מחקר חדש חושף: כך משבר האקלים מוביל להתפרצות מחלות זיהומיות
כמעט 60 אחוזים מהמחלות הנגרמות על ידי פתוגנים הוחמרו בצורה דרמטית בעקבות משבר האקלים, כך חושף מחקר חדש ומדאיג במיוחד. ״זוהי התראה מרחיקת לכת שכולנו צריכים לשים אליה לב״, מסבירים המומחים

משבר האקלים שפוקד את העולם כולו עלול להוביל להחמרה ניכרת במחלות זיהומיות, כך חושף מחקר חדש שנערך באוניברסיטת הוואי במנואה ומאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון בארה"ב. עוד הוכח כי 58% מהמחלות הזיהומיות הוחמרו על ידי סכנות ומשברי אקלים.

מסתבר כי הדרכים בהן אותן מחלות יכולות להתפשט עקב שינויי אקלים הן רבות ומגוונות ויכולות להביא להתפרצות עתידית של 277 מחלות ידועות. הסיבה לכך פשוטה: יש יותר מדי זיהומים ויותר מדי דרכי העברה מכדי שהחברה האנושית תסתגל לכל אחד מהאיומים הללו בבת אחת. החוקרים מסבירים כי יש להילחם בשינויי האקלים, על ידי הפחתה משמעותית של פליטת גזי החממה המזהמים את הכדור כולו

שינויי אקלים כידוע מגבירים את חומרת ותדירות סכנות האקלים כמו גלי חום, שריפות יער והצפות באזורים רבים ברחבי העולם ועוד. בנוסף, החוקרים סרקו יותר מ-70 אלף מאמרים מדעיים על שינויי אקלים ומחלות זיהומיות ידועות כמשפיעות על החברה האנושית, כמו מלריה, שפעת ואבולה. ומצאו 3,213 דוגמאות בהיסטוריה האנושית שבהן סכנות אקלימיות היו מעורבות בהתפרצויות של מחלות זיהומיות. 

בנוסף זיהו החוקרים גם 1,006 דרכים בהן סכנות אקלים עלולות לגרום להתפרצות מחלה. סערות ושיטפונות, למשל, עלולים לגרום לאובדן קורת גג ולעקירה ממקום המגורים, מה שמביא את בני האדם להיות במגע קרוב עם חיידקים הנישאים במים, כמו כולרה. 

דוגמה נוספת היא שריפות שמאיימות על חיות הבר אשר מחפשות מחסה, מים או מזון, ומביאות אותן אל שטחים מאוישים, שם מועברות המחלות שבעלי החיים נושאים עימם לעיתים. התחממות טמפרטורות יכולה להגדיל את הסיכונים למחלות המועברות על ידי חרקים וקרציות כמו למשל מחלת ליים, דנגי או מלריה.

לסיכום, בעולם מתחמם, מחזור החיים של מחלה זיהומית הופך מואץ ובכך מאפשר רבייה גדולה יותר בפרק זמן קצר יותר. כך לדוגמא אם החיידק מתפשט טוב יותר בקיץ, אז ככל שהעונה מתמשכת לאורך זמן, כך גדל הסיכון לזיהום לאורך זמן.

כידוע, זוהי לא הפעם הראשונה שחוקרים מזהירים כי שינויי אקלים גורמים לנו להיות חולים יותר. לכן, רצוי לחשוב על שינויי אקלים כסיכון לבריאות הציבור, אז אולי הממשלות ומקבלי ההחלטות ימקדו את מרב תשומת ליבם לטיפול במשבר. 



YOU MIGHT ALSO LIKE