק טיימס' על כך שהוא מגדל קנאות כזו".

העיתונאית והסופרת אביגיל שריר כתבה: "זהו ניסיון שקוף לעורר שנאה וטינה נגד קהילת מיעוט, ש-NYT לא יכול מבלי להראות את סגרי העדיפויות הפרוגרסיבים שלו".

מנגד, ה'טיימס' פרסם הצהרה המגנה על הכתבה: "הכתבים שלנו בילו חודשים בחיפוש אחר לעזור לקוראים להבין מה קורה בכמה מבתי הספר עם הביצועים הנמוכים ביותר בניו יורק. הם דיברו עם יותר מ-275 אנשים, כולל תלמידים בהווה ובעבר, מורים, מנהלים ורגולטורים כדי להסביר את הפעולות הפנימיות של בתי הספר הדתיים חסידיים הללו, שמקבלים סכומי ציבור נכבדים. המאמר שפורסם מדבר בעד עצמו, ואנחנו עומדים מאחוריו".

YOU MIGHT ALSO LIKE